Skoda Fabia: fornuft i fokus

Testens største bagagerum, effektiv motor og stort modelprogram til gode priser. Tarvelig plastik, en dum gearing og begrænset bagsædeplads trækker ned

Fabia er blevet helt smart at skue og kører godt. Den stærke 1,2-turbomotor er effektiv, og bilen letkørt som en japaner
Fabia er blevet helt smart at skue og kører godt. Den stærke 1,2-turbomotor er effektiv, og bilen letkørt som en japaner

I en Skoda Fabia er der ingen tricks, som de bedste klassekammerater ikke kan i forvejen. Her er noget andet. En umiskendelig duft af det, som A.P. Møller kalder rettidig omhu. Trods hård plastik over alt er finishen nydelig. Uanset om man smækker med dørene eller skruer op for varmen, gør Fabia et solidt indtryk.

Testbilen er en hatchback med topudstyret Style til betragtelige 180.000 kr., men samme motor fås i udstyrsniveauerne Active og Ambition til hhv. 150.000 - og 160.000 kr. der har tilstrækkeligt med udstyr og en sekstrins-gearkasse, som du efter vores mening bør gå efter.

Gearskiftet overbeviser med korte, præcise vandringer, men den femtrins gearkasse er lovlig lavt gearet, og det giver støj ved motorvejskørsel.

Læs om Opel Corsa

Læs om VW Polo

Læs om Ford Fiesta

Læs om Peugeot 208

Undervognen er et flot kompromis mellem det faste og komfortable, og styretøjet er let og ganske præcist.

Den praktiske anvendelighed er også i orden. Kig bare på bagagerummet, som indeholder 330 liter og mere end i konkurrenterne. Til gengæld er pladsen på bagsædet ret afmålt - mindre end i Polo og langt mindre end Corsa.

Ellers er der ikke noget at komme efter i den overskuelige instrumentering, og den integrerede fem tommer skærm er let at betjene. Motoren med 90 hk, som også ligger i VW Polo, er et godt valg til den nye Skoda - hvis det da ikke lige var for den førnævnte gearkasse.

Sammen med standardmonteret nødbremsesystem, gør det Fabia til det naturlige og fornuftige valg.

OBS: En egentlig vinder er svær at udpege - alle bilerne fine på hver deres felter. Ford'en kører sjovest, Polo'en kan det hele, men har en høj pris, Fabiaen er lige så god som Polo, men støjer mere. Corsa ligger mellem Polo og Fiesta med fine langturskøreegenskaber og fin køreglæde. Men Peugeot taber - især på sin dårlige gearkasse.

 

1 af 2 Flot, moderne cockpit med lidt for meget hård plast
2 af 2 Fabia er blevet helt smart at skue og kører godt. Den stærke 1,2-turbomotor er effektiv, og bilen letkørt som en japaner
7 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere