Bygget af reservedele: Porsches 'Projekt Guld' solgt for 20 mio. kroner

20 år efter at 993-modellen gik ud af produktion har Porsche valgt at samle ét sidste eksemplar. Resultatet er netop solgt på auktion

Bilen drives frem af en luftkølet motor på 3,6 liter, der yder 450 hk ved hjælp af to turboladere. Foto: Porsche
Bilen drives frem af en luftkølet motor på 3,6 liter, der yder 450 hk ved hjælp af to turboladere. Foto: Porsche

1,5 års arbejde, 6500 reservedele og ét originalt karosseri.

Det er, hvad Porsche har brugt på at lade 993 Turbo S-modellen genopstå. Modellen gik ud af produktion tilbage i 1998, da den tyske producent havde bygget 345 eksemplarer af den hidsige bil med 450 hestekræfter.

Af uvisse årsager blev et sidste karosseri ikke brugt - før 20 år efter. Og i weekenden blev bil nummer 346 solgt på auktion for den svimlende sum af 2,6 mio. euro (20,5 mio. kroner).

Bilen, som producenten har døbt 'Projekt Guld', blev angiveligt budt op på bare 10 minutter, skriver mediet Motor1.

450 hk og to turboladere
Kigger man kun på bilens stelnummer, kan man ikke umiddelbart se, at der er tale om en ny bil. Det følger nemlig direkte i halen på bil nummer 345, selv om der er 20 år imellem dem.

Projekt Guld er derudover stort set teknisk identisk med den gamle model. Den har blandt andet samme motor, der yder 450 hk ved hjælp af to turboladere, mens den opsigtsvækkende guldfarve til gengæld er taget fra den moderne 911 Turbo S-model. Den har også fået samme rustbeskyttelse som sin nutidige slægtning.

(Artiklen fortsætter under billederne)

Foto: Porsche
Foto: Porsche

Foto: Porsche
Foto: Porsche

Bilen er altså i den grad klar til at rulle ud og indkassere alle de køreoplevelser, den har til gode efter 20 år på lageret. Men det er ikke sådan ligetil.

I lovgivernes øjne har Porsche nemlig bygget en helt ny bil, der kun lever op til kravene fra 1998 - og sådan en er svær at få godkendelse til i dag, hvor kravene til bilens udstødningsgasser og støjniveau i mellemtiden er skærpet en hel del i det meste af verden.

Med mindre den nye ejer bor i et land med meget forældet eller lempelig transportlovgivning, vil det derfor kræve en lukket racerbane at køre en tur i den spritnye 993 Turbo S.

Se også: Uber vil være dieselfri: Indbyggerne i denne europæiske storby skal betale

20 gange dyrere
Tilbage i 1998 kostede bilen i omegnen af 154.000 euro, skriver Porsche i en pressemeddelelse. Til trods for at bilen ikke kan køre på offentlig vej, så blev Projekt Guld altså solgt for næsten 20 gange så meget som nyprisen.

Noget tyder med andre ord på, at der er flere derude, der gerne ville have haft bilen i deres bilsamling. Hvis den genfødte lagerbil er uheldig, så ser den nye ejer den mere som en investering end en sportsvogn, og så kan den meget vel se frem til at fortsætte sin hengemte tilværelse lidt endnu.

Men helt ubetydelig har bilen ikke været. For pengene fra salget går ubeskåret til Porsches nyoprettet fond, Ferry Porsche Foundation, der skal støtte uddannelse og socialt udsatte unge.

Se også: Kø får hver fjerde til at overveje jobskifte: Det bliver kun værre

14 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere