Brintbil-drøm fra BMW kører 485 km på en tank

I samarbejde med Toyota har BMW præsenteret deres bud på, hvordan en toplækker brintbil ser ud i år 2020, og den tager kun fem minutter at tanke op

BMWs i8 brintbil er indtil videre kun et koncept, men Toyota og BMW arbejder på lanceringen af en egentlig brintbil i år 2020. (Foto: PR)
BMWs i8 brintbil er indtil videre kun et koncept, men Toyota og BMW arbejder på lanceringen af en egentlig brintbil i år 2020. (Foto: PR)

Traditionelle elbiler synes umiddelbart at have bidt sig bedst fast i markedet for CO2 neutrale biler, men BMW og Toyota har endnu ikke forkastet tanken om en storsælger, der kører på brint.

I hvert fald har BMW i sommer offentliggjort et koncept for en fremtidig brintbil, som de har udviklet i samarbejde med de japanske ingeniører hos Toyota. 

Se også: 700.000 Seat-biler er udstyret med snydesoftware

Bilen er en modificeret i8 coupé, og den kan ifølge BMW køre op til i omegnen af 485 km på en tank hydrogen.

Udover en lang rækkevidde vil det blot tage fem minutter at tanke op – altså en noget kortere ventetid end det er tilfældet med f.eks. ladetiden på en Tesla.

BMWs fremtidsvision er udstyret med omkring 250 hestekræfter. (Foto: PR)
BMWs fremtidsvision er udstyret med omkring 250 hestekræfter. (Foto: PR)
 

Ganske vist er brintbilen bygget på ideerne fra en BMW i8 hybrid, men der stopper lighederne også.

For fremtidsvisionen er udstyret med en slankere krop, mere aerodynamiske hjul og ikke mindst en kulfiberkonstruktion for at holde vægten nede.

Her er Teslas grundlægger, Elon Musk, på vej ud af den nye Model X. (Foto: AP) Bilnyheder - 30. sep. 2015 - kl. 10:32 Endelig klar: Teslas nye Model X får intelligente døre

Den skulle være i stand til at accelerere fra 0-100 km/t på omkring seks sekunder, mens topfarten skulle lyde på cirka 200 km/t.

Den modificerede i8 har været en tur i BMWs vindtunnel, hvor den har gennemgået adskillige test for at være så aerodynamisk som muligt. (Foto: PR)
Den modificerede i8 har været en tur i BMWs vindtunnel, hvor den har gennemgået adskillige test for at være så aerodynamisk som muligt. (Foto: PR)
 

Kort fortalt fungerer bilen ved, at den konverterer brint til elektrisk strøm, hvoraf den eneste udledning er ganske almindelig vand. Den overskydende strøm opbevares i et højspændingsbatteri.

Du kan se denne video fra Toyota, hvor de giver et større indblik i teknologien bag brintbiler.

BMW og Toyota er tidligst klar med en kommerciel brintbil i år 2020.

5 kommentarer
Vis kommentarer