Vi kører Passat med batteri under bagsædet

Den populære model får et elektrisk boost i en ny hybridversion

Visuelt adskiller GTE-modellerne sig fra de øvrige Passat-udgaver med lidt blå detaljer inde og ude. (Foto: VW)
Visuelt adskiller GTE-modellerne sig fra de øvrige Passat-udgaver med lidt blå detaljer inde og ude. (Foto: VW)

AMSTERDAM (Ekstra Bladet): En ultraeffektiv plug-in-hybrid med sportslige egenskaber og ægte GTI-aner.

Det er resultatet, som VW har forsøgt at opnå med tyskernes nye Passat GTE Variant.

Helt billig er fornøjelsen nu ikke, for prisen bliver omkring 575.000 kr., men det er faktisk kun 15.000 kr. dyrere end en sammenlignelig 190 hk diesel med Highline-udstyr og DSG-gear.

Se også: Så elegant bliver ny fransk Golf-rival

Den nye elektrisk-assisterede Passat er tilgængelig både som sedan og stationcar, og under de fortsat konservative former finder man en traditionel 1,4-liters benzinmotor med 155 heste sammenkoblet med en elmotor.

Den er direkte integreret i en sekstrins-dobbeltkoblings-DSG-automatgearkasse, hvis litium-batteri huses under bagsædet.

Fine kræfter
Samlet set ender man med en kombineret ydelse på 215 hestekræfter og 400 Nm, der resulterer i friske, om end ikke specielt hurtige præstationer, hvor 100 km/t nås på 7,6 sekunder, og topfarten ligger over 220 km/t.

Ladetiden er fire timer i et almindeligt husholdningsstik. (Foto: VW)
Ladetiden er fire timer i et almindeligt husholdningsstik. (Foto: VW)
 

Hertil har man – på en fuld elektrisk tank – 50 kilometers rendyrket elektrisk rækkevidde, og det er netop i elektrisk form, at den store Passat vågner.

Se også: Tesla sprænger skalaen i forbrugertest

Her lusker man lydløst væk som i enhver anden elbil, og fortsætter man mod den elektriske topfart på 130 km/t, vil batterierne inden længe være drænet, hvorefter forbrændingsmotoren gnidningsløst vækkes, og turen fortsætter i 'Hybrid'-funktionen, hvor bremserne og motoren samarbejder for at genoplade batteriet.

Vælger man 'GTE'-funktionen, leverer elmotor og benzinmotor maksimal ydelse i et mere sportsligt program.

Umærkelige skift
Overgangen fra elektrisk til forbrændingsdrift er så godt som umærkelig, med mindre man i sandhed anstrenger sig.

Et følelsesløst styretøj og blød affjedring afholder Passat GTE fra at være den firmabils-GTI, som Volkswagens marketingsafdeling drømmer om, men på trods af de mere end 200 kg ekstra (sammenlignet med en tilsvarende diesel-model) er den underliggende dynamik hæderligt bevaret.

Hybrid-Passaten er en velkørende bil, blot ikke en, der kan bide skeer med de bedste i klassen.

Se også: 144 beslaglagte luksusbiler samler støv i Vietnam

De 66 kilometer pr. liter brændstof er naturligvis fuldkommen utopi, og forbrugstallene er kunstigt skabt gennem en mildest talt defekt EU-test.

Forvent nærmere 20-25 km/l ved blandet brug.

Sammenlignet med det dieseldrevne alternativ med 190 heste til 15.000 kr. mindre ligner GTE et rimelig veludstyret og mere velkørende bud, der bør være førstevalget i toppen af Passats modelprogram.

Ekstra Bladet var inviteret til Amsterdam af VW

17 kommentarer
Vis kommentarer