Dækgigant vil lave miljørigtige dæk af træ

Den franske dækproducent Michelin vil erstatte olien i sine dæk med affaldstræ fra eksempelvis savværker tæt på fabrikkerne

I 2048 skal andelen af olie i Michelins dæk være reduceret til at udgøre en femtedel af dækket. Foto: Daimler
I 2048 skal andelen af olie i Michelins dæk være reduceret til at udgøre en femtedel af dækket. Foto: Daimler

Klimaforandringer, forurening og miljøzoner har gjort livet surt for dem, der kan lide at lade bagdækkene gå op i røg ved lyskrydset.

Det har aldrig været mere politisk ukorrekt at brænde olie af, og trods tilkomsten af ganske habile alternativer uden en oliebrænder under kølerhjelmen, er der lang vej til en løsning. Selv i en hurtig elektrisk Tesla går det nemlig stadig ud over fire almindelige dæk, når man trykker pedalen i bund - og de består af cirka 80 procent olie.

Et problem, den franske dækproducent Michelin nu vil til livs. Og løsningen, som man er nået frem til, er overraskende nok at skifte olien ud med træ. Det skriver Bilmagasinet.

Dækket får samme opbygning
Det kunne umiddelbart lyde, som om man er blevet enige om at sætte bilindustrien et par hundrede år tilbage og genindføre diligencerne.

Men det er ikke helt sådan, det skal forstås. I stedet vil dækgiganten bruge affaldstræ og træflis fra savværker til at udvikle elastisk plastik, også kendt som elastomere. Dækkene vil stadig have stort set samme opbygning, men den elastiske plastik skal erstatte de dele af dækket, der i dag indeholder olie.

Til gengæld beholder det nye trædæk samme indhold af gummi, da dette som bekendt også stammer fra naturen. Michelin håber at kunne vise det første trædæk i 2020.

- Vi har et projekt i gang, der arbejder med træflis. Vi vil bruge affaldstræ fra træindustrien til at lave elastomerer, som bruges i dækproduktionen, siger Cyrille Roget, kommunikationschef for Michelins videns- og innovationscenter til det australske medie Carsales.

Se også: Så meget distraherer håndfrie systemer i bilen

'Træer gror overalt'
Michelins mål er ifølge mediet at få naturlige materialer til at udgøre 50 procent af et nyt dæk i 2048 mod 26 i dag. Genanvendte dæk og plastik skal samtidig stå for 30, og det betyder med andre ord, at andelen af olie skal nedbringes fra 72 til 20 procent.

Ud over at gøre dækgiganten mindre afhængig af olie, giver affaldstræet også Michelin mulighed for at skære ned på produktionsomkostningerne. Det skyldes ifølge kommunikationschef Cyrille Roget, at træet kan hentes lokalt, mens olie ofte udvindes langt fra fabrikken.

- Træer gror overalt. Så du genskaber muligheden for at bruge lokale ressourcer, siger han til Carsales.

Det nye dæk bliver miljørigtigt på en anden måde, end vi kender det. Et økodæk defineres i dag som et dæk med lavere rullemodstand, der af denne grund kan spare bilisten en god brændstof i løbet af sin levetid.

Det er dog endnu uvist, om Michelins kommende dæk også vil blive et økodæk i klassisk forstand.

Se også: Hvilken bil er årets bedste brugtkøb? Fem favoritter kæmper om sejren

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen