Dyrere biler efter Brexit: Det her har politikerne glemt

Europas bilproducenter advarer om, at engelske biler kan blive både dyrere og sværere at få fingrene i, når Brexit træder i kraft

Det er ikke kun biler fra Jaguar, Land Rover og Mini, der er i fare for at komme i klemme, når Brexit træder i kraft. Toyota har blandt andet også en fabrik i Burnaston, England. Foto: Toyota
Det er ikke kun biler fra Jaguar, Land Rover og Mini, der er i fare for at komme i klemme, når Brexit træder i kraft. Toyota har blandt andet også en fabrik i Burnaston, England. Foto: Toyota

Går du med planer om at købe en Toyota Auris, en Nissan Qashqai eller en Honda CR-V - eller en af de mange andre britisk-byggede biler på markedet - er det måske bedre at gøre det før end senere.

Når Storbritannien officielt træder ud af EU i slutningen af marts næste år, kan det nemlig blive både sværere og dyrere at få fingrene i en bilmodel af engelsk oprindelse.

Blot få dage før et længe ventet EU-topmøde, hvor Europas ledere skal blive enige om de såkaldte guidelines for briternes exit, kommer den europæiske bilindustri med et opråb: Hvis politikerne ikke snart får styr på en række konkrete udfordringer, kan det få 'katastrofale følgevirkninger' for hele bilsektoren, lyder det.

Producenter: EU-regler bør kopieres
EU har i dag en række strenge miljø- og sikkerhedskrav, som nye biler skal leve op til, før de kan godkendes til salg - de såkaldte 'type-godkendelser'.

Og hvis ikke Storbritannien snart laver de præcis samme regler som i resten af EU, kan det sætte en stopper for salget af britiske biler i EU og omvendt, advarer paraplyorganisationen European Automobile Manufacturers Association (ACEA) i en pressemeddelelse.

- Det er helt essentielt, at bilproducenterne kan bevare type-godkendelser i både EU og Storbritannien fra 30. marts 2019, uanset hvor den godkendelse stammer fra, siger ACEA’s generalsekretær Erik Jonnaert.

- Vi opfordrer derfor Europakommissionen til at afklare, hvordan de eksisterende godkendelser kan overføres fra de 27 EU-lande til Storbritannien og omvendt.

Se også: Nye spanske sportsvogne kommer til Danmark næste år

Toldkontrol kan forsinke og fordyre bilerne
Derudover frygter bilproducenterne, at en række nye kontroller ved grænsen kommer til at forsinke leveringen og lægge nye afgifter på import og eksport.

- Uanset hvilket Brexit-scenarie man forfølger, er det essentielt, at myndighederne i EU og Storbritannien allerede nu begynder at forberede en simplificering af toldreglerne og styrker deres kapacitet i tolden. Ellers vil vi se alvorlig trængsel ved grænserne på begge sider af den engelske kanal, så snart Storbritannien forlader EU, siger Erik Jonnaert.

Hvis der er noget om snakken, bør du altså overveje, om du skal investere i din nye engelske bil, inden Brexit træder i kraft.

Se også: Toyota siger stop: Ingen nye personbiler skal køre diesel

169 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere