Det kan danskerne lære af tyskerne: Kravl altid over gearstangen

Sådan skal du gøre, hvis du får nødstop på Autobahn

Det er en god idé at kravle over gearstangen i stedet for at stå ud i førersiden, hvis du holder i nødsporet. Foto: /ritzau/Miriam Dalsgaard
Det er en god idé at kravle over gearstangen i stedet for at stå ud i førersiden, hvis du holder i nødsporet. Foto: /ritzau/Miriam Dalsgaard
Følg Biler

Når danske bilister kører sydpå, risikerer de at måtte nødstoppe. Bilen kan gå i stykker, man kan være med i et uheld eller lignende.

Uanset årsagen, er det vigtigt, at man gør det rigtige, hvis først man holder i nødsporet.

For står du eksempelvis ud i førersiden, er du faretruende tæt på den hurtige tyske trafik. Derfor ser man ofte tyske bilister kravle hen over gearstangen for at stige ud af bilens højre side.

- Selv om hastighederne ikke er lige så høje på de danske motorveje som på nogle strækninger i Tyskland, er denne rutine værd at kopiere for danske bilister. Andre biler kan komme bagfra med overraskende høj hastighed, idet man træder ud af bilen, siger Birgitte Ringbæk, presseansvarlig hos IF Skadeforsikring.

Hos Sikker Trafik opfordrer man ikke direkte til at kravle hen over gearstangen, men man er enig i, at det gælder om at komme til højre.

- Tænd for havariblinket og kør ind i nødsporet og stop. Hold så langt til højre i nødsporet som muligt, lyder rådene fra Sikker Trafik.

- Få alle ud af bilen og om på den anden side af autoværnet - også selv om det regner eller er mørkt. Påkørselsulykker er hyppige og kan have voldsomme konsekvenser, da hastighedsforskellen ofte er meget stor, lyder rådene.

Vejvrede fører igen til smadret rude: Mand tæsker løs på bybus

Vent med at ringe
I flere lande er det et lovkrav, at du har refleksvest på, når du stiger ud af bilen midt på motorvejen. Sikker Trafik råder til at have veste med til alle, fordi det øger de andre bilisters chance for at se jer - også i dagslys.

Hos IF Skadeforsikring er man enige med Sikker Trafik.

- De tyske vejhjælpere har en klar anbefaling om, at man ved motorstop eller andre komplikationer holder inde i nødsporet, får alle ud via dørene i højre side - allerhelst iført sikkerhedsveste - og går om på modsatte side af autoværnet. Og først dér tilkalder hjælp, forklarer Birgitte Ringbæk.

- Ved nødstop er det altid vigtigt at holde hovedet koldt, og det er en fordel på forhånd at have tænkt igennem, hvordan man vil sikre både sig selv og passagerne, hvis uheldet er ude, siger hun.

IF Skadeforsikrings huskeliste til Autobahn:

- Advarselstrekant er lovpligtigt.

- Sikkerhedsvest anbefales (kun lovpligtigt for erhvervskørsel og tyskindregistrerede biler). I de fleste andre europæiske lande er det lovpligtigt at have veste tilgængeligt i bilens kabine.

- En del af Autobahn er uden hastighedsbegrænsninger, men et max på 130 km/t anbefales. Den tyske ret kan i tilfælde af uheld give den høje hastighed skylden. Også løse sko (åbne sandaler og klipklappere) kan påvirke skyldsspørgsmålet.

- Politi tilkaldes på telefon 110 eller 112.

Kilde: IF Skadeforsikring

P-firma reserverede 100 kroner for parkering til 17 kroner: - Det kan ikke passe

Intet tyder på ro i Dansk Folkeparti

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.