Smart eller tudegrim?

Hyundai går benhårdt efter at skille sig ud fra konkurrenterne i klassen for små crossovere, og det må man sige, de gør med Kona. Desværre er bilen et ganske gennemsnitligt produkt

Fronten er helt sin egen, om man kan lide den eller ej, mens teknik, plads og køreegenskaber er meget gennemsnitlige i den nye Hyundai Kona. Foto: Hyundai
Fronten er helt sin egen, om man kan lide den eller ej, mens teknik, plads og køreegenskaber er meget gennemsnitlige i den nye Hyundai Kona. Foto: Hyundai

Hyundai Kona 1,0 T-GDI

Hyundai indrømmer gerne, at deres biler tidligere er blevet købt af rent rationelle grunde, typisk værdi for pengene og en lang garantiperiode.

Men det vil de meget gerne ændre på, og derfor skal den nye Kona være en bil, der får folk til at være interesseret i mærket af mere følelsesmæssige årsager.

Køn er den dog ikke. Set forfra ligner Kona en bil, der har bidt i en sur citron, og bilen består af et hav af forskellige designmæssige stilarter.

Resultatet er en rodebutik af en anden verden med lygter kastet rundt i øst og vest, og jeg kan ikke undgå at spekulere på, om Hyundais designere har kreeret den umiddelbart efter en tur i fredagsbaren.

Nå, men det er selvfølgelig helt bevidst fra Hyundais side, og man går tydeligvis efter en slags chokeffekt - som tilfældet i sin tid var med Nissan Juke.

Cockpittet er moderne, og topmodellen har otte tommer skærm. Foto: Hyundai
Cockpittet er moderne, og topmodellen har otte tommer skærm. Foto: Hyundai

Masser af udstyr
Ekstra Bladet prøver modellen med 1,0 benzinmotor, der yder 120 hk, og med det højeste udstyrsniveau, kaldet Premium. Prisen på 250.000 kr. kan lyde høj, men udstyrslisten er også ret usædvanlig: Kabinen er peppet op med en stor berøringsfølsom skærm på otte tommer, mens de øvrige modeller, undtagen basisudgaven, kører med en mindre syv tommer af slagsen.

Der er også indbyggede kontrastfarver, der ser cool ud, mens kvaliteten af materialerne er på niveau med gennemsnittet i klassen.

Se også: VW Tiguan Allspace er mere og bedre

Topmodellen har desuden lydsystem fra specialisten Krell med hele otte højttalere og et yderst velfungerende head-up display, hvor du kan aflæse hastigheden, fartgrænser, holde øje med, om der er en bil i de blinde vikler, og få info fra navigationsanlægget, hvis du har tilkøbt GPS.

Her i den mørke tid vil du også sætte pris på rigtige full LED-lygter, mens 18 tommer fælge ser smarte ud, men koster lidt på komforten.

Priserne begynder ved 180.000 kroner plus levering, men det er en model, der forekommer noget skrabet, så skal vi pege på et alternativt valg, vil det være Select eller Trend til henholdsvis 205.000 og 220.000 kroner. De priser forekommer ganske konkurrencedygtige.

Bagagerummet er godkendt, men ikke blandt klassens største. Foto: Hyundai
Bagagerummet er godkendt, men ikke blandt klassens største. Foto: Hyundai

 

Andre varianter

  • Allerede i basisudgaven får man automatisk nødbremse, vognbaneassistent, træthedsregistrering, aircondition, Bluetooth, fartpilot, DAB-radio og varme i forsæder samt rat.
  • Vælger man KONA Select 1.0 T-GDI, er der skruet yderligere op for udstyrsniveauet. Ud over det allerede nævnte udstyr får man blandt andet 7 tommer touchskærm, baksensor og -kamera.
  • Næste udstyrstrin hedder Trend og tilføjer blandt andet Smart Key, trådløs opladning til smartphones, klimaanlæg, bakspejle med automatisk nedblænding, regnsensor og Blind Spot Detection, hvor radarer overvåger de bagfrakommende biler, når man f.eks. vil overhale.

Ikke de store udskejelser
Inde bag rattet i Kona sidder man forholdsvis lavt. Føreren har derfor ikke helt den samme fornemmelse af at sidde i en høj bil og savner det gode overblik, man for eksempel har i Seat Arona og Citroën C3 Aircross.

De velpolstrede stole støtter fornuftigt, og forholdet mellem rat, pedaler, gearstang og armlæn i døren stemmer. Selv velvoksne europæere føler sig godt tilpas her. Det er lidt mere snævert på bagsædet, hvor eksempelvis Seat Arona er mere rummelig, mens bagagerummet er godkendt, men heller ikke blandt klassens største.

Se også: BMW er klar med lille lømmelbil i populær bilklasse

Altså umiddelbart ikke de store udskejelser, og det gælder også resten af vores oplevelse med Kona. Bevares, man er da med på noderne med en nyudviklet 1,0 benzinmotor med tre cylindre og turbo, men her formår den ikke at begejstre.

Motoren er svag ved lave omdrejninger, og i praksis sidder man ofte og venter på, at turboen formår at sætte gang i tingene - man skal op over 2.500 omdrejninger, før der for alvor sker noget.

Set bagfra er Hyundai Kona knap så speciel. Bilen fås også med firehjulstræk. Foto: Hyundai
Set bagfra er Hyundai Kona knap så speciel. Bilen fås også med firehjulstræk. Foto: Hyundai

Er man typen, der engang imellem vælger de små snoede veje frem for motortrafikvejen, så formår Kona ikke helt at levere varen. Køreegenskaberne egner sig fint til almindelig hverdagskørsel, men er man ude efter køreglæde, så stiller bilens lidt upræcise styring sig i vejen.

Hyundai Kona udmærker sig til gengæld ved at have automatisk nødbremse som standardudstyr i alle prisklasser, og systemet er endda af den finere slags, der virker ved høj hastighed og kan genkende personer.

I det hele taget er der ros til en masse velfungerende udstyr, og selvfølgelig har Kona også den legendariske fem års garanti uden kilometerbegrænsning.

Køn er den nye Hyundai måske ikke, men til gengæld er den helt sin egen. Hvor mange biler kan man sige det om i dag?

Hyundai Kona 1,0 T-GDI

Pris: 249.995 kr. (Testbil)

Fås fra: 179.995 kr.

Forbrug: 20,0 km/ l

CO per km: 117 g

Motor: 1,0 benzinmotor med tre cylindre og turbo

HK: 120/ 6.000 o/ min.

NM: 172/ 1.500 o/ min.

0-100 km/ t.: 12 sek.

Topfart: 181 km/ t.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen