Test: Ford med li'r og gear

Ford Focus har den mest inspirerende motor og sjoveste køreegenskaber - og giver mulighed for en masse lækkert ekstraudstyr til fair priser
 

Focus som femdørs - og ikke stationcaren på billederne - er ikke helt så praktisk som Golf og og Pulsar. Den er en smule mindre i kabinen, og bagagerummet er mindst i denne test. Men den kører klart bedst af de tre biler - og støjer meget lidt.
Focus som femdørs - og ikke stationcaren på billederne - er ikke helt så praktisk som Golf og og Pulsar. Den er en smule mindre i kabinen, og bagagerummet er mindst i denne test. Men den kører klart bedst af de tre biler - og støjer meget lidt.

Ford Focus er verdens mest populære bil. Men allerede efter tre år på markedet var  den begyndt at se lidt gammel ud. Men nu har ford fået ryddet op i både design og knapper - og endda strammet op på både komfort og køreegenskaber.

Focus var i forvejen en af de mest velkørende i klassen. Den har altid været sjov på en snoet vej. Og også her har Ford strammet op. Styretøjet er blevet mere præcist fordi karosseriet er stivet af, men samtidig har komforten fået et løft.

Forenden har fået samme store gab som Ford fiesta, og der er kommet mere ro på linierne i bagenden. Bilen ser i det hele taget mere

harmonisk ud.

Se også: Hvad er bedst? VW, Ford eller Nissan?

Det store fornyelse for dig, der kører bilen til daglig ligger her: Instrumentbordet er forenklet ved at lægge en masse funktioner op i en stor skærm. Skærmen skal du dog betale ekstra for.

Som standard leveres Focus med den her lille fesne 5-tommer skærm. Vil du have den fede 8-tommer-skærm, som får bilen til at se moderne ud i kabinen og giver navigation og bedre betjening, skal du slippe 11.500 kr.
Som standard leveres Focus med den her lille fesne 5-tommer skærm. Vil du have den fede 8-tommer-skærm, som får bilen til at se moderne ud i kabinen og giver navigation og bedre betjening, skal du slippe 11.500 kr.
 

Karosseri og plads
Focus som femdørs - og ikke stationcaren på billederne - er ikke helt så praktisk som Golf og og Pulsar. Den er en smule mindre i kabinen, og bagagerummet er mindst i denne test. Men du kan jo bare vælge stationcarudgaven, der kun koster 10.000 kroner ekstra. For de fleste er det nok ikke her at slaget udspilles - for alle tre biler er rigeligt store - så med mindre du har en bagsædeplads-fetish kan du sagtens nuppe en Focus og satse på at den bringer dig og din familie gennem hverdagen og ferierne.

 

Motor/Gearing
Fords motor er en let opdateret udgave af den 125 hestes 1.0'er. Den har kun tre cylindre, men trækker godt fra bunden og har en dejlig snerrende lyd. Og på motorvejen oplever du en anden fordel ved de tre cylindre. Det lyder nemlig som om motoren kører langsommere rundt end den gør - det er en specifik trecylinder-kvalitet. På motorvej gør det næsten at Forden opleves som en dieselbil.

Mekanisk samspil
Efter min mening har det altid været et svagt punkt på Ford Focus. Og nu går der altså lidt ingeniørsnak i den: Den føles mere slatten - mindre stram - i de mekaniske funktioner end en VW Golf - noget især gearskiftet er ansvarlig for. Jeg mangler stadig de der ultrapræcise svup-klik-oplevelser, som stammer fra stive forbindelser, snævre tolerancer og præcise lejer. Det er sådan noget at eksempelvis Mazda og VW mestrer.

Køreegenskaber/Komfort
Ford Focus har i mange år været nummer ét målt på ren køreglæde i klassen. Alligevel er det lykkedes, at gøre Ford'en både skarpere og mere komfortabel - normalt er det modsatrettede størrelser, men ved lidt teknisk snilde kan det faktisk lade sig gøre at opnå både det ene og andet. For at gøre en lang historie kort, er komforten blevet bedre gennem tættere samlinger og mere vridningsstive anker- og pladedele omkring styretøjet og gummibøsninger, som er blødt op i de rigtige retninger. I praksis kører Forden forbløffende godt. Det er spøjst at opleve en bil, som på både er komfortabelt affjedret og godt styrende. Det er normalt noget man kun oplever i dyrere biler som BMW og Mercedes.

Sikkerhed/Miljø
Et system som er værd at fremhæve er førerassistentpakken til 13500 kr. med active citystop, træthedsføler, vognbaneassistent, overvågning af færdselsskilte, automatisk op og nedblænding af fjernlys, regnsensor og automatisk nedblændbart bakspejl. Fords intelligente forlygter til 19800 kr. er desuden de bedste lygter, jeg har testet på en bil. De skaber et veritabelt lyshav foran bilen. Forden er opgivet til 21,3 km på literen, men i praksis kører ejerne 14,8 km på literen i gennemsnit. Det er noget bedre end VW'en.

Pris/udstyr
En grundpris på 210.000 kr. for en 1.0-motor med turbo og 100 hk er konkurrencedygtigt. I praksis kan du sagtens klare dig med den bil, hvis du ikke går op kromdetaljer og om bilen har en forrude, der kan opvarmes. Springet op til Titanium-modellen til 251.000 kr. virker til gengæld lidt absurd - men det handler selvfølgelig om, at Ford ønsker at have en prisbillig model, som lokker folket til butikkerne. Vil du have den fede 8-tommer-skærm, som får bilen til at se moderne ud i kabinen, skal du slippe mindst 11.500 kr. Men så får du også navigation og den seneste udgave af Fords Sync-system, som snakker sammen med din telefon.
 

Konklusion
Ford Focus har den mest inspirerende motor og sjoveste køreegenskaber - og giver mulighed for en masse superfedt ekstraudstyr til anstændige priser.

Tekst af Berner

1 af 2 Det her er ikke på Golf-niveau, men komforten er høj og køreglæden er det samme.
2 af 2 Focus som femdørs - og ikke stationcaren på billederne - er ikke helt så praktisk som Golf og og Pulsar. Den er en smule mindre i kabinen, og bagagerummet er mindst i denne test. Men den kører klart bedst af de tre biler - og støjer meget lidt.
kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen