Ny spanier kan blive den bedste minibil

Den helt nye Seat Ibiza er baseret på den mest moderne teknik fra VW-gruppen og ligner et godt bud på klassens bedste bil lige nu

Designet er gennemført - mest forfra, hvor de nye briller og en markant kølergrill giver Seat Ibiza sit eget udtryk. Foto: Seat
Designet er gennemført - mest forfra, hvor de nye briller og en markant kølergrill giver Seat Ibiza sit eget udtryk. Foto: Seat

Seat Ibiza 1,0 TSI 115 Style

BARCELONA (Ekstra Bladet): Jo, Seat Ibiza er fortsat en folkevogn forklædt som Seat.

Seats nye Ibiza bliver nemlig den første lille bil med VW-gruppens avancerede platform, der til efteråret også skal bruges i en helt ny Volkswagen Polo. Europas største bilfabrik er blevet en sand mester i at genbruge den samme teknik i flere bilmodeller, der så pakkes ind i forskelligt design. Ikke et ondt ord om det.

Lad os allerede nu afsløre, at der er tale om en aldeles fremragende minibil, som vi umiddelbart vurderer til at være den bedste i klassen lige nu.

Seats nye Ibiza kommer til Danmark i løbet af juni. Seat Ibiza er fabrikkens mest populære model og er solgt i over fem mio. eksemplarer siden lanceringen i 1984.

Se også: Pris og plads lokker i ny Fiat

Priserne begynder ved 134.900 kr., men det er for en skrabet version uden f.eks. aircondition, mens man skal op på 149.900 kr. for den mere velekviperede Style, der er udstyret med de fleste nødvendigheder. Alle nye Ibizaer har dog fem døre som standard og en avanceret nødbremse, der også registrerer og bremser for fodgængere.

Dermed er prisen steget i forhold til i dag, men der er så sandelig også tale om en fremragende minibil.

Gode pladsforhold
Designmæssigt minder den nye Seat Ibiza om storebror Leon. Teknisk er den vokset markant og er første bil fra VW-gruppen med ny platform, den såkaldte MQB A0-platform, der også vil danne rammen om efterårets nye Volkswagen Polo og har en betydelig længere akselafstand (plus 9,5 centimeter) i forhold til dagens model.

Der er overraskende god plads på bagsædet, takket være en lang akselafstand. Foto: Seat
Der er overraskende god plads på bagsædet, takket være en lang akselafstand. Foto: Seat
 

Da sporvidden samtidig er øget væsentligt, borger det for gode pladsforhold.

Alene bagagerummet er øget med 63 liter, så det nu indeholder hele 355 liter – noget nær klasserekord.

Forgængeren var ingen nydelse for de sammenkrøllede på bagsædet. I dag kan en person, der som denne skribent er 180 centimeter høj, sidde ganske behageligt omme bagi. Den ellers så populære stationcar udgår af programmet.

Motorprogrammet byder ikke på de store overraskelser og indeholder den kendte 1,0 basismotor med 75 hk uden turbolader, mens de nye 1,0 med turbo kaster hhv. 95 og 115 hk af sig.

Der kommer også en 1,5 benzinmotor med 150 hk, mens dieselvarianten udgøres af en 1,6 enhed med 95 hk. Den var ikke tilgængelig under præsentationen og kommer først i løbet af efteråret.

Se også: Anmeldelse: Klassisk minibil har gennemgået en revolution

Effektiv turbomotor
Det er dog heller ikke dieselmaskiner, som importøren satser på, snarere benzinmotoren med turbo, som vi tester med 115 hk, og som passer perfekt til bilen. Den virker kvik med fornuftig trækkraft fra lave omdrejninger og er imponerende fri for støj og vibrationer. DSG-dobbeltkoblingsgearkassen med syv gear er en tilvalgsmulighed til den nye Ibiza til omkring 20.000 kr.

Vi har ikke kørt basismodellen uden turbo, men er ikke i tvivl om, at en merpris på beskedne 10.000 kr for 95 hk er alle pengene værd. Der er et lignende spring op til versionen med 115 hk, og her får man så seks gear mod fem.

