Når der kommer flere elbiler på de danske veje, stiller det øgede krav til beredskabsmyndigheders arsenal af udstyr.
Hos Beredskab Øst har de investeret i en stor rød container, som faktisk er Nordens første brandslukningscontainer til elbiler.
Det oplyser Beredskab Øst i en pressemeddelelse.
Brande i elbiler, hvor batteriet er antændt, er nemlig mere udfordrende end almindelige bilbrande. For eksempel er der risiko for genantændelse af batteriet i op til 15 timer, efter at branden er slukket, ligesom antændelse af et batteri potentielt kan udvikle hydrogenflourid, som ifølge Beredskab Øst er 'meget giftigt'.
Tag den, Tesla: Her er verdens vildeste elbil
- Indsættelsen af den nye specielle container sker med baggrund i det forventede fremtidige salg af el-biler, som i 2050 anslås til at udgøre en tredjedel af det samlede bilsalg i verden, skriver Beredskab Øst i pressemeddelelsen om årsagen til den nye investering.
Artiklen fortsætter under billedet ...
Kan spare vand
En af de store udfordringer ved at skulle slukke en brand i elbil, hvor batteriet er antændt, er, at det kræver meget vand. Faktisk skal der ifølge FDM bruges godt 10.000 liter vand til slukning af en elbil med antændt batteri. Til sammenligning skal der til slukning af brand i en almindelig bil bruges cirka 500 liter vand.
Den nye brandslukningscontainer kan fyldes med vand, hvorefter elbilen med det brændende batteri kan trækkes ind i eller sænkes ned i containeren.
- Dermed undgår vi risikoen for genantændelse, og samtidig bruger vi mindre vand og færre mandetimer til at køle og slukke. Desuden kan vi hurtigt fjerne bilen fra f.eks. motorvejen, og vi kan flytte forureningen hen, hvor den ikke generer, siger Nikolaj Lund Marquart, beredskabsinspektør hos Beredskab Øst og en af idémagerne bag containeren, til FDM.
Han understreger over for FDM, at de episoder, der allerede har været med brand i elbiler, ikke skyldes, at elbilerne selvantænder, men i stedet at der er tale om ildspåsættelser. Statistisk er elbiler faktisk sikrere end almindelige biler, oplyser han.