Skoda Superb: Plads ad libitum

Pladsforholdene er som altid uovertrufne i den seneste generation af Skoda Superb

Designet har fået et kæmpe løft i den nye Skoda Superb, der er klassens største bil og kører fremragende. Foto: Jonas Ahlstrøm
Designet har fået et kæmpe løft i den nye Skoda Superb, der er klassens største bil og kører fremragende. Foto: Jonas Ahlstrøm

Den ligner mere en oplagt tjenestevogn til en sparelysten regering. Får Lars Løkke Rasmussen & Co. lyst til at spare på ministerbilbudgettet, skulle de måske granske kabinen i Superb. De ombordværende sidder med ranke rygge som ved et veldækket taffel, hvor man jo kan sidde i timevis i den rette atmosfære og temperatur, hvis der er rum til at bevæge benene under bordet.

Og det er der i Skodaen, der har plads som i en ministerbil.

I det hele taget vejrer Skoda morgenluft i det vigtige firmasegment efter en stor succes med Octavia, som leasingselskaberne og deres kunder har taget godt imod. Umiddelbart ser beskatningen ved erhvervsleasing da også fornuftig ud, problemet er, at skal der en stor dieselmotor og godt med udstyr ombord, ryger niveauet hurtigt op.

Tag nu testbilen med 190 hk diesel, automatgear til 450.000 kr. Det er en femdørs, fordi stationcarversionen ikke var helt klar til test endnu.

Stylingen er typisk Skoda med skarpe, lige kanter, folder langs flankerne, en fremtrædende kølergrill med lodrette lameller og slanke forlygter.

Gedigne materialer i kabinen, som lader til at være på niveau med VW Passat. Foto: Jonas Ahlstrøm
Gedigne materialer i kabinen, som lader til at være på niveau med VW Passat. Foto: Jonas Ahlstrøm
 

Tilstrækkeligt komfortabel
Indretningen er praktisk, og selvfølgelig har Superb et par paraplyer placeret i sidedørene, som det hører sig til i fabrikkens topmodel. Bag rattet er der også lutter positive oplevelser med gedigne kvalitetsmaterialer, der ikke umiddelbart virker dårligere end i Passat, mens selve layoutet måske er knap så smart designet.

Ellers er det nærmest kun godt at sige om den store Skoda. Den har samme 190 hk dieselmotor, der også er i Passat, og selv om den også knurrer lidt her, gør det ikke så meget, for den er særdeles kraftfuld. Sportslig er en overdrivelse, men styringen er særdeles præcis med fin feedback til chaufføren, affjedringen overraskende fast, men absolut komfortabel, og vejgreb er der masser af.

Presser man Superb, kvitterer den med en beskeden og forudsigelig udskridning over forhjulene, der er let at korrigere.

Men hvorfor lege sportsvogn i en limousine? Alene med sin størrelse lægger Superb op til en afslappet kørestil, hvor man mere flyder end farer af sted.

Firmabiltip: Gå efter en af de 150 hk dieselmodeller, ellers løber skatteværdien hurtigt op.

Konklusion: En aldeles fremragende bil, på niveau med VW Passat, men endnu mere rummelig.

Her kan du læse mere om de ni andre firmabiler i test:

Det er svært at adskille den nye Audi A4 fra den gamle, men under de kendte former gemmer der sig en fremragende bil. Foto: Jonas Ahlstrøm Bilanmeldelser Audi A4: Måske den mest helstøbte  

Den faceliftede BMW 3-serie ligner forgængeren, men f.eks. er dieselmotoren, der nu har 190 hk, blevet meget mere støjsvag. Foto: Jonas Ahlstrøm Bilanmeldelser BMW 3: Her er det sportslige i højsædet  

Ford Mondeo ser stadigvæk godt ud, og som firmabil er den også vellykket: Høj komfort og et stort modelprogram er nogle af fordelene. Foto: Jonas Ahlstrøm Bilanmeldelser Ford Mondeo: Firmaklassens vindertype  

Den nye Ford S-Max har fået front i Aston Martin-stil, men tilbyder også virkelig god komfort og masser af plads. Foto: Jonas Ahlstrøm Bilanmeldelser Ford S-Max: Firmabil til hele familien

Mercedes C-klasse er en firmabil, hvor komfort og sport går hånd i hånd. En af klassens absolut bedste biler. Foto: Jonas Ahlstrøm Bilanmeldelser Mercedes C: Komfortabel, men også sporty  

Mazda 6 kører fremragende, og er en af de mere sporty modeller. Desværre er det gået lidt ud over komforten. Foto: Jonas Ahlstrøm Bilanmeldelser Mazda 6: Velkørende, men mangler komfort  

Et omfattende facelift kan ikke ændre på, at Toyota Avensis er feltets ældste konstruktion og ikke tilbyder meget andet end en lav pris. Foto: Jonas Ahlstrøm Bilanmeldelser Toyota Avensis: Klassens mest konservative  

VW Passat er en af firmaklassens mest helstøbte modeller, og med 190 hk TDI er der masser af motorkraft. Foto: Jonas Ahlstrøm Bilanmeldelser VW Passat: Klassiker med fornem teknik  

VW Touran vinder ingen skønhedspriser, men er ideel, hvis du har firmabil og mange børn. Selve bilen fungerer også fremragende. Foto: Jonas Ahlstrøm Bilanmeldelser VW Touran: Familiebil med familien i højsædet