Pris og plads lokker i ny Fiat

Fiat skifter endnu en gang navn på sin model i Golf-klassen. Denne gang har man støvet det gamle Tipo-navn af og lanceret en snusfornuftig bil uden de store armbevægelser

Den nye Fiat Tipo er en hastesag. Fiat vil generobre tabte markedsandele i Golf-klassen, og det kan kun gå for langsomt. Med den nye Tipo satser de på lave priser. Foto: Christian Schacht
Den nye Fiat Tipo er en hastesag. Fiat vil generobre tabte markedsandele i Golf-klassen, og det kan kun gå for langsomt. Med den nye Tipo satser de på lave priser. Foto: Christian Schacht

Fiat Tipo 1,6 MJT 120 HK Loung

Husker du Fiat Ritmo, Tipo, Bravo eller Stilo? Biler der alle kørte efter at blive den italienske Golf, men alle blev jagtet rundt i manegen af konkurrenterne. Nu gælder det om at genvinde positionen, og de første indtryk af Fiats nye Tipo lover godt.

Se også: Den tyske bestseller bliver endnu mere effektiv

Tipo revolutionerer ikke noget, snarere tværtimod. Der er tale om en snusfornuftig familiebil. Platformen er en afart af teknikken, der bruges til bl.a. Fiat 500 L. Altså en vis form for genbrug, som fortsætter under den skrånende motorhjelm. Her snupper man ude på lageret en 1,4-liters benzinmotor på 95 heste, der suppleret med turbo også giver en variant med 120 hk, og to kendte dieselmaskiner på 1,3 liter og 1,6 liter.

Inde i kabinen domineres testbilen af den store og gedigne skærm, som er standard her i topmodellen. Plasticmaterialerne er ret triste. Foto: Christian Schacht
Inde i kabinen domineres testbilen af den store og gedigne skærm, som er standard her i topmodellen. Plasticmaterialerne er ret triste. Foto: Christian Schacht
 

Priserne begynder helt nede ved 169.900 kr. for mindste benzinmotor i udstyrsvarianten Easy. Jeg tester topversionen, Lounge, med 120 hk fra en 1.6 diesel, der koster 239.000 kr.

Inde bag rattet står det klart, at interiøret er lavet ud fra, at bilen skulle være billig. Flere steder er plastickvaliteten usædvanlig tarvelig. Til gengæld er testbilens store farveskærm på syv tommer en af klassens bedste.

Se også: Anmeldelse: Klassisk minibil har gennemgået en revolution

Man sidder forholdsvis højt i en Tipo og mere oven på sæderne end godt er, så langturskomforten kunne være bedre. Til gengæld er der masser af udstyr her i Lounge: Klimaanlæg, regn-og lyssensor, 16 tommer alufælge, elruder for og bag, fartpilot, læderrat og gearknop. Der er også god plads inde i bilen, både foran, på bagsædet og i det store bagagerum.

Bagagerummet er stort, men ikke det mest tilgængelige. Foto: Christian Schacht
Bagagerummet er stort, men ikke det mest tilgængelige. Foto: Christian Schacht
 

Kraftig dieselmotor
Jeg starter dieselmotoren med visse vibrationer til følge, for den 120 hk maskine har aldrig hørt til de mest støjsvage eller vibrationsfri, men heldigvis overbeviser den med massiv trækkraft. Motorkraften bliver dog ladt i stikken af et sæt sikre, men komplet uinspirerende køreegenskaber med upræcist styretøj og udynamisk undervogn.

Se også: Honda bringer Civic tilbage på skinner

Endelig trækker det ned, at Fiat også sparer på det aktive sikkerhedsudstyr i Tipo, der kommer helt uden moderne hjælpemidler.

Lyder det som en svada mod den nye Fiat? Egentlig ikke, for på mange måder er det en ærlig bil med god plads, fornuftigt design og ikke mindst rimelige priser. Jeg anbefaler, at man kigger i retning af basismodellen til 169.900 kr., for her passer prisen simpelthen bedre til de forventninger, man kan have til en bil i Golf-klassen.

Specifikationer

Fiat Tipo 1,6 MJT 120 HK Lounge

Pris: 239.990 kr.

Tipo: fra 169.900 kr.

Forbrug: 29,4 km/ l

CO2 per km: 89 g

Topfart: 200 km/ t.

0-100 km/ t.: 9,8 sek.

Anhængervægt med/uden bremser: 1.200 kg/ 500 kg

37 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere