Danske biler kører marginalt længere på literen

Det gennemsnitlige brændstofforbrug for nye biler i Danmark er faldet en anelse, og flere små biler er en af årsagerne

Nye biler udleder i dag mere CO2 og går kortere per liter brændstof i forhold til, hvad de gjorde i 2016 og 2017. Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Nye biler udleder i dag mere CO2 og går kortere per liter brændstof i forhold til, hvad de gjorde i 2016 og 2017. Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix

Artiklen er blevet rettet, da Danmarks Statistik ved en fejl havde udsendt et link til en historie fra 2018 i stedet for historie fra 2019, hvor bilparken var blevet mindre brændstoføkonomisk. Vi var ikke opmærksomme på, at linket var til en historie fra 2018, og vi beklager fejlen. Du kan finde den oprindelige historie nederst i denne artikel.

Bliver den danske bilpark mere brændstoføkonomisk?

En anelse, viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik. Det gennemsnitlige brændstofforbrug for nye personbiler til privatkørsel, der kører på fossilt brændstof, lå 1,3 procent lavere i første halvår 2019 end i første halvår af 2018.

Helt konkret kører nye biler gennemsnitligt 22,9 km/l målt efter den 'gamle' såkaldte NEDC-metode. De benzindrevne bilers forbrug er 5,1 pct. lavere, mens dieselbilernes er 2,3 pct. højere. Opgjort efter den nye mere realistiske WLTP-metode er forbruget for nye personbiler gennemsnitligt 18,9 km/l i første halvår 2019.

Mindre biler
Danmarks Statistik forklarer især den marginalt bedre gennemsnitlige brændstoføkonomi blandt nye biler med, hvilken størrelse af biler som danskerne køber.

Andelen af benzinbiler er steget fra 66 procent i 2018 til 74 procent i 2019, og dette burde i udgangspunktet give et større forbrug generelt på grund af benzinbilernes ringere energieffektivitet i forhold til diesel. Det modvirkes dog af, at de 'små' segmenter mini, small og medium blandt benzinbilerne nu udgør 63 procent mod 60 procent året før, og at de 'store' segmenter large og MPV er gået ned fra 18 procent til 12 procent.

Med andre ord køber danske bilkøbere altså i højere grad flere af de små benzinbiler og færre af de store, hvorfor det samlede forbrug falder.

Det stigende forbrug for dieselbilernes vedkommende hænger ifølge Danmarks Statistik omvendt sammen med, at der her bliver købt færre små biler og flere store. De små bilers andel af alle dieselbiler er faldet fra 38 procent til 30 procent til fordel for biler i segmenterne large, MPV og SUV.

Herunder finder du den oprindelige historie:

Nye biler i den danske bilpark, som bruger fossilt brændstof, kører ikke lige så langt på literen som tidligere. Således er det gennemsnitlige energiforbrug for nye biler i perioden fra december til august 3,6 procent højere i forhold til, hvad forbruget gennemsnitligt var i perioden januar 2016 til juli 2017. Benzindrevne bilers forbrug er 3,8 procent højere, mens dieselbilernes er 3,2 procent højere.

Det skriver Danmarks Statistik, som står bag opgørelsen, der er opgjort efter den såkaldte NEDC-metode, som er den 'gamle' metode til at opgøre bilers brændstofforbrug.

Se også: Jysk virksomhed vil lade elbilen op på tre minutter

Det gennemsnitlige forbrug for nye biler er ifølge opgørelsen i dag på 22,4 km/l opgjort efter NEDC-metoden og 18,5 km/l efter den nye og mere realistiske WLTP-metode.

Færre små biler
Det større gennemsnitlige energiforbrug er ifølge Danmark Statistik en konsekvens af de ændringer i registreringsafgiften, der blev kendt sidst i august 2017, og som trådte i kraft i begyndelsen af oktober samme år. Et væsentligt element var, at de små biler skulle betale en højere afgift, mens de større biler en mindre.

Med udsigt til dyrere små biler steg salget af disse kraftigt i september, mens salget af større biler afventede de faldende afgifter. I perioden herefter er bilsalget blevet mere stabilt, men generelt med flere større køretøjer og færre af de små.

Når der bliver solgt færre af de små biler, som typisk går længere pr. liter brændstof, og flere store biler, stiger det gennemsnitlige forbrug for nye biler.

Det gennemsnitlige udslip af CO2 fra de nye fossildrevne biler ligger efter afgiftsændringerne på ca. 111 gram/km (NEDC), og det er 3,4 procent større end niveauet i 2016-2017. Opgjort efter WLTP ligger niveauet nu på ca. 134 gram/km, svarende til en stigning på 2,8 procent.

Se også: Salg af elbiler stiger med 321 procent

102 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere