Blæst vælter køretøjer på Storebælt: - Vi skal gøre trafikanterne klogere

Hvert eneste år vælter køretøjer på Storebæltsbroen på grund af kraftig blæst, men nu vil myndigheder have trafikanter til at være mere påpasselige i blæsevejr

Kraftig blæst er udfordrende for vindfølsomme køretøjer, der krydser Storebæltsbroen, og nu vil myndighederne oplyse trafikanter bedre. Foto: Colourbox
Kraftig blæst er udfordrende for vindfølsomme køretøjer, der krydser Storebæltsbroen, og nu vil myndighederne oplyse trafikanter bedre. Foto: Colourbox

'Blæsten går frisk over Limfjordens vande,' lyder første strofe af en sang med samme titel i Højskolesangbogen.

Men blæsten går altså også frisk over Storebælt, og derfor er det sket 65 gange siden broens åbning, at et køretøj er væltet på Storebæltsbroen på grund af kraftig blæst.

Det har skabt trafikalt farlige situationer og lange køer. Derfor sætter Sund & Bælt i samarbejde med Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi fokus på kørsel over Storebæltsbroen i blæsevejr med en kampagne, der skal styrke sikkerheden på broen.

Det oplyser Sund & Bælt i en pressemeddelelse.

Biler - 17. okt. 2019 - kl. 10:20 Bilister skal passe ekstra godt på lige nu: Så hurtigt kan det gå galt

En række uheld med væltede vindfølsomme køretøjer de seneste to år har betydet, at broen har måttet lukke for al biltrafik i længere perioder. Senest væltede en lastbil i januar og lukkede broen for al biltrafik i mere end 3 timer. Det betød lange køer og frustrerede trafikanter.

Derfor ønsker Sund & Bælt med kampagnen ’Nu kommer blæsten. Tænk dig om, før du bliver grebet af den på Storebælt’ at informere trafikanter om, hvornår det er sikkert at køre over Storebæltsbroen i kraftig blæst.

- Målet med kampagnen er at nedbringe antallet af uheld på broen forårsaget af vind. Det håber vi at gøre ved at gøre trafikanterne klogere på, hvad et vindfølsomt køretøj er, og hvor det er, vinden kan gøre det særligt farligt at passere Storebæltsbroen, når det blæser, siger Kim Agersø Nielsen, teknisk chef for konstruktioner og anlæg i Sund & Bælt, i pressemeddelelsen.

Klæde trafikanter bedre på
Hos Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi understreger man, at kampagnen skal være med til at øge trafikanters bevidsthed om deres egne køretøjer.

- Det er ikke alle, der ved, om deres køretøj er vindfølsomt eller ej. En lastbil kan f.eks. veje ti ton uden last, men alligevel være vindfølsom. Så en lastbilchauffør må ikke automatisk gå ud fra, at han kan køre over broen, hvis det blæser, siger Tom Trude, der er linjechef for Beredskabet i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.

- Kampagnen skal være med til at klæde trafikanterne bedre på til at kunne vurdere, om det er forsvarligt at køre over eller ej. Beslutningen er i sidste ende førerens eget ansvar, siger han.

I sagens natur giver det farlige situationer, når et køretøj vælter på Storebæltsbroen, men problemerne rækker ud over sikkerheden, lyder det fra Sund & Bælt.

- Når køretøjerne vælter, opstår der en farlig situation, hvor andre trafikanter også kan komme i fare. Samtidig må flere tusind trafikanter holde i kø for at komme over broen, og det er dyrt – både for samfundet og erhvervslivet. Derfor sætter vi fokus på området, siger Kim Agersø Nielsen.

Storebæltsbroen og kraftig blæst

65 gange har Storebæltsbroen været lukket pga. uheld med vindfølsomme køretøjer, siden den åbnede for biltrafik i 1998. Det svarer i gennemsnit til tre gange om året.

17 timer og 17 minutter i én retning og 5 timer og 4 minutter i begge retninger har broen været lukket for biltrafik pga. væltede vindfølsomme køretøjer siden broens åbning.

Vindfølsomme køretøjer er f.eks. campingvogne, høje trailere, lastbiler uden eller med let last samt påhængsvogne til lastbiler.

Allerede ved 10 m/s skal vindfølsomme køretøjer være særligt opmærksomme, når de kører over broen. Når vinden kommer over 15 m/s og sidevind, fraråder Storebæltsbroen kørsel over broen for vindfølsomme køretøjer.

Vinden skal helt op på 25 m/s og altså blæse af stormstyrke, før al biltrafik indstilles på broen.

Særligt tværvinden er problematisk – altså når vinden kommer fra siden. Ved pylonerne og ankerblokkene skal trafikanter være ekstra opmærksomme, da der ofte opstår kraftige vindstød.

Kilde: Sund og Bælt

Se også: Kræver en milliard til danske småveje: - To biler kan dårligt passere hinanden

5 kommentarer
Vis kommentarer