Stor køreoplevelse i ny Ford

Ny Ford S-Max rummer som en mindre bus, men kører som en Mondeo

Ford S-Max får Ford-familiens Aston Martin-lignende front, men lygterne er mere sammenknebne. Både for og agter, så bilen får en meget dramatisk fremtoning. Fotos: Ford
Ford S-Max får Ford-familiens Aston Martin-lignende front, men lygterne er mere sammenknebne. Både for og agter, så bilen får en meget dramatisk fremtoning. Fotos: Ford

Til det sidste har den nuværende S-Max været en af Europas mest populære familie-flyttere, kun overgået af VW Sharan, som sælger en bagatel bedre - egentlig en imponerede bedrift for en bil, som har været på markedet i hele 9 år. Indregner du den lidt større Galaxy, men stort set identiske Galaxy i regnskabet, er Ford'en klart den bedst sælgende bil i klassen.

Og hvad er det for en klasse? S-Max er et nummer større end f.eks. VW Touran, som nok er den MPV, som danskerne kender bedst. Du har f.eks. fornuftig  plads i 3. sæderække, hvad du i realiteten ikke har i de mindre MPV'er.

Men god plads gør det ikke alene: I klassen hvor det stort set handler om plads og luksus skiller Ford S-max sig ud. Bilen har nemlig altid været den bedst kørende ud fra et sportslig synsvinkel. Og skal man tro Jens Overgaard, har været på lynvisit på Mallorca for at køre den nye udgave, har Ford ikke ændret på den opskrift.

Vil stjæle fra BMW
Ifølge Jens er den nye S-Max både gjort mere ekslusiv - eller premium, som fabrikkerne selv elsker at kalde det.

Forklaringen fra Ford lyder sådan her:
- Da den første S-Max kom i 2006 hentede vi flere kunder fra premium-klassen. Nu er premium-mærkerne rykket ned i flere mindre bilklasser. Derfor er vi nødt til at gøre S-Max mere eksklusiv og rykke op ad.

Instrumentbordet er enkelt, overskueligt og let at betjene. Finish er i toppen af skalaen, men generes af hård plast omkring betjeningskapperne. Foto: Ford
Instrumentbordet er enkelt, overskueligt og let at betjene. Finish er i toppen af skalaen, men generes af hård plast omkring betjeningskapperne. Foto: Ford
 

Med andre ord. Når BMW begynder at bygge familiebiler som BMW 2-serie Active Tourer og Grand Tourer (som vi i øvrigt kører i dag for første gang), er Ford nødt til at vinde terræn, i det segment, hvor BMW normalt befinder sig.

Meldingen fra den tyske ingeniør, som Jens talte med ved verdenspremieren på den nye Ford S-Max på Mallorca indrammer, hvad Ford vil med anden generation af den store MPV med plads til syv. Den skal i højere grad være flagskibet, hvor nye teknologier lanceres, og som Ford, der i helt gamle dage havde en topmodel som Scorpio til at tegne butikken, kører i front.

Masser af nye sager
Derfor debuterer en lang række teknik som normalt er forbeholdt dyrere biler: F.eks. intelligent fartbegrænser, der selv følger hastighedsgrænserne på vejskiltene, blændfri full LED forlygter, frontkamera, der kan se om hjørner, firehjulstræk og et nyt adaptivt styretøj, som giver mere tyngde.

Med priser fra 446.000 kr. for den billigste benzinmodel befinder vi os i de højere luftlag. Men da de fleste S-Max erhvervsleases af firmafolket, er beskatningspriserne mere interessante. De er ikke klar endnu.

Men hvordan er den så, den nye S-Max? Sin egen, lyder svaret ...

I forvejen havde S-Max med den nuværende model skabt sin egen klasse som en sportslig MPV. Det udtryk er rendyrket i S-Max, som med den Aston Martin-agtige front, lygter som sammenknebne øjne og svung over linjerne giver bilen et dramatisk udtryk. Med sine 4,80 meter og akselafstand på 2,85 matcher S-Max forgængeren.

- Jeg kørte den topudstyret Titanium og den 180 hk diesel med manuelt gear, og må sige, at den virker skarp. Undervognen er hentet fra Mondeo, og det er noget, du kan mærke, fortæller Jens Overgaard.

Jens sprang direkte fra den mindre C-Max over i S-Max, og udover at det oplevedes som at springe om bord på en bud med større afstand til forruden ig mere plads mellem sæderækkerne, står det efter få km fast, at S-Max kører bedre end sin lillebror C-Max.

F.eks. intelligent fartbegrænser, der selv følger hastighedsgrænserne på vejskiltene. Foto: Ford
F.eks. intelligent fartbegrænser, der selv følger hastighedsgrænserne på vejskiltene. Foto: Ford
 

- Den fører sig frem som en stor Mondeo; vi har en direkte føling med vejen, sving klares nærmest i Stuka-dyk, mens retningsstabiliteten er knusende sikker.

Jens testede desuden Fords nye, adaptive styretøj, hvor en elmotor hjælper styringen til at komme nemmere omkring sving i byen og reagerer mere jævnt og præcist på vejen, noget, som ifølge Ford giver mere premium-fornemmelse og får S-Max til at opleves som en mindre bil. Ekstraudstyret til 8.900 kr. giver klart mere tyngde og balance, men da styretøjet i forvejen er præcist, er det dog ikke noget, vi ville ofre penge på.

Den 180 hk diesel med et moment på 400 Nm har masser af pondus til at flytte den store bil og er pakket godt ind. Motoren passer fint til S-Max og er den variant, den danske importør forventer at sælge flest af. Den klarer rimelige 20,0 km/l.

Ikke helt premium
Instrumenteringen er holdt i en sort med den otte tommer centrale skærm som omdrejningspunkt. Finishen er på højt niveau, men flere steder med knaldhård plast, bringer os trods alt et hak under premium-klasse.

 

Avancerede systemer
Du finder dig hurtigt til rette i de flader sæder, som faktisk støtter godt, fortæller Jens Overgaard.

Det gælder også på anden række, hvor der er fin plads til håret. Tredje sæderække, som er ekstraudstyr til 26.500 kr. med Easy Fold, hvor hver enkelt sæde kan lægges ned elektrisk, er regulær og højden i orden.

- Benpladsen er dog kneben, og oven i købet skal anden sæderække også pænt langt frem for at give ordentlig plads helt agterude. Store børn sidder godt, og voksne kan for en kortere tur også fint være her. Hvis du skal på langtur, så test sædeopstillingen med folk om bord først.

Til gengæld gør en ny undervogn med mere raffineret affjedring og niveauregulering på bagakslen kørslen mere komfortabel for bagsædepassagerne.

S-Max debuterer også med et system, hvor en fugtighedssensor hjælper airconditionanlægget med at undgå fugt på ruderne, mens en anden sensor for luftkvalitet sætter recirkulationen i gang, hvis der er risiko for, at udstødningsgasser kommer ind.

 

Lang liste
Listen af ekstraudstyr er lang. For- og passagersædet kan tilkøbes med indbygget kold- eller varm luft og en massagefunktion med 11 oppustelige puder eller en bagklap, der kan styres med en fodbevægelse. Basisudstyret i Trend er sikkerhedspakke med automatisk nødbremse, mens Titanium til 29.000 kr. mere bl.a. har parkeringshjælp, skiltegenkendelse og automatisk fartbegrænser, vognbaneassistent, ti tommer TFT-skærm i instrumenthuset og automatisk fjernlys.

S-Max, der lander efter sommerferien, har i alle tilfælde de talenter, der skal til, for af føre stafetten videre efter første generationers succes.

 

1 af 2 S-Max er blevet mere elegant og har fået premium-udstråling. Målene matcher forgængeren.
2 af 2 Ford S-Max får Ford-familiens Aston Martin-lignende front, men lygterne er mere sammenknebne. Både for og agter, så bilen får en meget dramatisk fremtoning. Fotos: Ford
10 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere