Den lydløse Jaguar I-Pace er for tiden i kridthuset hos mange europæiske motorjournalister.
Herhjemme blev den for nylig udvalgt som en af fem finalister til at blive Årets Bil i Danmark, og hos vores tyske naboer er det nu også lykkes briten at snuppe titlen som årets bedste bil i Tyskland foran to tyskproducerede favoritter.
Ifølge mediet Bil24.no deltog i alt 59 nylancerede biler i den prestigefyldte konkurrence, og heraf kom de 21 fra Tyskland. Selv om feltet talte så prominente navne som Tesla Model 3, Porsche Cayenne og BMW X3, så pegede juryen foruden den britiske elbil på en franskmand, en sydkoreaner og to tyskere, da finalisterne skulle kåres: Peugeot 508, Hyundai Nexo, Volkswagen Touareg og Audi A6.
Hyundai Nexo er en brintbil, og finalegruppen bestod derfor af tre biler med konventionel forbrændingsmotor og to, der kører på alternative drivmidler.
Forvist til 2. og 3. pladsen
De tyskfødte Audi A6 og Volkswagen Touareg, der herhjemme er forbeholdt de mere velstående bilkøberne, scorede ikke overraskende højt i den endelige pointgivelse. Men i kategorierne 'drivlinje', 'køreegenskaber' og 'signifikans' kunne de alligevel ikke følge med den elektriske Jaguar I-Pace. Det skriver Autocar.
Det blev derfor kun til en andenplads for Audi A6 og en tredjeplads for Volkswagen Touareg, mens Peugeot 508 og Hyundai Nexo endte i bunden af pointtavlen.
Jaguar I-Pace har en rækkevidde på cirka 470 kilometer og skal blandt andet konkurrere med Tesla Model X i segmentet for store elektriske SUV'er. Både Audi, Volkswagen og Mercedes-Benz har elbiler på vej, der skal tage kampen op i samme gruppe, men de er ikke helt så langt med udviklingen som Jaguar - og det koster altså nu titlen som årets bil.
Efter 26 år: 90'ernes vildeste superbil får endelig en værdig efterfølger
Billigere konkurrenter
Årets tyske konkurrence minder på ét punkt lidt om den danske. For den danske jury af motorjournalister har også udvalgt to biler, der drives frem af alternative drivmidler, foruden tre 'almindelige' biler til finalen.
Foruden Jaguar I-Pace har juryen dog valgt en anden sydkoreaner, Hyundai Kona Electric, der modsat Nexo er en ren elbil med en rækkevidde på 312 eller 482 kilometer alt efter batteripakke.
Den populære Jaguar I-Pace kan med andre ord se frem til at skulle kæmpe lidt mere for at retfærdiggøre sin pris på 740.000 kroner - Kona Electric kan nemlig fås fra 300.000 kroner med nogenlunde samme rækkevidde.
Peugeot 508 har også fundet vej til det danske finalefelt, mens Audi A6 og VW Touareg har måttet vige pladsen for Ford Focus og Kia Ceed, der er lidt mere tilgængelige set med danske øjne.