Særegen Subaru trækker selvfølgelig på alle 4

Den nye Subaru Impreza er et alternativt bud i mellemklassen med specialiteter som boxermotor, firehjulstræk og milliongear

Den nye Subaru Impreza byder på mere stilrent design end tidligere set fra mærket i denne bilklasse, og modellen er et nyt og originalt alternativ. Foto Jens Overgaard
Den nye Subaru Impreza byder på mere stilrent design end tidligere set fra mærket i denne bilklasse, og modellen er et nyt og originalt alternativ. Foto Jens Overgaard

Subaru Impreza 2,01 Active

Subaru, det er da et nichemærke for tekniknørder.

Sådan har opfattelsen gennem mange år været af bilerne fra den ingeniørdrevne japanske producent, som altid har insisteret på, at modellerne skal være udstyret med boxermotor og symmetrisk firehjulstræk, mens automatgear-versionerne har haft trinløst CVT-gear.

Sådan er det i øvrigt stadig med den nye Impreza, som har en startpris på 274.000 kroner for modellen med en 1,6-liters motor på 114 hk, Lineartronic-automatgear og grundudstyret, Base.

Om det er nok til at hente flere købere og ændre image, afprøver vi i nogle dage med nøglerne til en Impreza med den lidt større 2,0-liters motor. Den byder på 156 hestekræfter og det mere righoldige Active-udstyr til en pris af 364.000 kroner.

Grundformen er en praktisk hatchback med fem døre. Men ellers får du med en Impreza stadig en bil, som ikke ligner de andre. Den fladt- og lavtliggende boxermotor giver nemlig en balance, som du ikke finder magen til i mellemklassens standardbiler.

Instrumenteringen i Impreza er stilren og velfungerende, Apple CarPlay er standard sammen med DAB-radio. Foto: Jens Overgaard
Instrumenteringen i Impreza er stilren og velfungerende, Apple CarPlay er standard sammen med DAB-radio. Foto: Jens Overgaard

Firehjulstræk hjælper til
Motoren med 156 hk har rigeligt med kræfter, og de 196 Nm – som dog først topper ved 4000 omdrejninger – giver et overskud at lege med.

Firehjulstrækket er desuden med til at hjælpe bilen rundt på veje med løst underlag og giver harmoni. Det har som udgangspunkt 60 procent træk på forhjulene og 40 procent agter, men kan ændres til 50/50.

I det daglige er der nok ikke mange, som mærker effekten af firehjulstrækket. Men hvis du er typen, som af og til kører i sommerhuset nær klitterne ved Vestkysten eller bor afsides, så er der klare fordele ved at have det lige ved hånden i en hverdagshatchback med almindelig frihøjde.

Til gengæld bliver vi aldrig gode venner med det trinløse Lineartronic-automatgear, som nok trækker jævnt, men får motoren til at flyve op i omdrejninger ved acceleration, så den lyder som et tærskeværk.

Selv om gearet er blevet mere harmonisk end tidligere, er det stadig noget, som man skal vænne sig til. Med tilvænning kan du dog 'flyde' lidt mere på momentet og undgå at få motoren op i omdrejninger i en stejl kurve.

En brændstoføkonomi på 15,2 km/l er heller ikke imponerende. Der findes ikke en dieselvariant af modellen.

Lineartronic-automatgearet kører forholdsvis jævnt, men motoren pisker op i omdrejninger ved acceleration. Foto: Jens Overgaard
Lineartronic-automatgearet kører forholdsvis jævnt, men motoren pisker op i omdrejninger ved acceleration. Foto: Jens Overgaard

En pakke, ingen andre har
Bag rattet har du udsigt til et instrumentbord, der er stilrent opdelt. Skærmen på 6,5 tommer, der er standard i grundversionen og har DABradio og Apple CarPlay, er skarp og hurtigt fungerende.

Den følges blandt andet af elektronisk håndbremse, klimaanlæg og sikkerhedspakke med nødbremse samt adaptiv fartpilot. Active-modellen byder blandt andet på full LED-forlygter, bakkamera, otte tommers skærm og meget andet. Det hele virker godt skruet sammen og matcher meget godt klassens standard.

På den helt lavpraktiske front er der fint med plads både på forreste og bagerste række, mens bagagerummet med sine 385 liter rammer gennemsnittet.

Impreza byder med sin boxermotor, firehjulstræk og automatgear på en pakke, ingen andre har. Boxermotoren og firehjulstrækket er dog i sig selv ikke så revolutionerende i dagligdagen på vejen, at bestykningen flytter bjerge, og automatgearet kræver tilvænning.

Et behov for firehjulstræk i let terræn kan dog være afgørende. Dem, som skal i mere barskt terræn, vælger ofte biler med større frihøjde.

Vi har ikke testet bilen med grundmotoren, men varianten med 156 hk passer fint til bilen. Den sender dog også Impreza op i en prisklasse, hvor bilen bliver et dyrere bekendtskab - men så er der til gengæld også pænt med udstyr.

Subaru Impreza 2,01 Active

Pris: 363.800 kr.

Grøn ejerafgift, halvårlig: 1.570 kr.

CO2 per km: 152 g

Brændstofforbrug: 15,2 km/l (EU-norm)

Motor: Firecylindret boxermotor på 2,0 liter

Effekt: 156 hk

Ydelse: 196 Nm/4000 omdr.

Acceleration 0-100 km/t.: 9,8 sek.

Topfart: 205 km/t.

L/ B/ H: 446/178/148 cm

16 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere