Opel Insignia 'GSI' er en hurtig og elegant firmaflyder

Den hurtigste Insignia i flokken byder på masser af overskud i hverdagen og ligner ikke sine konkurrenter i firmaklassen

'GSI'-trimmet er diskret, men sammen med fælgene på 20 tommer, som er ekstraudstyr, er det med til at understrege modellens sportslige islæt. Foto: Jens Overgaard
'GSI'-trimmet er diskret, men sammen med fælgene på 20 tommer, som er ekstraudstyr, er det med til at understrege modellens sportslige islæt. Foto: Jens Overgaard

Opel Insignia 'GSI'

'Hov, de der skålformede sæder plejer da ikke at være i en Insignia med dieselmotor?'

Reaktionen kommer prompte, da vi skal hente denne uges testbil hos Opel. Men der er heller ikke tale om en helt almindelig version af producentens store bud i firmaklassen.

På bagklappen af den femdørs hatchback troner et 'GSI'-skilt, undervognen er strammet op, mens masser af udvendige spoilere og trim fortæller, at bilen er et firmalokomotiv ud over det sædvanlige.

Det nu tysk-franske mærke har tidligere haft en heftig 'OPC'-version af den gamle Insignia, men nu har de i stedet genoplivet den hæderkronede 'GSI'-betegnelse for de kraftigste varianter.

Vi tester den dieseldrevne version med 210 hk, der begynder ved 550.000 kroner. Prisen løber dog op i 708.000 kroner, når du medregner den bunke af ekstraudstyr, som testbilen er udstyret med. Beskatningsværdien ved erhvervsleasing begynder fra 435.000 kroner.

Skålsæderne får modellen til at skille sig ud. Foto: Opel
Skålsæderne får modellen til at skille sig ud. Foto: Opel

Klaveret spiller
Til den pris får du en bil, der ikke ligner de andre firmabiler på vejen.

Den er optimeret med firehjulstræk, 10 mm sænket sportsundervogn, adaptive støddæmpere, tre køreprogrammer, Brembo-bremser og masser af 'GSI'-trim ude som inde. Og ikke mindst de ergonomiske sportsæder.

Insignia er en stor bil, og det kan sportstrimmet ikke ændre på. Alligevel spiller klaveret hurtigere, når du har trykket den store sportsknap i midterkonsollen i bund. Her får man klart mere føling med vejen, sving klares mere præcist og skarpt, mens accelerationen fra 0-100 km/t. på 7,8 sekunder taler for sig selv.

Det hele er godt hjulpet af firehjulstrækket, der ligesom i Audis Quattro-system fordeler 60 procent af trækkraften til baghjulene.

Hvis du vil mere, kan du sætte de elektroniske støttehjul ud af funktion i køreprogrammet 'Race'.

Undervognen bliver dog aldrig umenneskelig hård, ligesom motorlyden ikke bliver for enerverende eller sportsvognsoplevelsen for gennemgribende.

Bilen har samme pris som sedan- og stationcar. Foto: Opel
Bilen har samme pris som sedan- og stationcar. Foto: Opel

Opel Insignia 'GSI' er mest af alt en hurtig langtursvogn, der snor sig lettere gennem myldretidstrafikken og overhalingerne på motorvejene, og giver dig fornemmelsen af overskud i hverdagen.

På teknikfronten spiller Opels letløbende biturbo-dieselmotor på 2,0 liter ud med 210 hk og et pænt moment på 480 Nm. Forbruget hedder 13,8 km/l, hvilket er under dagens standard og burde være bedre.

I forhold til den tidligere mere drengerøvs-stylede og hårdtpumpede 'OPC'-version er der mere afdæmpet elegance over 'GSI'-modellen, uden at vi dog rammer det stilsikre snit, et premiummærke som BMW kan give med sin 'M'-styling.

Det er dog heller ikke nødvendigvis her, konkurrenterne skal findes. En Ford Mondeo med dieselmotor, 180 hk og automatgear fås eksempelvis i en sportsligt opsat 'ST-Line', der ligger i samme prisleje, mens BMW spiller ud med meget billige priser på sin nuværende 3-serie, der snart får en efterfølger.

Insignia 'GSI' når 100 km/t. på 7,8 sekunder. Foto: Opel
Insignia 'GSI' når 100 km/t. på 7,8 sekunder. Foto: Opel

Konklusion
Opel Insignia 'GSI' er et forfriskende pust i firmaklassen. Hvis du ser på udstyret og dens præstationer, er prisen ikke urimelig. Her er dog først og fremmest tale om en hurtig rejsebil frem for en decideret sportsvogn.

Opel Insignia 'GSI'

Testbil: 'GSI' 2,0 Biturbo diesel

Pris fra: 550.580 kroner

Beskatning fra: 435.000 kroner

Motor: 2,0 liter, 210 hk, 480 Nm

Forbrug: 13,7 km/l

Topfart: 233 km/t.

0-100 km/ t.: 7,8 sekunder

21 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Jesper Nielsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen