Perfektionistiske Audi

Med lanceringen af den åbne version af Audi A5 er serien komplet. Den nye udgave af den klassiske Audi A5 Cabriolet er bedre end forgængeren på alle punkter

S5 er toppen af Audi A5 cabriolet. Den giver uanede kræfter og lækker motorlyd. En 2.0-liters turbo rækker dog fint til den lækre cabriolet, der på en gråvejrsdag har plads til fire personer. Foto: Audi
S5 er toppen af Audi A5 cabriolet. Den giver uanede kræfter og lækker motorlyd. En 2.0-liters turbo rækker dog fint til den lækre cabriolet, der på en gråvejrsdag har plads til fire personer. Foto: Audi

Jerez (Ekstra Bladet): En smule blød i den grundlæggende stivhed, men med unikke svungne linjer, der gjorde den til en af verdens flotteste åbne biler. Nogenlunde sådan lød opskriften på den gamle Audi A5 Cabriolet.

Den nye ligner den gamle ved første øjekast, men alt er fornyet, og kun de smukke svungne former er videreført på en ny og lidt skarpere kantet facon.

Den nye cabriolet er massivt meget stivere end forgængeren. Hele 40 pct. er stivheden forbedret, og det er opnået ved en kombination af højstyrkestål og aluminium, hvilket har barberet omkring 40 kg af bilens totale vægt.

Her er Opels nye høje bil

Nyt er også multilink affjedring både for og bag, samt start/stop, der slukker motoren før stilstand og mulighed for cruising, hvor hele drivlinjen kobles ud for at spare brændstof.

Priserne starter ved 705.157 kr. plus lev. for basisversionen med 190 hk benzinmotor og manuelt gear, mens der skal 32.000 kr. ekstra på bordet for at få automatgear, og topper ved 1.170.000 kr. for topversionen, S5 med 354 hk.

Den nye cabriolet er massivt meget stivere end forgængeren. Foto: Audi
Den nye cabriolet er massivt meget stivere end forgængeren. Foto: Audi
 

Kaleche i topklasse
Alle udgaver af bilen har samme kaleche med virkelig god isolering. Selv ved 140 km/t er der stort set ingen buldren, og man kan samtale uden at hæve stemmen.

Med taget åbent og vindafviser på plads er bilen uden generende træk op til ca. 110 km/t. på en forårsdag med ca. 17 grader, som det var, da vi testede bilen i det sydlige Spanien.

Blandt de smarte detaljer er sikkerhedsseler med indbyggede mikrofoner, der skulle bevirke, at mobilsnak bliver mere tydelig for modtageren, når du ringer op fra bilen med kluden i bagagerummet. Skulle man få brug for at være fire personer, kan vindafviseren placeres i bagagerummet i et rum, så man slipper for at stå og fumle den ned i en pose for beskyttelse.

Fantastiske Toyota er tilbage

Vi kører den nye cabriolet med diesel til en start. Det er ikke lige den kombination, der bliver solgt herhjemme, hvor de fleste vil vælge en benzin med automatgear.

Men jeg bliver forført af den nye Audi og får på en eller anden måde slået navigationen fra, mens jeg lytter til musik, så de sydspanske vejer snor sig rundt og op og ned. Resultatet er, at jeg er kommet godt 120 km i den forkerte retning i forhold til hotellet, så tiden med dieselversionen bliver alt for lang i forhold til, at de fleste naturligt vil vælge bilen med 2,0-liters motor og enten 190 eller 252 hestekræfter.

Den nye A5 cabriolet er knap 5 cm længere end forgængeren. Foto: Audi
Den nye A5 cabriolet er knap 5 cm længere end forgængeren. Foto: Audi
 

S5 frister
Er man gået all in med en Audi A5 Cabriolet, kan det være svært fristende ikke lige at opgradere til S5-udgaven, der er toppen af den nu komplette A5-serie.

Med 354 hestekræfter fra en klassisk V6-maskine med turbo er der snerrende power ad libitum og dyb baslyd, hvis du da ikke foretrækker at glide dovent rundt på momentet alene. Valget er dit, og mulighederne for udstyr næsten uendelige.

Jeg kører S5 med handskeblødt læder på sæderne og stort set alt, hvad der kan leveres af lækkert udstyr. Det er svært ikke at blive begejstret over bilens kvalitet og gennemførte detaljer.

Honda bringer Civic tilbage på skinner

Audis MMI-system er blevet videreudviklet, men oplevelsen af betjeningen er knap så lækker som resten af bilen. Det er nok et spørgsmål om tilvænning, men at systemet endnu ikke taler dansk eller har danske menuer, er komplet uforståeligt. Bladrer man i sprogindstillingerne finder man både svensk og norsk.

Kalechen er godt isoleret og kan åbnes på 15 sekunder op til en hastighed på 50 km/t. Foto: Audi
Kalechen er godt isoleret og kan åbnes på 15 sekunder op til en hastighed på 50 km/t. Foto: Audi
 

Bredt udvalg
I første omgang er der fire motorer. Foruden benzin med 190 eller 252 hk, er der diesel på 2,0-liter med 190 hestekræfter. Vil man have mere, er der også en 3-liters diesel med 218 bomstærke hestekræfter.

Dommen
Audi A5 Cabriolet er noget nær den perfekte åbne bil. Kvaliteten er i top, der er god plads i kabinen, kalechen er godt støjisoleret og motorprogrammet er bredt.

Teknikken

Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI 190 S tronic

Pris: 737.591 kr.

Forbrug: 17,9 km/l

CO2 per km: 127 g

Grøn ejerafg. halvårl.: 890 kr.

Motor: 2,0 benzinmotor med turbo

HK: 190

NM: 320/1.450 o/min.

0-100 km/t: 7,9 sek.

Topfart: 237 km/t.

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.

Nej Lars, dansk politik har ikke brug for dig – det er omvendt