Efter kæmpeskandale: Volkswagen sparker chefen, der reddede selskabet, ud

Den tidligere topchef for verdens tredjestørste bilproducent fratræder med øjeblikkelig virkning - og den nye lægger op til at sælge ud af arvegodset

Selv om det lykkedes den tidligere VW-chef Mattias Müller at vende udviklingen efter dieselskandalen, har aktionærerne vippet ham af pinden. Foto: Carlos Osorio/AP/Ritzau Scanpix
Selv om det lykkedes den tidligere VW-chef Mattias Müller at vende udviklingen efter dieselskandalen, har aktionærerne vippet ham af pinden. Foto: Carlos Osorio/AP/Ritzau Scanpix

Europas største bilproducent sadler nu om efter flere hårde år på den forkerte side af folkeopinionen.

Tyske Volkswagen Group foretog fredag et længe ventet lederskifte, der skubbede den tidligere topchef, Matthias Müller, ud i kulden til fordel for Herbert Diess.

Skiftet skete med øjeblikkelig virkning, og den nye direktør har allerede mange ideer til en fornyelse af koncernen. En af dem indebærer en grundig overvejelse af, hvilke dele af koncernen, der potentielt skal sælges fra.

Alle muligheder er i spil
På et pressemøde fredag nævnte han blandt andet motorcykelfirmaet Ducati og gearfabrikanten Renk som nogle af de virksomheder, der skal kigges på.

- Vi vil se på alle muligheder, sagde Diess ifølge Autonews og tilføjede, at det både kunne involvere nye investeringer og frasalg.

Volkswagen Group er en mastodont i branchen med en række velkendte datterselskaber inden for motorcykler, lastbiler, busser og biler så som Bentley, Porsche, Audi, Scania og Skoda.

Se også: Trump vil bremse bilimporten med strengere miljøregler

Indsat midt i orkanens øje
Den tyske koncern har kæmpet en brav kamp for at holde liv i virksomheden, siden den meget omtalte emissionsskandale begyndte at rulle i 2015.

Her kom det blandt andet frem, at Volkswagen havde snydt i en række tests for at få deres dieselbiler til at se mere miljøvenlige ud, end de i virkeligheden var.

De mange afsløringer fik den daværende topchef Martin Winterkorn til at trække sig pludseligt fra posten, og den nu tidligere chef Mattias Müller blev derfor hentet ind for at få selskabet ud af stormvejret.

Skandalen kostede i første omgang over 60 procent af virksomhedens aktieværdi, men det lykkedes alligevel Müller at få vendt udviklingen og skabe rekordsalg i 2017.

Skandalen har fortsat betydning
Alligevel har aktionærerne altså besluttet at få frisk luft på ledergangen. Derfor har de valgt en topchef i Diess, der ønsker at ruste virksomheden med over 640.000 ansatte til en fremtid med elektriske og førerløse biler.

Diess påpeger dog, at emissionskrisen langt fra er overstået og vil spille en rolle for VW i mange år endnu. Indtil videre har skandalen kostet over 180 milliarder kroner i bøder, og en række søgsmål venter stadig at blive afgjort.

- Vi har mistet en stor del af vores kunders tillid. Det bliver et langt og sejt træk at vinde den tilbage, siger Diess.

Se også: Storby strammer miljøskruen: Nu må du kun køre 30 km/t i centrum

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen