Postmand Per har fundet balancen

Den nye Citroën Berlingo har fået rundet kanterne, men er stadig praktisk som få i sin klasse

Citroën Berlingo er stadig høj og kantet. Men det familievenlige ikon er blevet mere civiliseret, og den er lige så praktisk, som den ser ud. Foto: Citroën
Citroën Berlingo er stadig høj og kantet. Men det familievenlige ikon er blevet mere civiliseret, og den er lige så praktisk, som den ser ud. Foto: Citroën

Citroën Berlingo

De fleste bliver lidt rundere med alderen. Det gælder også den kantede Citroën Berlingo, der dog stadig holder på formerne i den nyeste aftapning.

Her er det Ritter Sport-formede karosseri bevaret sammen med skydedørene, simpelthen fordi det nu engang er mest praktisk for en bil, der er bygget 100 procent op omkring anvendelighed.

Under stålpladerne er der til gengæld dømt mindre kassevogn og mere komfort i kabinen. Vi tester den halvstore familiecontainer med en dieselmotor på 100 hk, 'Iconic'-udstyr samt en pæn stak ekstraudstyr, der blandt andet omfatter nøglefri start, head-up display parkeringssensorer og 'Modutop'-glastag med ekstra aflæggerum. Det får den samlede pris til at løbe op i 295.000 kroner.

Citroën Berlingo fås dog fra 185.000 kroner med det laveste udstyrstrim, 'Street', og en dieselmotor på 75 hk.

Testbilens variant med 100 hk er med sit høje drejningsmoment og gode brændstoføkonomi på 25 km/l (efter den nye WLTP-norm) et godt valg til bilen. Der er nemlig både vægt og luftmodstand at flytte, og det gør den letløbende dieselmotor godt.

Det handler dog også om, hvor mange kilometer du kører om året. Citroën tilbyder også bilen med en glimrende benzinmotor på 110 hk, der klarer 18,9 km/l og koster 230.000 kroner.

Kabinen er godt indrettet, men opleves stadig en smule varevognsagtig med hårde plastflader. Foto: Jens Overgaard
Kabinen er godt indrettet, men opleves stadig en smule varevognsagtig med hårde plastflader. Foto: Jens Overgaard

Enormt rummelig
Du træder stadig op og ikke ind i en Citroën Berlingo, der deler platform med Peugeot Rifter og Opel Combo. Den nye model er tredje generation af Berlingo, der dannede skole ved sin debut tilbage i 1996 og siden nærmest er blevet et ikon.

Selv om de brede fordøre og de to skydedøre til bagsæderne er noget tunge at jonglere med, tilgiver man kampen, når først man sidder i den enorme kabine.

Her er lige så højt til loftet som i en lade, og 'Modutop'-taget, der koster 20.000 kroner, er merprisen værd. Glastaget giver ikke kun mere lys, det byder også på masser af aflægningsplads med et stort handskerum kaldet ’Top Box’ og en langsgående opbevaringsboks.

Kabinen er i det hele taget fyldt med rum til pikpak, mens bagagerummet er på enorme 675 liter.

På vejen er der stadig en lidt tung varevognsfornemmelse over Berlingo. Det er ikke en bil, du kaster rundt på de små sogneveje, men til gengæld vinder den på lande- og motorvej, hvor den ligger støt og er rigtig pænt støjdæmpet.

Den er rummelig som et udhus, men ikke helt så rustik. Bagagerummet kan klare pæne 675 liter. Foto: Jens Overgaard
Den er rummelig som et udhus, men ikke helt så rustik. Bagagerummet kan klare pæne 675 liter. Foto: Jens Overgaard

I kabinen er gearstangen højt placeret og ligger godt i hånden, ligesom knapper og greb i instrumentbordet sidder rigtigt. Man skal dog lige vænne sig til den lodrette opstilling.

Finish og kvalitetsoplevelse er også mere praktisk end luksuriøs med mange hårde flader, som til gengæld er nemme at tørre af med en klud, hvis børnene griser.

Basisudstyret i den billigste 'Street'-version tæller nødbremse med fodgængerregistrering, aircondition og fartpilot. Det er rimeligt, men så heller ikke mere, og den sidste snes tusinde kroner til 'Iconic'-niveauet er givet godt ud.

Næste udstyrstrin omfatter nemlig blandt andet klimaanlæg, parkeringssensorer og en infotainmentskærm på otte tommer, der har Apple CarPlay og DAB Plus-radio. Senere følger både en diesel- og benzinmotor på 130 hk samt en automatgearkasse på otte trin.

Citroën Berlingo kan også bestilles med en tredje sæderække og plads til syv. Den fås dog kun som 'Iconic'-model og koster cirka 10.000 kroner mere end modellen med standard-længde.

Adgangen til bagsæderne klares gennem to skydedørei siden. Berlingo kan fås med syv sæder. Foto: Jens Overgaard
Adgangen til bagsæderne klares gennem to skydedørei siden. Berlingo kan fås med syv sæder. Foto: Jens Overgaard

Konklusion
Hvis behovet for en rendyrket praktiker er til stede, er der ikke mange, som kan matche det kantede ikon. Og Citroën er tro mod konceptet med den nye model.

Berlingo er således stadig en gennemærlig bil, som viser det, den er. Den er rustik, men er samtidig blevet mere velfriseret og mindre varevogn. Man kan sagtens tage lange stræk i bilen, uden at den virker anstrengende.

Citroën Berlingo

Testbil: 'Iconic' 100 HDI

Pris (testbil): 294.490 kroner

Brændstoføkonomi: 25,0 km/l (WLTP)

Motor: 1,5 liter, 100 hk, 250 Nm

0-100 km/t: 12,5 sek.

L/B/H: 4,40/2,10/1,88 meter

43 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere