Du kan lige så godt vænne dig til det.
Fremover vil de tyske Opel-biler være franske under huden. Det står fast, efter at PSA har købt Opel.
Efter nogle dage i selskab med Grandland X er der ingen tvivl om, at den større høje Opel stort set kører som en Peugeot 3008, og det er bestemt ikke dårligt.
Vi tester Grandland X i topniveauet Innovation med den 1,2 liters turbobenzinmotor på 130 hk og automatgear.
Det betyder, at prisen lander på 328.000 kr., mens der i testbilen yderligere er ekstraudstyr som bl.a. full LED-forlygter, parkeringsassistance og panoramaglastag, så den endelige pris er bekostelige 433.000 kr.
Afdæmpet og solid
Hvis du vælger den originale Peugeot 3008, der blev Årets Bil i Danmark 2017, får du en rendyrket, moderne og velkørende crossover med indbydende finish og interiør, digital instrumentering og nødbremse i selv det billigste udstyrsniveau.
Grandland X er mere afdæmpet, klassisk og med klare tråde til Astra. Det er noget, som sikkert vil tiltrække dem, der ikke falder for en fransk bil.
Den har både en komfortabel fremfærd og praktikalitet.
Bagsædepladsen er også rimelig med fin loftshøjde og benplads, hvor du som i de fleste crossovere generelt har mere rumfornemmelse.
Som de andre biler i klassen er bagagerummet ikke overvældende i forhold til en klassisk stationcar.

Mange muligheder
Den 130 hk benzinmotor fra PSA er topmoderne og elastisk.
Den gør det godt og kan sagtens flytte bilen kækt med fire personer om bord. Samspillet med automatgearet er dog ikke optimalt. Da motoren ikke har specielt meget drejningsmoment, kører den ofte langt ud i gearene og lyder noget anstrengt.
Du kan leve med det, hvis du bare ønsker automatgear.
Brændstofforbruget på 19,2 km/l er rimeligt for så høj en bil. Ligesom i Peugeot 3008 kan du udelukkende få modellen med forhjulstræk.
Instrumenteringen er gennemført Opel med tråde til Astra, hvor du også får onlinehjælpesystemet Opel Onstar med. Her er dog ikke som i 3008 mulighed for digital styring af ventilationsanlægget på en skærm. Finish og kvalitetsfornemmelse er høj og på linje med de andre Opel-modeller.

Husk de gode sæder
En anden Opel-specialitet, som kan tilkøbes, er de ergonomiske AGR-sæder med mange indstillingsmuligheder, der er udviklet af tyske ergoterapeuter, og som vi tidligere har rost. De koster 7.000 kr. for to sæder til Enjoy-eller Innovation-modellerne og er alle pengene værd.
Du går ikke helt galt i byen med Grandland X, bare du er indstillet på, at den er noget blødere affjedret, end en Opel normalt er. Dog ikke så meget, at det burde skræmme potentielle købere væk, uanset om præferencerne er tyske eller franske.
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.