Bygger bil for at hylde Formel 1-legende: - Den er grim

Mange synes, at funktion har erstattet form hos McLaren

Særligt fra siden får McLaren Senna kritik for ikke at være særlig heldigt designet. Foto: McLaren
Særligt fra siden får McLaren Senna kritik for ikke at være særlig heldigt designet. Foto: McLaren

Inden Honda-motorer, der stod af i tide og utide, var McLaren et af de Formel 1-hold, som oftest lå med i toppen af feltet.

I en årrække havde britiske McLaren den flamboyante og ekstremt talentfulde brasilianer Ayrton Senna bag rattet.

Nu har McLaren valgt at hylde ham ved at opkalde en kommende hardcore hyperbil efter ham.

Senna døde på Imola-banen i 1994 i forbindelse med et Formel 1-løb.

Men på de sociale medier har den nye hyperbil fra McLaren fået en lunken modtagelse. Mange mener, at bilen er alt for fokuseret på funktion over form, og at den som resultat er decideret grim.

- Min gud, den er grim. Det fungerer slet ikke. Aston Martin Valkyrie er også med funktion over form, men ender med at se fantastisk ud. Det her er noget rod, skriver Angus Marshall som en kommentar til et opslag på McLarens egen facebookside om McLaren Senna.

En anden bruger er enig.

- Jeg er ikke sikker på, at verden er klar til en bil, der ser sådan ud, skriver Matthew Langton.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Kun 500 eksemplarer af den kommende hyperbil vil blive bygget, og alle er solgt. Foto: McLaren
Kun 500 eksemplarer af den kommende hyperbil vil blive bygget, og alle er solgt. Foto: McLaren

Hos McLaren lægger man heller ikke skjul på, at designet på bilen ikke nødvendigvis har været det vigtigste.

- McLaren Senna er designet, konstrueret og udviklet med det ene formål at være den ultimative McLaren racerbane-fokuserede bil til vejen. Godkendt vil at køre på vejen, men ikke bygget for at passe til den, lyder det fra McLaren i pressemeddelelsen om bilen.

Se også: Nu sælges 'Super-Mercedes' brugt i nazi-parader

Lynhurtig
Tallene bag bilen fortæller da også historien om, at de kunder, som har fået mulighed for at købe en af de i alt 500 biler, der bliver produceret, kan vente sig en hårrejsende oplevelse.

Vægten er på 1198 kilo, hvilket gør Senna til den letteste McLaren til gaden siden den ikoniske McLaren F1.

Motoren er en 4.0-liters V8-turbomotor, som er den mest kraftfulde motor til en gadebil, som McLaren nogensinde har produceret.

Den får således 789 hestekræfter og 800 nm.

- McLaren Senna er en bil som ingen anden; Det er personificeringen af McLarens motorsport-DNA godkendt til gadebrug, men designet og udviklet til at excellere på en racerbane, siger Mike Flewitt, direktør i McLaren, i en pressemeddelelse.

Ayrton Sennas egen nevø Bruno Senna, der selv er racerkører og ambassadør for McLaren, er ligeledes begejstret for den nye hardcore McLaren.

- McLaren Senna ærer min onkel, fordi den er så ekstremt fokuseret på at levere en bane-oplevelse, som tillader chaufføren at blive det bedste, som det er muligt for dem, siger han.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Den vil blive en af de mest ekstreme McLaren gadebiler, som vi nogensinde har set. Foto: McLaren
Den vil blive en af de mest ekstreme McLaren gadebiler, som vi nogensinde har set. Foto: McLaren

McLaren Senna vil være klar til kunderne engang i anden halvdel af 2018, og priserne vil ligge på 750.000 pund pr. styk - uden danske afgifter og moms.

På facebook er det dog ikke alle brugere, der synes, at McLaren Senna er forfærdelig.

- Når aerodynamik er vigtigere end design, så forstår du, at det her er en rigtig racerbil. Tillykke, McLaren, skriver Maxime Sousa, der altså hylder McLaren for at turde at gå all-in på at bygge den vildeste 'racerbil' til gaden.

Men hvad siger du? Er den for meget funktion over form, eller er det en fin hyldest til Ayrton Senna?

Se også: Stærkt futuristiske elbiler bliver hverdag om få år

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Anders Borup Sørensen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen