22.541. Så mange nye bilnøgler blev langet over disken hos de danske bilforhandlere i maj. Det er ifølge FDM flere end samme måned sidste år, der i forvejen var en særdeles god måned at være forhandler i.
Men det er ikke den største nyhed. Det er det til gengæld, at andelen af de høje biler fra SUV- og crossoverklassen for første gang blev den gruppe biler, der fyldte allermest i statistikken.
FDM skriver, at gruppen i maj udgjorde 27 procent af salget, mens minibilerne, der længe har siddet tungt på toppen af statistikken, 'kun' udgjorde 24 procent.
Mange bække små...
Det til trods for, at minibilen Peugeot 208 fastholdt sin førsteplads som den mest solgte bilmodel i maj. Peugeot 208 var den mest populære bil i hele 2017 og har også ligget på toppen af statistikken i de første måneder af 2018.
Men den lille franskmand kunne altså ikke bære minibilernes føring alene i maj, selv om den med 958 solgte eksemplarer lå et godt stykke foran den mest populære crossover, Nissan Qashqai, der blev solgt 870 af.
Faktisk er der kun én bil mere fra SUV- og crossover-klassen på top 20 foruden Qashqai, nemlig Renault Captur.
At gruppen af SUV'er og crossovere alligevel kan fylde 27 procent af det samlede salg i maj skyldes ifølge FDM, at salget er fordelt på rigtig mange modeller i flere forskellige størrelser.
Nummerpladen bliver digital: Koster kassen, men kan bruges til reklamer
Salget er fordoblet
Udviklingen er gået stærkt for de høje biler. For bare to år siden var kun lidt mere end hver ottende nye bil en SUV eller crossover, mens det i dag er lidt mere end hver fjerde.
Samtidig er det gået lige så hurtigt ned ad bakke for mikrobilerne, der for få år siden var voldsomt populære blandt danskerne. For to år siden var hver femte solgte bil en mikrobil ala VW Up eller Toyota Aygo, mens gruppen i dag udgør bare 10 procent af salget.