Topkarakter til vanvittig sportsvogn med 420 hk

Den faceliftede Porsche 911 har nu turboladere, der sikrer mere fart og lavere forbrug. Alt sammen uden, at den klassiske 911-feeling går af fløjten - snarere tværtimod

Vi tester den faceliftede Porsche 911 Carrera S, som for førte gang har turbo i alle varianter. Det er der kommet en endnu mere helstøbt sportsvogn ud af. (Foto: Christian Schacht)
Vi tester den faceliftede Porsche 911 Carrera S, som for førte gang har turbo i alle varianter. Det er der kommet en endnu mere helstøbt sportsvogn ud af. (Foto: Christian Schacht)

 
Porsche 911 Carrera S PDK

'Den kysser, slikker, bider, forfører og lammer'.

Sådan udtrykte italienske Michelangelo sig engang om sin foretrukne vin, en hvidvin lavet på druen Vernaccia fra Toscana.

Og den gamle kunstners citat passer egentlig også ganske godt på smagen af den faceliftede Porsche 911 Carrera S, som i den grad er nem at blive forført af.

Nogle vil måske trække på skuldrene:

Det er jo blot endnu en 911, hvorfor al den ståhej? Men dermed gør man ondt på både Porsche og undertegnede, der er faldet komplet for Porsches nye boxermotor med turbo, som nu er en del af udrustningen.

Inspireret af storebror, den noget kraftigere og absurd hurtige 911 Turbo, der blandt entusiaster er et ikon, sætter Carrera S også sine skarpe tænder i kødet på føreren.

En rigtig Porsche skal da have den klassisk buldrende 3,6-liters boxermotor. Sådan har det i hvert fald været indtil nu.

Men skærpede miljøkrav har fået den hæderkronede sportsvognsfabrik til at rykke ved traditionerne. For Porsches motorteknikere har det derfor været en bunden opgave: Lav en motor, der på samme tid får flere kræfter og bruger mindre brændstof.

Blæser på det hele
Jawohl, men det svarer jo til at blæse og have mel i munden samtidig, har ingeniører sikkert ymtet.

'Netop', har chefen udbrudt. 'Vi blæser på det hele', og det er jo lige præcis det, en turbolader gør. Den faceliftede version er nemlig bestykket med en nyudviklet 3,0-liters sekscylindret boxermotor, hvor effekten hentes med et dobbelt turboladeraggregat.

De klassiske proportioner har man selvfølgelig ikke ændret på. Testbilen har ekstra sportslig lyd takket være sportsudstødning. (Foto: Christian Schacht)
De klassiske proportioner har man selvfølgelig ikke ændret på. Testbilen har ekstra sportslig lyd takket være sportsudstødning. (Foto: Christian Schacht)

I første omgang lanceres de nye maskiner i Carrera og Carrera S med henholdsvis 370 hk og 420 hk, der sparker momenter på 450 Nm og 500 Nm fra sig. Det er 20 hk og 60 Nm mere end forgængerne.

Jeg kører den kraftigste, altså med tilnavnet S.

Takket være turboladerne bliver momentkurven flad, så momentet er tilgængeligt allerede fra 1750 omdrejninger og op til 5000 omdrejninger, og motoren kan følge med op til 7500 omdrejninger.

Det fine er, at Porschen samtidig er endnu mere letkørt og omgængelig.

Letantændelig fartbombe
Behandler man speederen engleblidt, tænker man ikke nødvendigvis over, at man sidder i en letantændelig fartbombe, men nyder den acceptable komfort, som en velafstemt undervogn og blødt skiftende automatgear tilbyder.

Testbilen er med Porsches dobbeltkobling, kaldet PDK, og det system foretrækker jeg frem for den syvtrins manuelle gearkassen, mens purister sikkert vil mene noget andet.

Med det fede Porsche-rat mellem hænderne suges oplevelserne direkte ind gennem forruden. Bemærk Playmobil-nøgleringen. (Foto: Christian Schacht)
Med det fede Porsche-rat mellem hænderne suges oplevelserne direkte ind gennem forruden. Bemærk Playmobil-nøgleringen. (Foto: Christian Schacht)

Der er også et par morskabsknapper, som er værd at nævne. Først og fremmest drejeknappen, hvor man kan vælge komfort, sport eller sport+, hvor vogntøjet bliver trinvist mere hysterisk og mindre behageligt, men også en ekstra lille funktion, hvor et let tryk, bogstaveligt talt, giver 20 sekunder med ekstra tryk på alle kedler.

Her er det så muligt at nå 100 km/t. efter 3,9 sek., 0-160 km/t. tager 8,2 sek., mens en mellemacceleration fra 80-120 km/t. kan gøres på kun 2,3 sek. Testbilen er med Sport Chronopakke, ellers tager førnævnte discipliner 0,2 sek. længere tid.

Den store berøringsfølsomme skærm er noget af det bedste, vi har prøvet. Navigationsdelen er med Google Earth. (Foto: Christian Schacht)
Den store berøringsfølsomme skærm er noget af det bedste, vi har prøvet. Navigationsdelen er med Google Earth. (Foto: Christian Schacht)

Fornemmelsen af præcisionen i både styretøj, gear og kobling er delikat, og boxermotorens hæse, buldrende og hvæsende lyd bliver endnu mere inciterende.

Ja, du hørte rigtigt, lyden er stadigvæk i behold, selvom turboladerne har taget toppen og fjernet en smule af den klassiske boxerlyd.

Til gengæld klarer 911’eren lige så godt at tøffe rundt i tomgang, som den bider fra sig ved topomdrejninger. Det går stille og roligt, og den magtfulde motor har masser af kræfter også til stilfærdigt sejtræk. Yderst bekvemt.

Jeg kører til det nordsjællandske, hvor asfalten et sted snor sig så uforudsigeligt som en angrebslysten klapperslange. Og er lige så farlig. Så til venstre, så til højre, op og ned, så det kildrer i maven.

Ypperligt mekanik
Højre-venstre-kombinationerne flyder som slagene fra en bokser. Dybe stød, hooks, snævre vendinger eller lange sving, Porschen er ligeglad.

Det racerinspirerede rat giver udtrykket 'velformet lille sag i stramtsiddende læder' ny mening. Grib om det, og du er i nærkontakt med mekanik af ypperligste slags.

Styringen er hurtig og præcis, og der sendes masser af informationer om vejen op fra hjulene og ud til fingerspidserne. Bremseevnen er endnu vigtigere, og det har Porsche i så rigt mål, at en blyfod på den midterste pedal kan give næseblod.

Praktisk detalje
Samtidig er den letkørt i byen, for forskærmene rager godt op i vejret. Set indefra giver de chaufføren en idé om, hvor forenden slutter. En praktisk detalje, når der skal parkeres. Og så har man samtidig en sjov fornemmelse af at sidde på ryggen af en krokodille, der glider gennem trafikjunglen med øjenhulerne lige over vandskorpen.

Bagagerummet foran er overraskende rummeligt. (Foto: Christian Schacht)
Bagagerummet foran er overraskende rummeligt. (Foto: Christian Schacht)

Man behøver såmænd slet ikke at køre i bilen, for synet af testbilen er opflammende. En kort tur rundt om dyret er i første omgang som at komme hjem til familien efter en lang rejse.

Forfra ligner vognen til forveksling forgængeren, men fronten er alligevel ny med andre lygter og luftindtag, mens der også er nye dørhåndtag.

Designet er simpelthen perfektioneret gennem 48 år, hvis man ser bort fra modellen fra 1997, hvor Porsches designere nær var blevet lynchet for nogle meget udskældte forlygter, som lignede spejlæg.

Dyrt ekstraudstyr
Hvad den koster? Selvfølgelig er en Porsche 911 Carrera S ikke billig, for basisprisen er 2.182.945 kr. plus levering, og den ryger hurtigt i vejret, når vi kigger nærmere på ekstraudstyr som GT sølvmetallak til 23.296 kr., sportsudstødning til 51.565 kr., læderindtræk til 66.865 kr. og Sport Chrono-pakken til 41.196 kr. Og vi er slet ikke færdige endnu, så testbilen havner på 2.604.959 kr.

Men pyt, mage til harmoni mellem kompakt effektivitet og udsøgt elegance skal man lede længe efter, så jeg kaster topkarakteren seks stjerner efter den måske mest komplette sportsvogn lige nu.

Jeg tænker også, at salig Michelangelo ville blive imponeret over så komplet en sportsvogn, der samtidig forfører føreren.

37 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere