Forgængeren var efterhånden 13 år gammel, så derfor kan man roligt sige, at Volvo har taget sig god tid med den nye XC90.
Til gengæld er alt nyt. Bl.a. har den en helt ny undervogn og motorer, der skal danne basis for en stribe nye Volvoer de kommende år. Målet er da også at bide svenske stålskeer med de tyske mærker, og det gør den i sådan en grad, at man ikke kan undgå at blive imponeret.
Testbilen er en D5 Momentum, som er den model, importøren forventer sig mest af, og som koster 1.175.000 kr. uden ekstraudstyr. Prisen er omtrent på niveau med konkurrenterne, og den beskatningsmæssige værdi er 905.000 kr.
Bilen er samtidig smuk som den svenske natur.
Forfra med de karakteristiske full LED-lygter og bl.a. en såkaldt 'Thors Hammer' som signatur i kørelyset, i profil og bagfra er XC90 mere klassisk Volvo.
Bag rattet mødes vi af en luksusfornemmelse, man ikke tidligere har oplevet i en Volvo, og den store tablet står skarpt, men kræver dog tilvænning at finde rundt i.
Alsidig indretning
Vi noterer god plads på anden række, hvor der er tre individuelle sæder, der kan skydes frem og tilbage. Helt bagude er der plads til to personer op til 170 cm's højde.
Den firecylindrede dieselmotor med 225 hk virker afdæmpet. Ok, vi hører tydeligt, at det ikke er en blød sekscylindret, men lyden er klædelig. Til gengæld virker det som om, at en del af hestene er blevet i folden, for den store Volvo er absolut ikke noget lyn, og speederen skal virkelig trykkes i bund, hvis der skal fart over feltet, og så knurrer maskineriet.
Undervognen holder til gengæld kursen som et projektil, og affjedringen er decideret behagelig, men ligefrem sjov at køre er svenskeren ikke.
Alle XC90 har otte-trins automatgear, der skifter kvikt og på kommando. Volvo XC90 er fremragende, men kun en nr. 2.