Instrumenteringen kan leveres med en otte tommer farveskærm, som dog ikke er standard. Foto: Seat
Instrumenteringen kan leveres med en otte tommer farveskærm, som dog ikke er standard. Foto: Seat
 

Det er længe siden, at jeg har oplevet et så letkørt fartøj. Når du sidder bag rattet, virker tingene bare. Og efter en dag føles bilen som et helt naturligt stykke hverdagsværktøj.

Rattet reagerer skarpt, præcist og let, og gearskiftet glider nærmest i olie. O.k., Ibiza er ikke så dynamisk som Ford Fiesta, men den er til gengæld så helstøbt og voksen i sin opførsel, at man næsten føler, der er tale om en større vogn.

Dørene lukker med en klang af kvalitet, og man sidder udmærket i de store forsæder.

Se også: Anmeldelse af Suzuki Baleno - Når fornuften sejrer

Komfortabel
Og som langtursbil er den også velegnet. Det hænger sammen med en fin retningsstabilitet. Den opfører sig modent og afbalanceret, med fjedre, der nok er faste, men sluger ujævnheder uden at kny. Støjen fra dæk og vind er behersket.

Bykørsel er en fornøjelse, bortset fra at den blinde vinkel er alt for stor. Til gengæld behøver du ikke frygte, når bilen holder på en skråning, og du skal sætte i gang.

Her bremser den selv et par sekunder efter, at du har sluppet bremsen og er begyndt at koble til. Det er genialt og ofte kun udstyr på langt dyrere biler

Der er fire udstyrsniveauer, Reference, Style, FR og Xcellence. Den mest fornuftige er Style, mens det er tillokkende med Xcellence, der har ekstra luksus og FR med sit sportsudstyr og koster cirka 15.000 kr. ekstra. Bag rattet vil en stor farveskærm i glas på otte tommer også være en mulighed, men det er ekstraudstyr og endnu ikke prissat, Apple CarPlay og Android Auto er standard fra Style sammen med en mindre farveskærm på fem tommer. Og er telefonen forberedt til det, kan den oplades trådløst i rummet foran gearstangen.

Der vil også være mulighed for at investere i full LED-forlygter, mens digital instrumentering kommer på programmet i 2018.

Man skal finde det indre brokkehoved frem for at komme på nævneværdige minusser. Prisen kan dog hurtigt ryge i vejret, og visse steder er plastkvaliteten i kabinen ikke så imponerende.

Men det rykker absolut ikke ved, at den nye Seat Ibiza i mere end en forstand kalder mere på et begejstret 'olé' end et afdæmpet 'o.k.'.

Dommen

  • Den nye Seat Ibiza er en formidabelt vellykket minibil, der er så stor og komfortabel, at den næsten vokser ind i en større bilklasse. Eneste reelle ulempe er, at prisen stiger.
  • Vi giver fem stjerner til den fine version med 1,0 turbomotor, som vi har prøvet indtil videre.

Udstyrsvarianter

Reference: Splitbagsæde, fjernbetjent centrallås, femtommerskærm, nødbremse.

Style: kørecomputer, aircondition, farveskærm på fem tommer, seks højttalere, Bluetooth, multifunktionsrat i læder, tågelygter, fartpilot, elsideruder bag, sædevarme, regnsensor.

Xcellence: 15 tommer alufælge, p-sensor i bag, nøglefri betjening, armlæn.

FR: 17 tommer alufælge, sportsundervogn, fire forskellige køreprogrammer, sportsrat, sportssæder, tonede ruder bag.

Ekstra Bladet Biler var inviteret til Barcelona af Seat

Specifikationer

Seat Ibiza 1,0 TSI 115 Style

Pris: 171.900 kr. plus lev.

Ibiza fra: 134.900 kr.

Forbrug: 21,3 km/l EU-snit

CO per km: 106 g

Motor: 1,0 benzinmotor med turbo

Hk: 115/5.000 o/min.

Nm: 200/2.000 o/min.

Topfart: 193 km/t.

0-100 km/t.: 9,3 sek.

20 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere