Efter 26 år: 90'ernes vildeste superbil får endelig en værdig efterfølger

McLaren Speedtail er en tresædet hyperbil, der er lavet til at transportere føreren komfortabelt fra A til B med 403 km/t.

McLaren Speedtail kan ifølge den britiske sportsvognsproducent accelere fra 0 til knap 300 km/t. på 12,8 sekunder. De første biler er klar i 2019. Foto: PR
McLaren Speedtail kan ifølge den britiske sportsvognsproducent accelere fra 0 til knap 300 km/t. på 12,8 sekunder. De første biler er klar i 2019. Foto: PR

En superbil, man stadig havde lyst til at køre til Sydfrankrig i.

Det var ifølge den britiske sportsvognsproducent McLaren en del af filosofien bag den gamle F1-model, der med sin centrerede førerposition og topfart på 386 km/t hurtigt kom til at hænge på mangen et drengeværelse tilbage i begyndelsen af 90'erne.

Nu - 26 år efter lanceringen af F1 - har bilbyggerne fra Woking endelig skabt en efterfølger i samme ånd. Den hedder Speedtail og har i lighed med F1 tre sæder og titlen som McLarens hidtil hurtigste bil. 403 km/t. klarer den, men det er ikke meningen, kræfterne skal lægges på racerbanen.

Producenten kalder selv bilen for en 'hyper-GT', og den er lavet til at transportere føreren hurtigt og komfortabelt fremad på lange ture. Det fortæller Andy Palmer, der er leder af McLarens 'Ultimative Series'-modelprogram, som Speedtail er en del af.

- Vi kunne godt bygge noget, der kørte hurtigere, men så ville vi være nødt til at gøre bilen og dækkene meget stivere. Her balancerer vi modne, faste køreegenskaber med komfort og evnen til at køre stærkt. Visionen var at producere en elegant grand tourer, siger Andy Palmer til mediet Autocar.

13 sekunder til 300 km/t.
McLaren har endnu ikke offentliggjort alt om bilens tekniske formåen, men sikkert er det dog, at Speedtail er udstyret med hybridteknologi, der kombinerer elektrisk og benzindrevet motorkraft til en samlet ydelse på 1050 hestekræfter.

Det gør bilen i stand til at accelerere fra 0 til 186 miles i timen (299 km/t.) på 12,8 sekunder - nogenlunde samme tid, som det tager for en typisk dansk familiecontainer at nå de første 100 km/t.

Bilen er derudover bygget i titaniumforstærket kulfiber, hvilket betyder, at den lidt over fem meter lange bil kun vejer 1430 kilo.

(Artiklen fortsætter under billederne)

Foto: McLaren
Foto: McLaren

Foto: McLaren
Foto: McLaren

De britiske bilbyggere har arbejdet meget med hyper-GT'ens aerodynamik, og det afspejler sig blandt andet i de lukkede forreste fælge, det dråbeformede cockpit og manglen på sidespejle. Speedtail er i stedet udstyret med kameraer i hver side, der kun kommer frem, når der er brug for dem.

Det er svært at argumentere for, at bilen med en tophastighed på 403 km/t. er langsom, men den er trods alt ikke kvik nok til at generobre McLaren F1's gamle titel som verdens hurtigste bil.

Den sidder konkurrenten Koenigsegg Agera RS i øjeblikket på med en tophastighed på 447 km/t.

Se også: Her må elbiler nu køre hurtigere end andre biler

En lavtgående jetjager
Mange superbiler - Koenigsegg Agera RS inklusive - er udstyret med en stor hækspoiler, der skal holde dem på vejen ved høje hastigheder. Sådan en har McLaren imidlertid undladt at sætte på Speedtail, der til gengæld kan løfte anderumpen en smule. Det foregår lidt som på en flyvinge ved, at et hydraulisk system løfter to 'krængeror', der ellers udgør en integreret del af bagenden.

I praksis vil det ud som om bagenden bøjer opad, og det er et trylleshow, som det fleksible kulfibermateriale har gjort muligt.

(Artiklen fortsætter under billederne)

Foto: McLaren
Foto: McLaren

Foto: McLaren
Foto: McLaren

Flyassociationerne går igen i kabinen, hvor den centrale placering af førersædet har gjort det nødvendigt at flytte nogle knapper op i loftet. Det er blandt andet her, man tænder og slukker for bilen og ruller vinduerne ned.

Foran sig har man ikke en eller to, men fem forskellige skærme. Flykabinens retningsgyro, transponder og variometer er dog erstattet af digitalt speedometer, infotainment og to skærme, der agerer sidespejle sammen med kameraerne på bilens yderside.

De første eksemplarer af Speedtail skal efter planen stå klar næste år, men der er ingen grund til at ringe til den lokale pantelåner lige foreløbig. Alle 106 biler, som McLaren planlægger at bygge, er nemlig allerede solgt, selv om prisen begynder ved 14,6 mio. kroner før afgifter.

Se også: En brat opvågning: Så mange har været ved at falde i søvn bag rattet

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Steffan Kærulf Frandsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen