Dansk opfinder bag cykelinspireret elbil

Den danske cykelproducent Biomega arbejder på en minimalistisk elbil, der efter planen skal stå klar et sted mellem 2021 og 2023

Folkene bag prototypen regner med, at Biomega Sin får en rækkevidde på 160 kilometer og kommer til koste omkring 150.000 kroner. Foto: Biomega
Folkene bag prototypen regner med, at Biomega Sin får en rækkevidde på 160 kilometer og kommer til koste omkring 150.000 kroner. Foto: Biomega

Hvad sker der, hvis man tager nutidens elcykel, sætter to dæk mere på og tilføjer et batteri mere?

Det spørgsmål har den danske designer og opfinder Jens Martin Skibsted, der blandt andet står bag cykelmærket Biomega, forsøgt at finde svar på. Og med investorer fra Hong Kong i ryggen har han nu skabt den første konceptbil, kaldet Biomega Sin.

Bilen er ifølge Bilnorge drevet af fire elektriske motorer og to batterier på henholdsvis 14 og 6 kWh. Det giver angiveligt 82 hestekræfter og en teoretisk rækkevidde på 160 kilometer. Biomega Sin placerer sig dermed under flere af sine elektriske artsfæller, der allerede er på markedet.

Renault Zoe klarer eksempelvis 317 kilometer med et batteri på 41 kWh, mens Nissan Leaf løber 280 kilometer på en opladning.

Bygget i kulfiber
Folkene bag den cykelinspirerede elbil fra Biomega regner med, at bilen vil komme til at koste omkring 20.000 euro (150.000 kroner), når den efter planen står klar et sted mellem 2021 og 2023.

Det er et stykke under den tyske pris for Nissan Leaf på 32.000 euro, men ikke langt fra Zoe, der hos vores tyske naboer koster 22.000 euro.

Til gengæld får man en bil, der i den grad skiller sig ud fra mængden. Den er minimalistisk indrettet og bygget i kulfiber og aluminium, hvilket betyder, at den vejer bare 900 kilo - hvoraf batterierne udgør de 200.

Foto: Biomega
Foto: Biomega

Dækkene er placeret på ydersiden af bilen, og i kabinen er konceptbilen udstyret med sæder, der mest af alt minder om havestole. Instrumentbord er der heller ikke meget af, men rat og pedaler er dog bevaret - modsat mange andre futuristiske og selvkørende konceptbiler i disse dage.

- Sin skaber et nyt formsprog med dækkene på ydersiden, hvilket giver mulighed for et plant gulv og nem manøvrering i tætte byrum, mens opfindelsen af 'facaderuder' maksimerer udsynet. Gennem det minimalistiske interiør afviser bilen overflødig styling til fordel for lave omkostninger, komfort og bæredygtighed, siger Jens Martin Skibsted ifølge Cykelportalen i en pressemeddelelse.

Se også: Gule plader forvandler luksus-SUV til momentstærk arbejdsvogn

Tag batteriet med dig
Bilens vægt og elektriske motorer til trods er Biomega Sin ikke vanvittig hurtig. Ifølge Bilnorge klarer den sprinten fra 0 til 100 km/t. på afslappede 13 sekunder.

Den vil med andre ord få svært ved at køre fra familiecontainerne ved lyskrydset, og med en anslået topfart på 130 km/t. bliver det sandsynligvis ikke meget bedre på motorvejen.

De andre par til forældremødet kan til gengæld ikke prale af at kunne tage bilbatteriet med ind om natten. Biomega Sins mindste batteri kan i lighed med batteriet på en elcykel pilles ud, så man kan oplade det ved siden af sin computer og telefon om natten.

Se også: Yippee-Ki-Yay: Nu kan Die Hard-stjernens vilde pickup blive din

86 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere