VW Touran: Familiebil med familien i højsædet

Med masser af plads og gode køreegenskaber giver Touran rigtig meget for pengene

VW Touran vinder ingen skønhedspriser, men er ideel, hvis du har firmabil og mange børn. Selve bilen fungerer også fremragende. Foto: Jonas Ahlstrøm
VW Touran vinder ingen skønhedspriser, men er ideel, hvis du har firmabil og mange børn. Selve bilen fungerer også fremragende. Foto: Jonas Ahlstrøm

Engang ville firmabilisterne ankomme standsmæssigt i en klassisk sedan. I dag vil de have plads: Hovedparten vælger i dag en praktisk stationcar eller rummelig mpv frem for en sedan. Her kommer den nye Volkswagen Touran ind i billedet. Godt nok er designet mere forsigtigt end Kansler Merkel, man glemmer dog hurtigt langgaber-designet på landevejen.

Her opdager man i stedet, hvad VW’s konstruktører har brugt så lang tid på: En velafstemt undervogn, der kun sjældent minder chaufføren om, at han kører i en høj, kasseformet mpv. Touran kører snarere som en atletisk personbil. Med let og præcis styring og en affjedring, der er et fint kompromis mellem sport og komfort. Selv ikke kraftig sidevind kan bringe den tyske familiecontainer fra koncepterne.

Stabil som en klippe på motorvej
Også på motorvejen ligger den klippestabilt, støjsvagt og med en affjedring, der gør selv den mest arrede asfalt til en nystrøget skinnevej. Touran er ikke helt så komfortabel som en Ford S-Max, men til gengæld mere letkørt.

Instrumentbordet låner elementer fra såvel Golf som Passat - finishen er lækker. Foto: Jonas Ahlstrøm
Instrumentbordet låner elementer fra såvel Golf som Passat - finishen er lækker. Foto: Jonas Ahlstrøm
 

Testbilen er med 150 hk dieselmotor, manuelt gear og topudstyret Highline, der koster 382.000 kr. i beskatning. I og for sig ganske rimeligt, for maskinen har ingen problemer med at sparke liv i vores Touran, tværtimod arbejder motoren tyst og kultiveret.

Først ved høje motorvejshastigheder mærker vi, at mpv’en trods alt har en højere luftmodstand, så her går overhalinger knapt så stærkt som i en tilsvarende Passat.

Alle Touran-modeller har desuden syv sæder som standard, i modsætning til en S-Max, hvor det koster ekstra. Bag rattet har vi udsigt til et nyt instrumentbord med elementer fra Golf og Passat og en fed finish, der opleves lige så høj. Det er lidt kedeligt, men funktionelt. Og så er der masser af plads i kabinen, der ikke fornemmes mindre end i den dyrere Ford S-Max.

Måske ikke det oplagte valg som firmabil, men absolut allroundanvendelig, ikke mindst, hvis man har mange børn.

Firmabiltip: VW Touran giver mest for pengene, hvis man holder sig fra de helt store motorer med automatgear, der løber op.

Konklusion: En fremragende mpv, der heller ikke behøver at skamme sig over at være firmabil.

Her kan du læse mere om de ni andre firmabiler i test:

Audi A4: Måske den mest helstøbte  

BMW 3: Her er det sportslige i højsædet  

Ford Mondeo: Firmaklassens vindertype  

Ford S-Max: Firmabil til hele familien

Mercedes C: Komfortabel, men også sporty  

Mazda 6: Velkørende, men mangler komfort  

Skoda Superb: Plads ad libitum  

Toyota Avensis: Klassens mest konservative  

VW Passat: Klassiker med fornem teknik