Puma på stylter: Dynamikken er stadig en force

Med den nye Puma har Ford klassens stærkeste kort, når det gælder køreglæde, men det halter et par andre steder

PR-Foto
PR-Foto

Malaga (Ekstra Bladet Biler): Vejen snævrer ind forude, så jeg smækker gearstangen i 2. gear, slipper koblingen og lader bilen motorbremse sig ned i fart. Mild-hybrid-systemet hjælper med at sænke farten, og jeg passerer vejindsnævringen i en passende hastighed.

Da vejen og landskabet igen åbner sig op, trykker jeg godt til på speederen og lader motoren tage en masse omdrejninger, inden jeg lægger tredje gear ind.

Denne uges testbil er den nye Ford Puma. Modellen introduceres i to forskellige udstyrsvarianter, Titanium og ST-Line, hvor testbilen tilhører sidstnævnte. Motoren er her tilsat mild-hybrid-teknologi og yder i alt 155 hk.

Se også: På sikker elektrisk kurs i dybfryseren

Inden yderligere betragtninger om Fords nye crossover er det passende med en kort historietime.

Puma-navnet er nemlig langt fra nyt. Læsere vil måske kunne huske den tidligere Ford Puma, som var en radikalt anderledes størrelse end 2020-fortolkningen. Puma kom på markedet i slutningen af 1990’erne som en køreglad mini-coupé baseret på den daværende Fiesta, og havde man håbet, at Ford ville genoplive navnet i en moderne coupé-afstøbning, kunne man godt indledningsvist blive skuffet.

Kabinen præges af bløde materialer. PR-Foto
Kabinen præges af bløde materialer. PR-Foto
 

Men der er ikke ret mange grunde til at fastholde den følelse, for Puma anno 2020 er baseret på den nuværende Ford Fiesta, som er sin klasses mest velkørende indspark.

Her på de spanske bjergveje, hvor testturen foregår, beviser Ford endnu en gang, at de er på hjemmebane, når det handler om at skrue et styretøj og en undervogn sammen, så resultatet er dynamisk og underholdende at betjene.

For det er en Puma bestemt. Man kan godt mærke, at tyngdepunktet ligger fem centimeter højere end i en Fiesta, men når Puma kører bedre end samtlige konkurrenter som Renault Captur og Skoda Kamiq, og man samtidig får SUV-udtryk og mere plads end i en Fiesta, så er der point til Ford for Pumaens køreegenskaber.

Se også: Familievenlig SUV med forvirrende signaler

’Bring on tomorrow’ kalder Ford sin nye elektrificerede satsning, hvor Puma er første model. Derfor lanceres Puma indledningsvist i to forskellige 48V mild-hybrid-versioner med enten 125 hk eller 155 hk, der er tilkoblet en sekstrins manuel gearkasse. Til sommer kommer en 1,0-liters benzinmotor med 125 hk og en 1,5-liters diesel med 150 hk og mulighed for automatgearkasse.

Mild-hybrid-systemet hjælper med at forbedre brændstoføkonomien, ligesom de elektriske kræfter også giver ekstra træk, når der eksempelvis skal accelereres fra lave omdrejninger, når man vil op i fart. Puma har fem forskellige køreprogrammer, som gør, at gearskifte og motor ændrer karakteristika: Normal, Eco, Sport, Slippery og Trail.

I ST-Line er den digitale instrumentering på 12,3 tommer, der ændrer udseende alt efter valg af køreprogram. På begge varianter finder man desuden trådløs opladning af mobilen, 17 tommer alufælge, LED-kørelys og Ford-modem, ligesom det er muligt tilkøbe en såkaldt X-Pakke til begge varianter.

I ST-Line koster den 17.500 kroner ekstra. For prisen får man 18 tommer alufælge, dellæder i kabinen samt mørktonede ruder. I forvejen får man blandt andet sportssæder, aluminiumspedaler og en stor bagspoiler i ST-Line.

PR-Foto
PR-Foto
 

Man sidder godt i ST-Line sportssæderne, der griber fat om ryggen. Og materialerne i Puma er langt hen ad vejen ganske lækre. Fra den store skærm i midten kan man styre musikken, telefon og navigation. Har man en iPhone, er her også Apple CarPlay.

Forsædepassagererne har god plads og mange små aflægningsmuligheder, mens pladsen i bag er mindre imponerende. Det går an med benpladsen, men det lidt coupé-inspirerede design koster på loftshøjden, og her er Puma ikke på niveau med konkurrenter som f.eks. Skoda Kamiq. Bagsæderne er ikke til store børn.

På sikkerhedsfronten stiller Puma blandt meget andet med automatisk nødbremse samt et system, der kan kommunikere med andre biler på samme vejstrækning, så Pumaen modtager besked, hvis der er sket uheld eller er glatte veje.

Se også: Kompakt luksus i kuffert-format

Konklusion
Med hybridteknik, SUV-look, særdeles gode køreegenskaber og praktiske løsninger fremstår Puma som en helstøbt bil til nutidens forbrugere. Indgangsprisen er til den høje side, så vil have mest for pengene, er svaret ikke en Puma. Man får dog meget udstyr med i både Titanium og ST-Line.

+

  • Fornemme køreegenskaber

  • Praktiske løsninger

  • Meget udstyr

÷

  • Bagsædeplads

  • Høj indstigningspris

--------- SPLIT ELEMENT ---------

MegaBox

Fords nye MegaBox har prop i bunden. PR-Foto
Fords nye MegaBox har prop i bunden. PR-Foto
 

Ford har i Puma formået at udnytte ekstra plads i bagagerummet til at integrere det, som Ford kalder for MegaBox.

Det er en stor plastikkasse, som Ford har integreret under selve bagagerumsgulvet. Den er på 80 liter og kan maksimalt bære en vægt på 50 kg.

Det særligt smarte ved Fords MegaBox er, at der er afløb og prop i bunden. Det betyder, at du efter en gåtur i skoven eller på stranden kan smide dine beskidte sko ned i bunden af bilen, og når du så kommer hjem, kan du tage skoene op, skylle boksen med en haveslange og lade vandet rende ud i bunden. MegaBoxen betyder også, at her ikke er plads til et reservehjul.

Bagagerumskapaciteten er på klasseledende 456 liter uden hybrid-teknik og 401 liter, hvis bilen er en hybridversion.

Se også: En Mazda værd at fejre

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Lavpraktiske partytricks

Bagagerummet kan rumme op til 456 L. PR-Foto
Bagagerummet kan rumme op til 456 L. PR-Foto
 

Under udviklingen af Puma har Ford lagt hovederne i blød for at gøre hverdagen lettere og mere praktisk.

I bagagerummet finder man blandt andet et fleksibelt bagagerumsdækken, som kører med helt op, når bagklappen åbnes, og som kan tilpasse sig indholdet i bilen.

I X-Pakken har Ford også fundet plads til et sædeovertræk, der kan lynes af i både for og bag og vaskes. Indtrækket kan med andre ord vaskes, hvis junior har spildt chokolade, ligesom det er muligt at købe et nyt design til sine sæder, hvis man gerne vil have det.

Ford Puma ST-Line Hybrid

Pris (fra): 225.370 kr.

Pris (testbil): 255.250 kr.

Motor: 1,0-liters trecylindret med mild-hybrid

Ydelse: 155 hk

Maks. moment: 240 Nm

Gearkasse: Seks-trins manuel

Brændstofforbrug: 17,9 km/l

CO2-udledning: 128 g/km

Topfart: 205 km/t.

Acceleration 0-100 km/t: 9,0 sek

15 kommentarer
Vis kommentarer