Nu kører BMW lige op med Mercedes

Premiere: BMW 5-serien låner design og teknik fra storebror, 7-serien. Det er der kommet en ganske fremragende firmabil ud af

Vi prøver den nye BMW 5-serie under den internationale præsentation ved Lissabon. Konklusionen er, at 5-serien i hvert fald er på niveau med Mercedes E-klasse, hvis ikke bedre. Foto: BMW
Vi prøver den nye BMW 5-serie under den internationale præsentation ved Lissabon. Konklusionen er, at 5-serien i hvert fald er på niveau med Mercedes E-klasse, hvis ikke bedre. Foto: BMW

Lissabon (Ekstra Bladet): BMW-fans kan også godt ånde lettet op. 5-serien, eller den ultimative køremaskine i klassen, som menigheden messer, er fornyet med respekt for traditionerne.

Køreglæden er intakt, vægten holdt nede og mekanikken fortsat i mesterklasse i bilen, der har global premiere hos forhandlerne d. 11. februar 2017. Mage til fræk køremaskine med seriøs business-udstråling skal man lede længe efter, er konklusionen efter, vi har prøvet den helt nye BMW 5-serie i to forskellige versioner.

Det første indtryk er endda så overbevisende, at jeg vurderer, at den kører lige op med den ellers fremragende Mercedes E-klasse, hvis 5-eren ikke overhaler ærkekonkurrenten.

BMW’s fine 8-trins automatgearkasse er standard. Man kan få firehjulstræk til alle modeller for 50.000 kr. ekstra. Foto: BMW
BMW’s fine 8-trins automatgearkasse er standard. Man kan få firehjulstræk til alle modeller for 50.000 kr. ekstra. Foto: BMW
 

De så vigtige beskatningsmæssige værdier ved erhvervsleasing matcher stort set Mercedes, hvilket svarer til 510.000 kr. for en 520d med 190 hk dieselmotor, det er 10.000 kr. mere end den tilsvarende E220d.

Se også: Skrig, skrål og ægte Spyder-ånd

BMW 5-serie byder næsten på samme tekniske niveau som den store luksuslimousine, 7-serien, men er selvfølgelig langt billigere end storebror. Her er en lige linje til Mercedes, hvor den nye E-klasse også nærmest er som snydt ud af næsen på S-klassen.

I samme tråd er der lagt op til high-tech-krig mod konkurrenten fra Stuttgart.

Selvkørende
Tag bare den aktive fartpilot med styre- og vognbaneassistent, som helt op til 210 km/t. kan overlade styringen, acceleration og bremsefunktion til bilen selv. Undervejs kan en aktiv sidekollisionsadvarsel forebygge ulykker. Merprisen for den pakke udstyr er 51.000 kr.

BMW er velkørende, men først og fremmest en imponerende komfortabel bil i den lidt større firmaklasse. Foto: BMW
BMW er velkørende, men først og fremmest en imponerende komfortabel bil i den lidt større firmaklasse. Foto: BMW
 

Som 5-serien tager sig ud i portugisisk vintersol, har designerne ramt plet. Selv om den ved første øjekast ligner forgængeren, er forskellen betydelig i virkeligheden. Nyheden står ganske enkelt skarpere og mere sportsligt, selv om den er vokset en lille smule på alle ledder.

Se også: Ny kåring: Renault banker BMW og Mercedes

Kabinen overbeviser med fremragende sæder, fin kørestilling og bundsolid finish: BMW’en virker som om, den er hugget ud af én blok. Bagsædet bedømmer vi til at være på niveau med Mercedes E-klasse.

Når man er faldet ned i de dybtliggende sæder, er der langt til dør, forrude og medpassagerens albue. Vil man have mere praktikalitet, ser vi en stationcar inden sommer, og de fleste iagttagere er enige i, at der også kommer en ny 5-serie GT.

Underholdende køremåde
Lad os komme ud at køre.

Med præcise gearskift fra den 8-trins automatgearkasse, skarp styring og en undervogn, der er med på det værste. I modsætning til Mercedes, som i vid udstrækning er gået over til luftaffjedring, holder BMW sig til de klassiske stålfjedre. Det skal man bestemt ikke være ked af.

Selv på de vaskebrætter af asfaltveje, som præger de fleste portugisiske byer, mærker man, at de tyske diplomingeniører har gjort deres hjemmearbejde. Hverken huller, revner eller buler på størrelse med muldvarpeskud bringer for alvor de avancerede hjulophæng ud af fatning.

