Annonce:
Annonce:

Sommerdæk skuffer i ny test

Smæk til dæk: En lang række nye sommerdæk dumper på stribe i ny stortest. ’Ikke godt nok,’ lyder det fra FDM

Der er markant forskel på de gode og dårlige sommerdæk til bilen. Arkivfoto: ADAC/FDM
Der er markant forskel på de gode og dårlige sommerdæk til bilen. Arkivfoto: ADAC/FDM
Annonce:
Følg Biler
Følg Bilanmeldelser

Dækkene på bilen er en helt afgørende del af bilens sikkerhed. Årsagen siger næsten sig selv: Dækkene er den eneste kontakt mellem asfalt og bil, hvorfor det betyder meget, hvor gode dækkene er.

Nu viser en ny stortest af sommerdæk, at nye dæk ikke er så gode, som de burde være. I hvert fald falder 19 ud af 50 testede sommerdæk igennem i FDMs test, der i år kan fejre 50-års-jubilæum med et nyt fokus på dækkenes miljøegenskaber.

Det oplyser FDM i en pressemeddelelse.

Er du en af de mange, der står over for at skulle investere i nye sommerdæk, når vi inden længe træder ind i sæsonen for at få monteret den slags på bilen, skal du kigge dig godt for. Det er nemlig langtfra alle årstidens dæk, der styrer og står lige godt fast.

Arkivfoto: ADAC/FDM
Arkivfoto: ADAC/FDM
 

Annonce:

Grøn test
I anledning af 50-års jubilæet for de europæiske bilklubbers store sommerdæktest er årets udgave udvidet til 50 dæk, der til gengæld kun tæller én størrelse: Den mest solgte 16-tommer-størrelse (205/55 R16), som passer til biler som VW Golf.

Som i de tidligere år er dækkenes styre- og bremseegenskaber testet på både våd og tør vej, ligesom deres slidstyrke og støjniveau er opmålt. Men som noget nyt er der tilføjet en analyse af dækkenes miljømæssige egenskaber.

- Der er de senere år kommet et større fokus på bildæks påvirkning af nærmiljøet. Derfor har vi valgt at udvikle testen, så blandt andet udledningen af dækpartikler nu også indgår, ligesom vægten af selve dækket, og hvor bæredygtigt det er produceret, indgår i bedømmelsen. Heri indgår blandt andet også, hvor dækket er produceret, siger Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør i FDM.

PR-foto
PR-foto
 

Annonce:

Spørgsmål om sikkerhed
Er man på jagt efter de bedste sommerdæk til sin bil, er der dårlige nyheder, for ud af de i alt 50 dæk er det kun de 10, der klarer sig, så FDM decideret kan anbefale dem.

21 dæk kører fra testen med et tilfredsstillende resultat, mens 19 er så ringe, at FDM faktisk helt fraråder, at man overhovedet investerer i dem.

Det er især dækkenes bremseevner på våd vej, som giver de største forskelle.

Hvor det bedste dæk skulle bruge 34,4 meter på at bremse helt ned fra 80 km/t., skulle det dårligste dæk til sammenligning bruge næsten 60 meter. En forskel på 25 meter, eller hvad der svarer til længden af fem biler bag hinanden.

Arkivfoto: ADAC/FDM
Arkivfoto: ADAC/FDM
 

- Selvom det er positivt, at dækkenes miljøpåvirkninger nu også indgår i testen, bør de sikkerhedsmæssige egenskaber altid gå forud, når man vælger dæk. I en kritisk situation kan de være afgørende for, om det ender galt for både føreren selv og for medtrafikanterne.

Annonce:

- Derfor er det ikke godt nok, at så mange dæk ikke kan præstere bedre samlet set. Det illustrerer, at man som forbruger skal se sig for, når man køber dæk, siger Søren W. Rasmussen.

Han peger på, at man som ejer af en ældre bil med et beskedent kørselsbehov godt kan tillade sig at se bort fra de dyreste og mest avancerede dæk.

- Her kan man godt tillade sig at skele mere til prisen, så længe dækkene ikke tilhører gruppen af dæk, vi fraråder. Men gode bremseegenskaber på våd og tør vej bør altid vægte tungest i ens dækvalg. Det er et spørgsmål om sikkerhed, og her må man ikke gå på kompromis, siger han videre.

Her er de 10 bedste dæk

Ifølge sommerdæktesten er følgende ti sommerdæk de bedste:
 

5 ud af 6 stjerner

  • Goodyear Efficient Grip Performance 2

  • Continental Premium Contact 6

4 ud af 6 stjerner

  • Michelin Primacy 4+

  • Bridgestone Turanza T005

  • Nokian Tyres Wetproof

  • Falken ZIEX ZE310 ECORUN

  • Continental UltraContact

  • Kumho Ecsta HS52

  • Hankook Ventus Prime4

  • Nexen N’Fera Primus

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Her er FDMs råd til dækkøbere

Arkivfoto: Jonas Olufson
Arkivfoto: Jonas Olufson
 

  • Ved køb af dæk skal du sørge for, at dækkene på alle fire hjul om muligt har samme produktionsdato og dermed også samme egenskaber.

  • Køb ikke nye dæk, der er mere end tre år gamle. Oplysninger om dækkenes alder kan findes i DOT-specifikationen på dækket.

  • Annonce:

    Køb om muligt nye dækmodeller for at drage fordel af den tekniske udvikling og de forbedringer, som dækproducenterne løbende foretager.

  • Brug altid fire dæk af samme model og type.

  • Sommerdæks mønsterdybde bør ikke komme under 3 mm. Hvis mønsterdybden er forskellig på de fire dæk, skal du montere dækkene med mest mønster på bagakslen, da dette især i sving øger kørestabiliteten på grund af dækkenes bedre evne til at overføre kræfter på tværs af kørselsretningen.

  • Kontrollér dæktrykket regelmæssigt, helst hver anden uge.

  • Ved tung last i bilen skal dæktrykket øges i henhold til bilfabrikantens specifikationer.

Hold dig fra disse dæk

Her kan du få et overblik over, hvilke 19 sommerdæk som FDM fraråder, at man køber:

2 ud af 6 stjerner

  • Hifly HF 201

  • Cooper ZEON CS8

  • Westlake Z-107

  • Minerva F 209

  • King Meiler Sport1

  • Tomket Sport

  • Michelin e Primacy

  • Laufenn S Fit EQ+

  • Delinte DH 2

  • Zeetex ZT 1000

  • Avon ZV7

  • Radar RPX 800

1 ud af 6 stjerner

  • Rotalla RH 01

  • Berlin Tires Summer UHP 1 G2

  • Lassa Driveways

  • Evergreen EH 226

  • Riken Road Performance

  • DoubleCoin DC99

  • Premiorri Solazo


Du finder i øvrigt hele sommerdæktesten på FDMs hjemmeside.


 

Der er rigtig mange penge at spare på den helt rigtige finansiering af bilkøbet. Bliv klogere lige her.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*

Se beskederne

Annonce:
Der er et mordforsøg i gang
Annonce:
Annonce:

Bagholdet

Annonce:
Annonce: