Discountmærke vil sælge flere biler: Se deres nye våben

Det prisvenlige bilmærke Dacia vil sælge flere biler, og det betyder blandt andet et samarbejde med Lada og en ny, større SUV

Et nyt samarbejde mellem Lada og Dacia skal blandt andet kastet SUV'er i C-segmentet af sig: Foto: Dacia
Et nyt samarbejde mellem Lada og Dacia skal blandt andet kastet SUV'er i C-segmentet af sig: Foto: Dacia

Det rumænske bilmærke Dacia, som hører under Renault, har lagt en plan for den nærmeste fremtid. En del af planen er et samarbejde med bilproducenten Lada, som Groupe Renault ejer en del af, og målet er at øge effektiviteten og konkurrenceevnen.

Det oplyser Dacia i en pressemeddelelse.

For første gang vil Dacia desuden bygge en SUV i det såkaldte C-segment, som er større biler i forhold til dem, vi normalt har set fra Dacia.

Sammenlægning af PSA Group og Fiat Chrysler resulterer i verdens fjerdestørste bilproducent. Arkivfoto: Rebecca Cook/Ritzau Scanpix Biler Nu er fusion blandt giganter en realitet

En ny robust SUV
Dacia er gennem de senere år blevet kendt som producent af billige robuste discountbiler, og det har blandt andet kastet modellerne Duster og Sandero af sig.

Men snart kommer flere modeller til. Om kort tid introduceres elbilen Dacia Spring Electric, der vil være Europas billigste elbil.

Derudover vil Dacia lancere den nye SUV, der skal tage udgangspunkt i konceptbilen Bigster. Den vil være 4,6 meter lang, og det bliver mærkets fremtidige spydspids. Den vil kunne fås med både el- og hybridmotorer.

Det er endnu ikke offentliggjort, hvornår Dacia Bigster går i produktion.

Modellen kan blive til virkelighed, fordi den skal bygges i samarbejde med Lada på en fælles platform CMF-B. Oprindeligt er den udviklet af Renault-Nissan-alliancen, og i dag bruges den ifølge FDM bl.a. til Renault Clio, Captur, Arkana og Nissan Juke.

Lada vil få deres egen udgave af Bigster.

Hvor meget af designet fra Bigster, der kommer til at gå igen med på endelige udgave, er uvist. Foto: Dacia
Hvor meget af designet fra Bigster, der kommer til at gå igen med på endelige udgave, er uvist. Foto: Dacia

Modellen bliver lige over 4,5 meter lang. Foto: Dacia
Modellen bliver lige over 4,5 meter lang. Foto: Dacia

FDM forventer, at modellen kommer på markedet inden for to-tre år. Foto: Dacia
FDM forventer, at modellen kommer på markedet inden for to-tre år. Foto: Dacia

Her er den mest solgte elbil i Europa i 2020. Foto: Renault Biler Europæerne elsker denne elbil: Salget eksploderede

156 kommentarer
Vis kommentarer