Danskere: Sikkerhedsudstyr bør være obligatorisk i alle nye biler

Det bør ikke være muligt at vælge sikkerhedsudstyr fra, mener danskerne i en ny undersøgelse fra FDM

Et stort flertal af danskerne vil gøre sikkerhedsudstyr obligatorisk i nye biler. Der kan dog gå nogle år, før det bliver virkelighed, påpeger FDM. Foto: Mogens Flindt/Ritzau Scanpix
Et stort flertal af danskerne vil gøre sikkerhedsudstyr obligatorisk i nye biler. Der kan dog gå nogle år, før det bliver virkelighed, påpeger FDM. Foto: Mogens Flindt/Ritzau Scanpix

Der var engang, hvor airbags og ESP-system var forbeholdt strandvejsdirektørens Mercedes-Benz S-Klasse.

I dag fås selv husholderskens Kia Picanto med avanceret automatisk nødbremse, men danskerne vil have mere. Og ikke mindst være sikre på at få det vigtigste sikkerhedsudstyr, uanset hvilken ny bil de vælger.

Selv om sikkerhedsudstyr er blevet et parameter, som producenterne kæmper om at udmærke sig indenfor, så skal bilkøberne ofte stadig sætte ekstra krydser på udstyrslisten, hvis de vil have de sidste nye systemer.

I en ny undersøgelse, som analyseinstituttet Voxmeter har lavet for bilistorganisationen FDM blandt 1018 respondenter, erklærer 80 procent sig derfor 'enige' eller 'meget enige' i, at sikkerhedsudstyr med det, FDM kalder 'praktisk værdi', bør findes i alle nye biler.

EU-krav er på vej
Meget tyder på, at danskernes ønske vil gå i opfyldelse. I foråret foreslog EU-kommissionen at gøre blandt andet nødbremse, vognbaneassistent og træthedsalarm obligatorisk i nye biler.

Der kan dog ifølge FDM gå nogle år, før det kommer så vidt.

- EU’s lovgivningsproces er jo noget mere kompliceret end den, vi kender i en nationalstat som Danmark. Og når det gælder noget, der skal gøres obligatorisk på biler, går der typisk nogle år. Så vi forventer først, at de her ting bliver standard om fem til syv år, sagde afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk, dengang til DR.

Det er måske godt det samme, for indførte man kravene i morgen, ville det blive en hel del dyrere at købe bil i Danmark. Sikkerhedsudstyr er i øjeblikket afgiftsbelagt, hvilket betyder, at det hurtigt kan få bilens pris til at stige ganske betragteligt at tilvælge det.

Se også: Genialt! Mand genoplader sin Tesla ved at bugsere den

FDM: Kan give færre dødsulykker
- Sikkerheden i nye biler er igennem de senere år blevet forbedret markant. Det skyldes ikke mindst de nye sikkerhedssystemer. Desværre har meget af udstyret ikke fundet vej til danske biler, hvor de høje afgifter ofte har gjort systemerne så dyre, at bilkøberne har fravalgt dem, siger Torben Lund Kudsk i dag i en pressemeddelelse og tilføjer:

- Derfor er det også positivt, når otte ud af ti danskere ønsker, det skal være standard, og altså ikke noget man hverken kan til- eller fravælge.

FDM opfordrer derfor til, at man bruger ventetiden på EU-kravene til at kigge på afgiftssystemet for sikkerhedsudstyr. Bilistorganisationen argumenterer for, at det - hvis det lykkes at gøre udstyret mere udbredt - også vil gavne det fælles mål om færre trafikdræbte.

- Systemerne og en bedre sikkerhed i biler er nødvendige, hvis vi i Danmark skal komme nærmere målsætningen om 120 trafikdræbte i 2020 og på sigt endnu færre, siger Torben Lund Kudsk i pressemeddelelsen.

Se også: Merkel vil have BMW til at betale for VWs snyd

38 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere