Ny Mercedes jorder Audi og BMW

Den nye Mercedes-Benz E220d er en opvisning i overlegen teknik og komfort

Vi tester den nye Mercedes-Benz E220d, som er den bedste bil i klassen netop nu. Foto: Christian Schacht
Vi tester den nye Mercedes-Benz E220d, som er den bedste bil i klassen netop nu. Foto: Christian Schacht

Mercedes-Benz E220d

'Det bliver lige hundrada krona', blev der vist engang sagt under en sketch, der foregik i en taxa med skuespilleren Jess Ingerslev bag rattet af en Mercedes-Benz.

Selvom 100 kroner ikke rækker langt i en taxa nu om stunder, så er det lige akkurat nok til en kort tur i den nye Mercedes E-klasse, som allerede er eftertragtet som taxa, selvom den bestemt også er en fornøjelse at køre selv. Og det er der flere og flere, der gør.

Efter at Mercedes nedsatte både de vejledende priser og de endnu mere vigtige beskatningsmæssige værdier, er interessen for mærket nærmest eksploderet herhjemme, og ifølge vores oplysninger er interessen for den nyeste E-klasse enorm blandt firmabilister med ret til en bil i den størrelse.

Det forstår vi godt, for efter at have kørt en E220 d i en uge, er konklusionen, at E-klassen er forbilledet, alle andre må finde sig i at blive målt op imod.

Tilmed er prisen rimelig: 655.000 kroner inklusiv levering, men uden ekstra udstyr, kan der ikke siges noget til det og slet ikke den beskatningsmæssige værdi på 510.000 kr.

At prisen så hurtigt løber op, hvis man kigger i den næsten 30 siders lange liste over ekstraudstyr, er en anden sag, som vi vender tilbage til.

Alle modeller har dog bl.a. full led-forlygter, 17 tommer alufælge og klimaanlæg som standard.

På trods af stort karrosseri og lang akselafstand sætter E-klassen ingen rekorder, når det gælder pladsforhold, som dog er godkendte. Foto: Christian Schacht
På trods af stort karrosseri og lang akselafstand sætter E-klassen ingen rekorder, når det gælder pladsforhold, som dog er godkendte. Foto: Christian Schacht

Meget at leve op til
Lad os kigge bilen efter i sømmene. Der er meget at leve op til. Bogstaveligt talt.

Den nye E-klasse er vokset på alle leder og kanter. Hvor forgængeren var bayersk og bastant, er afløseren et flot kompromis mellem elegance og brysk overhalingsbanener-lavet-til-mig udstråling.

Designmæssigt er den en krydsning af den mindre C-klasse og den enorme S-klasse, så her er der ingen overraskelser.

Mercedes er fortsat en stjerne på komfortens himmel, og så kan Audi, BMW og hvad de ellers hedder, godt rulle hjem i garagen.

Der er ikke meget ved siden af en stor Mercedes ved motorvejsfart. Det er luksus på første klasse, men også tillidsvækkende, utroligt stilfærdig transport og kræfter svøbt i blød komfort.

Dieselmotoren på 2,0 liter og 194 hk er en perle i kraft og lavt forbrug. Foto: Christian Schacht
Dieselmotoren på 2,0 liter og 194 hk er en perle i kraft og lavt forbrug. Foto: Christian Schacht

Det er markant, at selvom bilen er stor, tung og magtfuld, fornemmes den ganske anderledes stram, når man sidder bag rattet.

Ikke mindst med den helt nye og fremragende 194 hk dieselmotor under hjelmen, som må være enhver taxachaufførs drøm, og firmabilists for den sags skyld, for den er kraftig, økonomisk og støjsvag i en grad, så den kun overgås af Audis dieselbrændere, når det gælder raffinement.

Tilsæt dertil en ni-trins automatgearkasse, der skifter hurtigt og behageligt, og man kan knap ønske sig mere.

Der er et utal af muligheder for at tilpasse bilens instrumentering til egne præferencer. Her kan man individualisere speedometeret. Foto: Christian Schacht
Der er et utal af muligheder for at tilpasse bilens instrumentering til egne præferencer. Her kan man individualisere speedometeret. Foto: Christian Schacht

Det skulle da lige være, at testbilens lækre digitale cockpit med to enorme skærme, der flyder samme var standardudstyr.