Der er en smule mere bagsædeplads end i forgængeren. Der kommer en mere praktisk stationcar inden sommeren 2017. Foto: BMW
Der er en smule mere bagsædeplads end i forgængeren. Der kommer en mere praktisk stationcar inden sommeren 2017. Foto: BMW
 

På lande- og motorvej er BMW’en suveræn med et styretøj så præcist som et atomur. Freude am fahren, som er fabrikkens slogan gennem mange år, kan ingen tage fra den nye 5' er. Og her spiller baghjulstræk og en perfekt vægtfordeling en vigtig rolle.

Motorerne er et andet adelsmærke for BMW, og programmet er omfattende: Det bliver fra starten som 530i, 540i, 520d, 530d med henholdsvis 252 hk, 340 hk, 190 hk og 265 hk i de to benzin-og ditto dieselversioner.

Fra marts følger en 530e iPerformance, som er en plug-in hybrid, en 520d i en spareversion, som klarer 25,6 km/l, samt en M550i Xdrive med en ottecylindret benzinmotor på 462 hk.

BMW har rullet to forskellige varianter frem til vores test, og lad os begynde med dieselmotoren i 530d, der har enorme kraftreserver og lavt forbrug.

Fine motorer
Her er både 265 bomstærke bryggerheste og mulighed for at køre op til 22,2 km/l, ifølge den officielle norm. En stærk pakkeløsning, der oven i købet opfører sig støjsvagt og ganske kultiveret og som matcher pendanten hos Mercedes i form af E350d. Den beskatningsmæssige værdi her er 625.000 kr. for BMW, og det er 10.000 kr. mere end hos Mercedes.

Mange detaljer i kabinen er hentet fra 7-serien, blandt andet den store skærm og et højt kvalitetsniveau. Foto: BMW
Mange detaljer i kabinen er hentet fra 7-serien, blandt andet den store skærm og et højt kvalitetsniveau. Foto: BMW
 

Lyd og fine manerer er også kodeordene for den anden testbil, 540i, men i BMW's klassiske rækkesekser har de en helt anden betydning. Her starter det mindste vip med speederen en fyrig symfoni af frækt fløjtende stempler og drønende bas fra udstødningen. Og så er 540i stadig kriminelt hurtig. Det mindste tryk på speederen, og pragtstykket af en maskine leverer varen med et dæmpet vræl fra dobbeltudstødningen.

Efter 5,1 sekunder står der 100 km/t. på det stilrene speedometer, sikken lyd, sikken gangkultur.

Se også: Ikonisk Porsche er tilbage: Så vild er turboen

Skulle det alligevel blive for kedeligt i længden, kan man pille lidt ved den nye farveskærm. Der er mulighed for at synkronisere e-mails og kalenderaftaler og mulighederne for integration af smartphones er optimeret ved understøttelse af Apple CarPlay.

Cockpit fra 7’eren
Man genkender i øvrigt straks melodien fra 7-serien med digitale instrumenter, som er udformet som klassiske af slagsen. Der er frit valg mellem at trykke på den store betjeningsskærm, styre funktionerne fra det store drejehjul eller bruge stemmebetjening.

Skærmen kan også betjenes med en simpel håndbevægelse, og selv om mulighederne endnu er få, kan man f.eks. skrue op og ned for lyden ved at dreje med fingrene ud for skærmen. Selvfølgelig kan den fås med automatisk parkering, så man kan fjernstyre 5' eren ind og ud ad snævre p-båse.

Standard er full LED-forlygter, som kan suppleres med bl.a. adaptivt kurvelys og en blændfri fjernlysassistent, og BMW kaster også navigation ind som standardudstyr i den model, der skal tage kampen op med Mercedes.

Summa summarum
Designerne og ingeniørerne har gennemført deres balancenummer til ug. Og drømmer du om en 7' er, men finder den lidt for anmassende, så prøv en 5-serie. Du vil ikke blive skuffet. Slet ikke over, at prisen er en halv million lavere i forhold til storebror.

Nu venter vi på at komme ud af køre den forventede bestseller, nemlig 520d, og teste den mod ærkekonkurrenten fra Mercedes.

Ekstra Bladet var inviteret til Portugal af BMW.

92 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere