Test: Dette 510-hestes bæst vil helst køre sidelæns

Mercedes C63 AMG S er et bæst af en vogn med overlegne køreegenskaber og solidt kraftoverskud

Vi kører den ultimative Mercedes C-klasse, med tilnavnet C 63 AMG S. (Foto: Christian Schacht)
Vi kører den ultimative Mercedes C-klasse, med tilnavnet C 63 AMG S. (Foto: Christian Schacht)

For de fleste er Mercedes lidt af en drømmebil. Flot, potent og kvalitetspræget som kun tyskerne laver dem.

Alligevel findes der Mercedes-ejere, for hvem stjernen bare er en appetitvækker. De vil have mere, og her kommer AMG ind i billedet.

Man kan nærmest beskrive AMG som Mercedes’ egen division for bilernes svar på bodybuilding.

Her har man taget den i forvejen meget vellykkede C-klasse, som vi her på redaktionen har kaldt den bedste Mercedes i årevis, og sendt den til træning hos tuningsafdelingen AMG. Resultatet er den voldsomme Mercedes C63 AMG S.

De fartglade ingeniører har givet den en nyudviklet V8-motor på 4,0 liter og to turboladere – et powerboost så enormt, at vi har hele 510 hk at gøre godt med og med så kraftigt et drejningsmoment, at den nærmest kan flå asfalten op.

Maskulint design
Selvfølgelig har AMG også drysset lidt diskret tuner-stil over C-klassen.

Først og fremmest er der en kraftigt forandret front med et par AMG-powerdomes på motorhjelmen, som tager luft ind og giver et cool look. Dernæst en kofanger med et par massive huller hvorigennem man kan se noget af køleren – altid et godt tegn.

Set bagfra er C63 AMG S egentlig ikke så voldsom at skue. Foto: Christian Schacht
Set bagfra er C63 AMG S egentlig ikke så voldsom at skue. Foto: Christian Schacht
 

Koncerten starter med et bjæf, straks efter falder motoren til ro med en rumlen i tomgang.

Et lille ryk i gearstangen og første gear lægges ind. Vognen gør nu chaufføren til dirigent for et mekanisk orkester med et musikalsk udvalg, der kan tage pusten fra de fleste.

Det ene øjeblik lyder V8-motoren diskret og næsten som i en limousine, men det kan vi hurtigt ændre på ved at sætte AMG’en i Sport, eller endnu bedre Sport+, hvor maskineriet lyder som en DTC-racer.

Den nye V8’er trækker over baghjulene via et 7-trins automatgear, og der er intet rusk fra den kant, som nærmest sørger for at skyde gearskiftene ind, mens motoren bliver ved og ved.

Det ligner stole fra en racerbil, men det kompromisløse design snyder lidt, for man sidder ganske komfortabelt. (Foto: Christian Schacht)
Det ligner stole fra en racerbil, men det kompromisløse design snyder lidt, for man sidder ganske komfortabelt. (Foto: Christian Schacht)
 

Kører bredt
For rigtigt at slippe gækken og bagenden løs er antiskridsystemet udstyret med en funktion, der tillader brede baghjulsudskridninger, før den lukker for gassen.

Beder man den elektroniske kørelærer om at blande sig udenom, er der dømt bølleopførsel.

Pludselig er bilen hverken for sarte maver eller ukyndige chauffører på offentlig vej, selv om elektronikken i sidste øjeblik nok skal samle bagenden op.

Prisen på bæstet er hæsblæsende 1.737.000 kr. plus levering. Har man pengene, eller drømmene, synes AMG-modellen alle kronerne værd.

Interesserede bør dog lige vide, at testbilen løber op i godt 2,2 mio. kr. med ekstraudstyr.

Men så har man også en C-klasse, der i mere end én forstand giver naboernes firmabil derhjemme på vejen seriøst baghjul.

29 kommentarer
Vis kommentarer