Mazda 6: Velkørende, men mangler komfort

Leder du efter sportslige køreegenskaber, er Mazda 6 et godt bud - til gengæld halter det lidt med komforten

Mazda 6 kører fremragende, og er en af de mere sporty modeller. Desværre er det gået lidt ud over komforten. Foto: Jonas Ahlstrøm
Mazda 6 kører fremragende, og er en af de mere sporty modeller. Desværre er det gået lidt ud over komforten. Foto: Jonas Ahlstrøm

På en eller anden måde er Mazda firmaklassens svar på Alfa Romeo, for man skal lede længe efter en almindelig bil, der er sat sammen af ganske almindelige stumper, men kører så godt.

6' eren er en af mellemklassens største biler. Indvendigt er den også gedigen. Her er der kromringe om instrumenterne og lækker eftergivelig plastic langt ned af midterkonsollen. Det er dog især på landevejen, at Mazda kører skærmene af flere konkurrenter. Styringen er i særklasse: Den er kontant, hurtig og præcis som i en sportsvogn.

Mangler lidt på komforten
Forklaringen er en høj udveksling. Der skal ikke drejes meget på rattet, før vognen følger med ind i svinget. På motorvejen lader den sig først slå ud af kurs, når vestenvinden rigtig puster sig op. Til gengæld er der for meget støj fra undervogn og dæk, samtidig med, at japaneren ikke er klassens mest komfortable. Det var noget, der trak ned under bedømmelsen til årets firmabil.

Mazda 6 er en af de mest veludstyrede modeller i klassen. Foto: Jonas Ahlstrøm
Mazda 6 er en af de mest veludstyrede modeller i klassen. Foto: Jonas Ahlstrøm
 

Samtidig stiller Mazda op med den 175 hk diesel, som sammen med automatgear, ikke gør noget godt for prisen, der havner helt oppe på 440.000 kr. Ok, den er klassens vel nok mest veludstyrede model med bl.a. full-LED-lygter og læderindtræk som standard, men bilens mangelfulde komfort gør, at prisen virker høj.

Firmabiltip: Mazda er aktuelle med en stationcar i business-version til et beskatningsgrundlag på 286.573 kr. med den fine 2,2 dieselmotor og 150 hk.

Konklusion: En meget velkørende og ret sporty firmabil, som dog mangler komfort.

Her kan du læse mere om de ni andre firmabiler i test:

Det er svært at adskille den nye Audi A4 fra den gamle, men under de kendte former gemmer der sig en fremragende bil. Foto: Jonas Ahlstrøm Bilanmeldelser Audi A4: Måske den mest helstøbte  

Den faceliftede BMW 3-serie ligner forgængeren, men f.eks. er dieselmotoren, der nu har 190 hk, blevet meget mere støjsvag. Foto: Jonas Ahlstrøm Bilanmeldelser BMW 3: Her er det sportslige i højsædet  

Ford Mondeo ser stadigvæk godt ud, og som firmabil er den også vellykket: Høj komfort og et stort modelprogram er nogle af fordelene. Foto: Jonas Ahlstrøm Bilanmeldelser Ford Mondeo: Firmaklassens vindertype  

Den nye Ford S-Max har fået front i Aston Martin-stil, men tilbyder også virkelig god komfort og masser af plads. Foto: Jonas Ahlstrøm Bilanmeldelser Ford S-Max: Firmabil til hele familien

Mercedes C-klasse er en firmabil, hvor komfort og sport går hånd i hånd. En af klassens absolut bedste biler. Foto: Jonas Ahlstrøm Bilanmeldelser Mercedes C: Komfortabel, men også sporty  

Designet har fået et kæmpe løft i den nye Skoda Superb, der er klassens største bil og kører fremragende. Foto: Jonas Ahlstrøm Bilanmeldelser Skoda Superb: Plads ad libitum  

Et omfattende facelift kan ikke ændre på, at Toyota Avensis er feltets ældste konstruktion og ikke tilbyder meget andet end en lav pris. Foto: Jonas Ahlstrøm Bilanmeldelser Toyota Avensis: Klassens mest konservative  

VW Passat er en af firmaklassens mest helstøbte modeller, og med 190 hk TDI er der masser af motorkraft. Foto: Jonas Ahlstrøm Bilanmeldelser VW Passat: Klassiker med fornem teknik  

VW Touran vinder ingen skønhedspriser, men er ideel, hvis du har firmabil og mange børn. Selve bilen fungerer også fremragende. Foto: Jonas Ahlstrøm Bilanmeldelser VW Touran: Familiebil med familien i højsædet