Du risikerer store efterregninger: Derfor går det galt på ferien

Mekaniske nedbrud og punkteringer er hovedårsagen til, at danske bilister må have vejhjælp på ferien

Vejhjælp er ofte en del af pakken, hvis din bil er kaskoforsikret, men det kan blive dyrt, hvis ikke den er. Foto: ADAC
Vejhjælp er ofte en del af pakken, hvis din bil er kaskoforsikret, men det kan blive dyrt, hvis ikke den er. Foto: ADAC

Sommeren er over os, og for mange danskere betyder det en lang kør-selv-tur til sydens sol.

Men en lang biltur kan være hård ved vores biler.

Overophedede kølere, flade batterier og defekte bremser er blandt hovedårsagerne til, at mange danskere hver sommer må tænde katastrofeblinket og finde advarselstrekanten frem på de europæiske ferieveje.

De mekaniske nedbrud er med op mod 70 procent nemlig den hyppigste årsag til, at nødstedte danskere må have vejhjælp på ferien sidste sommer.

Ti procent af assistancerne skyldtes punktering, mens fejltankning var årsagen i to procent af tilfældene. I alt 8.000 gange måtte danskere have vejhjælp i Europa i de tre sommermåneder sidste år, viser tal fra SOS International, der også assisterer FDM vejhjælps kunder.

- Tallene viser ikke bare, hvorfor det er vigtigt, at bilen er serviceret og klar til ferien. De illustrerer også, hvorfor det er vigtigt, at man er dækket af den rigtige vejhjælp, hvis uheldet er ude. Er man ikke det, risikerer man både dårligere muligheder for at blive hjulpet videre og store efterregninger for eksempelvis hjemtransport, siger jurist i FDM, Helle Brasch.

I SOS Dansk Autohjælp opfordrer man også bilisterne til at huske på, at en lang tur sydpå ikke er det samme som den daglige kørsel.

- Mange glemmer at tjekke bilen inden ferien, fordi den jo kører fint til hverdag. Men der er større risiko for problemer på langture, hvor bilen bliver hårdt belastet, siger Anette Bjørn Juncher, vagtcentralchef hos SOS Dansk Autohjælp.

- Det er oftest motor, bremser, gearkasse eller kobling, der står af på en kør-selv-ferie. Og det er ikke så underligt, der ofte opstår problemer af den art, når man tænker på, hvor mange timer, man kører uafbrudt i sommervarmen med høj fart og fuld oppakning, siger hun.

De fleste er sikret
Hvis ikke man har styr på sine forsikringer og vejhjælp, kan det blive dyrt, hvis bilen pludselig ikke vil længere.

Langt de fleste er dog sikret vejhjælp gennem bilens kaskoforsikring og dermed det såkaldte Røde Kort.

Kortet, der gælder i hele Europa, Tyrkiet og dele af Rusland, sikrer, at man kan få den nødvendige hjælp. Det indebærer blandt andet, at bilen bliver bugseret til et værksted, og om nødvendigt transporteret helt hjem, hvis man havarerer.

- Vejhjælpen koordineres hjemmefra. Får man brug for hjælp, er det derfor vigtigt, at man har dels nummeret til vejhjælpen ved hånden, dels de nødvendige dokumenter. Udover kørekort, er det registreringsattestens del 1 og en kopi af det Røde Kort. Har man ikke allerede det, kan man rekvirere det hos sit forsikringsselskab. Hos enkelte selskaber er det også muligt at hente det ned på sin smartphone, siger Helle Brasch.

- FDM anbefaler også, at man henter Rødt Kort app’en til sin smartphone. Med den kan man ringe direkte til vagtcentralen og samtid angive sin nøjagtige GPS-position, ligesom der er gode råd til, hvordan man bør forholde sig ved færdselsuheld. Både hvis der er personskade og ved mindre uheld med en modpart, siger hun.

Danske turister har ikke altid styr på gummiet, når de tager på bilferie, og det kan være farligt. Foto: Finn Frandsen Biler - 24. jun. 2017 - kl. 08:17 Tyskerne er trætte af danske turister: - De bruger gammel og stiv gummi

Hvis uheldet er ude
FDM har samlet en række gode råd til, hvad man skal gøre, hvis det går galt på kør-selv-ferien.

- Få bilen af vejen, hvis det er muligt og sikkert og tænd katastrofeblink

- Er der tilskadekomne så yd om nødvendigt førstehjælp og ring herefter 112

- Opsæt advarselstrekant bag bilen

- Iklæd bilens passagerer sikkerhedsveste og få dem i sikkerhed evt. bag autoværn, hvis bilen holder på kørebanen

- Kontakt Rødt Korts vagtcenter og opgiv position. Enten via GPS eller information på kantpæle

- Er der en modpart så sørg for at udveksle oplysninger. Tag billeder af skaderne og modpartens bil/nummerplade og få navn og nummer på evt. vidner. Beskriv desuden situationen på papir og få modparten til at skrive under. Skriv ikke selv under på noget, du ikke kan stå inde for.

- Anmeld uheldet til det lokale politi. En politirapport med beskrivelse af uheldet kan være udslagsgivende for muligheden for, at forsikringen dækker.

Kilde: FDM

Se også: Koster adskillige liv om året: Nu skal kommunerne skabe bedre sikkerhed

4 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere