Den ligner mere en oplagt tjenestevogn til en sparelysten regering. Får Lars Løkke Rasmussen & Co. lyst til at spare på ministerbilbudgettet, skulle de måske granske kabinen i Superb. De ombordværende sidder med ranke rygge som ved et veldækket taffel, hvor man jo kan sidde i timevis i den rette atmosfære og temperatur, hvis der er rum til at bevæge benene under bordet.
Og det er der i Skodaen, der har plads som i en ministerbil.
I det hele taget vejrer Skoda morgenluft i det vigtige firmasegment efter en stor succes med Octavia, som leasingselskaberne og deres kunder har taget godt imod. Umiddelbart ser beskatningen ved erhvervsleasing da også fornuftig ud, problemet er, at skal der en stor dieselmotor og godt med udstyr ombord, ryger niveauet hurtigt op.
Tag nu testbilen med 190 hk diesel, automatgear til 450.000 kr. Det er en femdørs, fordi stationcarversionen ikke var helt klar til test endnu.
Stylingen er typisk Skoda med skarpe, lige kanter, folder langs flankerne, en fremtrædende kølergrill med lodrette lameller og slanke forlygter.

Tilstrækkeligt komfortabel
Indretningen er praktisk, og selvfølgelig har Superb et par paraplyer placeret i sidedørene, som det hører sig til i fabrikkens topmodel. Bag rattet er der også lutter positive oplevelser med gedigne kvalitetsmaterialer, der ikke umiddelbart virker dårligere end i Passat, mens selve layoutet måske er knap så smart designet.
Ellers er det nærmest kun godt at sige om den store Skoda. Den har samme 190 hk dieselmotor, der også er i Passat, og selv om den også knurrer lidt her, gør det ikke så meget, for den er særdeles kraftfuld. Sportslig er en overdrivelse, men styringen er særdeles præcis med fin feedback til chaufføren, affjedringen overraskende fast, men absolut komfortabel, og vejgreb er der masser af.
Presser man Superb, kvitterer den med en beskeden og forudsigelig udskridning over forhjulene, der er let at korrigere.
Men hvorfor lege sportsvogn i en limousine? Alene med sin størrelse lægger Superb op til en afslappet kørestil, hvor man mere flyder end farer af sted.
Firmabiltip: Gå efter en af de 150 hk dieselmodeller, ellers løber skatteværdien hurtigt op.
Konklusion: En aldeles fremragende bil, på niveau med VW Passat, men endnu mere rummelig.
Her kan du læse mere om de ni andre firmabiler i test:
Audi A4: Måske den mest helstøbte
BMW 3: Her er det sportslige i højsædet
Ford Mondeo: Firmaklassens vindertype
Ford S-Max: Firmabil til hele familien
Mercedes C: Komfortabel, men også sporty
Mazda 6: Velkørende, men mangler komfort
Toyota Avensis: Klassens mest konservative