Desværre koster det 70.000 kr. ekstra, men din E-klasse fortjener fuld digital instrumentering

Styr den ligesom en telefon
Mercedes-Benz har brugt meget energi på, at betjeningen skal være så intuitiv som muligt. Det betyder, at skærmen kan betjenes på flere måde, alt efter, hvad du foretrækker.

Er du mest til at dreje og bekræfte dit valg, kan det ske med en stor knap og lige over sidder en lille plade, hvor du kan bruge fingeren til at flytte en pil på skærmen.

Det er nemt at bruge, og på rattet sidder små touch-felter, hvor du kan styre skærmen, som var det din telefon.

Mercedes-Benz lader det med andre ord være op til dig at vælge, hvordan du vil bruge de mange funktioner, og har du det bedst med en fysisk knap, så er den der også.

Så vil du fra telefonsystemet direkte ind i navi-menu'en, kan du trykke på navn-knappen lige midt på midterkonsollen og herefter fortsætte med drejehjulet eller tegne/skrive bogstaver, som systemet så omsætter.

Taxa-Mike bliver forkælet
Taxa-Mike, hvis der er nogen, der stadig kan huske ham, har masser af plads og forkæles med en overraskende saglig instrumentering og gedigne materialer overalt.

Knapper, håndtag og plasten på instrumentpanelet virker skudsikker. Det er også behageligt at dumpe ind i forsæderne, umiddelbart virker de svampede, men efter timers uafbrudt kørsel støtter stolene stadig perfekt.

Tilmed er der mulighed for at køre bilen delvist selvkørende, og den anordning koster omkring 30.000 kr. Så kan bilen holde sin bane uden, at man holder på rattet, og det virker glimrende, men bedst, hvis der er en vogn foran, som man kan følge efter.

Der går typisk 30 sekunder, før man bliver bedt om at røre rattet igen, men af og til bliver systemet forvirret, og man skal selv tage over.

De to skærme er 70 cm i bredden og giver en fantastisk stemning. Systemet er ekstra til 70.000 kr. Foto: Christian Schacht
De to skærme er 70 cm i bredden og giver en fantastisk stemning. Systemet er ekstra til 70.000 kr. Foto: Christian Schacht

Sublim undervogn
Hvor den gamle E-klasses yndlingsudtryk var geradeaus, har den nye udvidet ordforrådet med udtryk som småsporty, svingegenskaber og køreglæde.

Uden at nå BMW 5-højder er E-klassen én af den slags biler, der føles mindre, jo mere man presser den og med samme meget direkte styretøj som C-klassen.

Ikke, at den ligefrem bliver sjov at køre, for en E-klasse er først og fremmest komfortabel og tilbyder væg-til-væg-komfort med en sublim undervogn, der udjævner buler i vejen, så storebror S-klassen nærmest er overflødig.

I agtersalonen hersker der til gengæld ikke helt samme stemning som i S-klassen.

Ikke fordi en E-klasse har dårlige forhold deromme, snarere fordi pladsforholdene på bagsædet skuffende nok ikke er specielt generøse, og du får mere plads i en Skoda Superb.

Ingen biler ruller så langt på brændstoffet, som fabrikkerne lover. Det skydes den simple årsag, at opgivelserne er baseret på simuleringer af den virkelige verden, og det gælder også for Mercedes-Benz.

Men selvom det nærmest er umuligt er nå de lovede 25,6 km/l, så kørte vi næsten 20 per liter, hvilket er ekstremt imponerende.

Komfort og god brændstoføkonomi
Bilen rummer så meget ny teknik, at der kan skrives en hel bog om det, men summen af det hele er en business-bil, der fokuserer på bedst mulig komfort, sikkerhed og brændstoføkonomi.

Konkurrenterne er for Audi A6 og BMW 5-series vedkommende på vej til at blive erstattet af nye modeller og kan umiddelbart ikke hamle op med den nye E-klasse.

De er heller ikke billigere. Så er der den helt nye Volvo S90 og V90, som ligger i samme prisleje, men om den er så god som E-klassen, må en senere test vurdere.

Indtil videre er E-klassen således klassens bedste bil, og vi har allerede kendskab til en lang række erhvervsfolk, der har bestilt et eksemplar.

Til alle andre, der gerne vil opleve den nye E-klasse indefra: Det er bare ned på gaden og ud med armen, mens du råber 'Taxa!'.

44 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere