Ny Opel Astra kaster dagslys om natten

Vi kører Opels vigtigste bilmodel i seneste udgave, som har tabt op til 200 kg. Luksusudstyr som massagesæder og avanceret matrix-lys skal lokke kunderne til

Mindre og meget lettere. Opel Astra har tabt op til 200 kg på vægten og drives udelukkende af nye motorer. Designet er også blevet lettere takket være en formgivning, hvor taget ser ud til at svæve over bilen. Foto: Opel
Mindre og meget lettere. Opel Astra har tabt op til 200 kg på vægten og drives udelukkende af nye motorer. Designet er også blevet lettere takket være en formgivning, hvor taget ser ud til at svæve over bilen. Foto: Opel

Bratislava (Ekstra Bladet): Xenon-forlygter, der selv blænder op og ned for det lange lys, er efterhånden ved at være standard i flere bilklasser. Men 100 pct. digitale LED forlygter, der konstant kører med fjernlys er stadig stort set forbeholdt luksusklassen.

Undtagelsen er den nye Opel Astra, der for 17.000 kr. kan leveres med såkaldte matrix-LED-lygter. Noget usædvanligt har Opel indlagt 35 kilometers natkørsel under præsentationen af den nye Opel Astra, så vi journalister selv kan prøve, hvordan lygterne indstiller sig, så de ikke blænder modkørende, men lyser vejen op ved siden af de modkørende.

Biler - 23. jun. 2015 - kl. 07:53 TV-test: Hva' ka' Opel Karl?

Systemet er lidt af en revolution, og kører man ofte om natten, er det svært ikke at blive afhængig af systemet, der takket være nyeste generation af LED giver et lys, der på mange måder minder om dagslys. Det betyder, at de ting, som lyset rammer, gengives langt mere farveægte, end hvad der er tilfældet med eksempelvis xenon.

Foruden superlys lokker Astra også med nye ergonomiske sæder, der mod merpris kan forsynes med køling og massage til ryggen.

Klassen er hård
Astra skal ud og kæmpe om købernes gunst i en hård klasse, hvor bl.a. Kia Ceed er opdateret med en ny teknik herunder en 3-cylindret benziner med turbo og enten 100 hestekræfter eller 120.

Hos Opel er der dog ingen gammel motor som billigste valg, men kun den nye 3-cylindrede turbomotor, som vi kender fra Corsa og Adam, og som i Astra yder 105 hestekræfter.

Astra er til salg fra medio november, og stationcarversionen forventes til Danmark i april. Foto: Opel
Astra er til salg fra medio november, og stationcarversionen forventes til Danmark i april. Foto: Opel
 

Med denne motor og laveste Essentia-udstyr koster Astra fra 200.000 kr., men de fleste vil nok vælge Enjoy-modellen, der koster 25.000 kr. mere. Forskellen er blandt andet 16’’ hjul, eldrift på ruder i bagdøre, automatisk kørelys, læderrat med diverse betjening, varme i forsæderne, fartpilot og en bedre radio med mulighed for at benytte sin smartphone til navigering via bilens 7’’-skærm. Både Essentia og Enjoy har aircondition.

Se også: Brug fartpiloten til at spare penge

Astra har med 11. generation afskaffet de to top-udstyrsniveauer Cosmo og Sport, og betegnelserne er Dynamic og Innovation.

Bilen er helt ny, idet kun et par skruer og en enkelt knap i kabinen er løftet over fra forgængeren og med en ny platform, har Opel sparet vægt. Totalt er Astra slanket med mellem 130 og 200 kg. Med den nye generation siger Opel farvel til 3-dørs Astra, ligesom der er sparet andre steder for at få økonomi i eksempelvis de omkostningsmæssigt dyre matrix-lygter.

Mere rummelig
Til trods for at bilen er kortere og smallere end den nuværende Astra, er pladsen i kabinen bedre, og bagsædepassagererne nyder godt af 3,5 cm bedre benplads og føreren har 2,2 cm mere lofthøjde til rådighed.

Den mindre vægt mærkes straks, du sætter Astra i 1. gear. Selv med den lille 3-cylindrede benzinmotor og 105 hk er der fint skub i bilen, og motoren er virkelig godt støjdæmpet, hvilket betyder, at du kan udnytte motoren helt op til kanten af fuel-cut, hvis du har brug for det og i bunden trækker den pænt fra.

Se også: Den nye Astra bliver mindre – og mere lækker

I første omgang rynker vi på næsen af, at der kun er en gearkasse med fem trin, men i praksis er støjen så fint dæmpet, at man fint klarer sig med fem trin. Vil man have seks gear, hedder motoren 1,4-liter og 125/150 hk.

Teststrækningen byder på et godt udvalg af asfalt og bliver krydret med hullede veje, og her formår Astra at skabe en god komfort og stiller op med et styretøj, der har en generel følelse af en bil, der er nem at placere præcist. I en række sving med god oversigt er det muligt at presse bilen over forhjulene, men grænsen for let understyring kommer sent og et speederløft giver lastforskydning, så bagenden hjælper med at pege forenden i den rigtige retning.

Støjsvag basismotor
Vi har kørt Astra med 105, 150 og 200 hestekræfter, men har endnu til gode at prøve versionen med 1,4-liters motor og 125 hestekræfter. 125/150 hestes modellerne har begge samme helt nye 1,4-liters motor, og vi gætter på, at de færreste vil kunne mærke forskel på 125 og 150 hestekræfter. Den 'lille' version leveres udelukkende som Enjoy, mens man med 150 hestekræfter kan bestille bilen med både Dynamic og Innovation udstyr.

Se også: Peugeot 208: Udstyrsorgie med mangler

Denne nye 1,4 turbo med 150 hestekræfter trækker blødt og opleves næsten lige så magtfuld som topmodellen med 1,6-liters og 200 hestekræfter, og ved præsentationen virkede lyden fra 1,4’eren mere harmonisk end tonen i topmodellen.

Astra stiller med nyeste generation af skiltegenkendelse og aktiv styrekorrektion, hvis du bevæger dig uden for vejbanen på motorvej samt kollisionsalarm mm. Sikkerhedssystemerne er indeholdt i en pakke, som også indeholder nødbremse og som ikke kan tilkøbes til Essentia og som koster 6.500 kr. til Enjoy-modellen, der ventes at blive blandt de mest solgte. På topmodellerne Dynamic og Innovation er pakken med i prisen.

Simpel instrumentering
Alle modeller har 7’’ skærm, og Opel betoner, at man har lyttet til kritikken af det tidligere interiør som havde for mange knapper. Derfor er antallet af knapper reduceret markant, og de, der er blevet tilbage, er delt op i tre zoner. Lige under skærmen sidder betjening af vigtige radio/medie-funktioner. Næste område under dette indeholder alle knapper til klima-styring, mens knapper til bilens sikkerhedssystemer mm. sidder lige foran gearstangen.

Skærm og knapper. Opel har fået kritik for instrumentering med for mange små knapper. Derfor er skærm og knapperne delt op i zoner. Foto: Opel
Skærm og knapper. Opel har fået kritik for instrumentering med for mange små knapper. Derfor er skærm og knapperne delt op i zoner. Foto: Opel
 

I selve instrumenthuset holder Opel fast i analoge viserinstrumenter til fart og omdrejninger, mens midterpladsen valgfrit kan vise forskellige informationer såsom navigation, digital fart og afstanden i sekunder til forankørende bil.

Se også: Så farlig er din gamle bil

En uheldig detalje er dog en systemopsætning, der betyder, at man via 'bekræft-knappen' på rattet skal bekræfte en lang række informationer. Det betyder eksempelvis, at man skal bekræfte, at man bliver bedt om at dreje til venstre om eksempelvis 400 meter. Gør man ikke det, er displayet 'blokeret' af denne meddelelse i et godt stykke tid, hvor man i mellemtiden således ikke kan se, ens digitale fart. Det virker ikke gennemtænkt.

Astra er til salg fra medio november, og stationcarversionen forventes til Danmark i april.

Ekstra Bladet var inviteret til Bratislava af Opel.

17 kommentarer
Vis kommentarer