Dieselgate fortsætter: Den første delstat sagsøger VW

Delstaten Baden-Württemberg planlægger som den første tyske delstat at trække Volkswagen-koncernen i retten

Baden-Württemberg vil have kompensation af Volkswagen for de mange dieselbiler, som delstaten har brugt som tjenestekøretøjer og lignende, og som siden har vist sig at være involverede i dieselskandalen. Foto: Markus Schreiber/AP/Ritzau Scanpix
Baden-Württemberg vil have kompensation af Volkswagen for de mange dieselbiler, som delstaten har brugt som tjenestekøretøjer og lignende, og som siden har vist sig at være involverede i dieselskandalen. Foto: Markus Schreiber/AP/Ritzau Scanpix

Det er en 'budgetmæssig forpligtelse' for delstaten at sagsøge Volkswagen.

Sådan forklarer en talsperson fra finansministeriet i Baden-Württemberg, at man har besluttet at lægge sag an mod bilgiganten. Den tyske delstat har angiveligt brugt en hel del af VW-koncernens dieselbiler som tjenestekøretøjer, patruljevogne og lignende, der siden har vist sig at være involverede i den omsiggribende dieselskandale.

Det betyder med andre ord, at de fra fabrikken havde fået snydesoftware installeret, som gjorde det muligt for bilerne at skrue ned for forureningen under test og blive miljøgodkendt, selv om de i virkeligheden ikke levede op til reglerne. Genvejen blev opdaget tilbage i 2015, og VW blev herefter pålagt at opdatere bilerne.

Ikke desto mindre mener delstaten nu, at den bør kompenseres for miseren.

Frankfurter Allgeime Zeitung skriver, at VW ifølge myndighederne i Baden-Württemberg har gjort 'intentionel og amoralsk skade' på delstaten, der har omkring 11 millioner indbyggere.

Hvor stor denne skade har været, er myndighederne dog endnu ikke kommet frem til, da man stadig er ved at tælle sammen, hvor mange skandaleramte biler, man har gjort brug af. Først herefter vil staten fastsætte et erstatningskrav og sagsøge giganten.

I kølvandet på private retssager
Baden-Württemberg vil efter alt at dømme blive den første tyske delstat, der går rettens vej for at få kompensation for den skade, VW har gjort på delstaten som kunde.

Det er dog langt fra første gang, VW har skullet forklare sig over for en dommer. Koncernen er tidligere blevet pålagt store milliardbøder i både USA og Tyskland, og private VW-ejere er også begyndt at kræve kompensation.

Senest fik ejeren af en seks år gammel VW Golf eksempelvis rettens ord for, at koncernen skulle købe den brugte bil tilbage for nyprisen. Her var begrundelsen, at Volkswagen havde opført sig 'amoralsk' og 'bedraget' kunden.

Altså det samme argument, som Baden-Württemberg nu vil gå i retten med.

Se også: Får 840 hk: Russere vil genoplive klassisk Mustang med strøm

VW: Bilerne er sikre og køreklare
Hos Volkswagen mener man ikke, at der er noget at komme efter. Koncernen har afvist at kommentere på det konkrete søgsmål, inden det bliver en realitet, men generelt mener man, at de involverede biler efter en softwareopdatering er 'sikre og klar til at køre', skriver Frankfurter Allgeime Zeitung.

Koncernen påpeger også, at hovedparten af de omkring 10.000 retssager, som dieselskandalen indtil videre har ført med sig, er faldet ud til Volkswagens fordel.

Ifølge avisen sagsøgte den tyske delstat også Volkswagen for to år siden, men her handlede det om de penge, Baden-Württemberg havde tabt på sine aktier i koncernen.

Se også: Tre storbyer vinder i retten: Kan forbyde næsten alle dieselbiler

11 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere