Ekspert: Risikoen for ulykker med selvkørende biler er mindre i Europa

De europæiske lande er tilbageholdende med at lukke selvkørende biler ud på vejene, og det skaber større sikkerhed, mener ekspert

Uber har sat alle tests af selvkørende biler på pause, efter en af tjenestens biler mandag var involveret i en tragisk ulykke i Arizona. Foto: Uber
Uber har sat alle tests af selvkørende biler på pause, efter en af tjenestens biler mandag var involveret i en tragisk ulykke i Arizona. Foto: Uber

Europas strikse regler og generelle tilbageholdenhed over for selvkørende biler får måske nok udviklingen til at gå langsommere, men til gengæld mindsker det risikoen for tragiske ulykker som dem, der de seneste år har ramt USA.

Der sad en chauffør i Uberbilen for en sikkerheds skyld, selv om bilen er selvkørende. Videoen viser, at chaufføren ikke var opmærksom. Politifoto Samfund - 22. mar. 2018 - kl. 07:49 Selvkørende Uber dræber fodgænger: Nu offentliggør politiet video

Det siger Harald Proff, ekspert i selvkørende teknologi hos Deloitte til mediet Automotive News.

- USA er på ingen måde hensynsløs, når det kommer til forsøg med selvkørende biler. Men i Europa og især i Tyskland er reglerne en anelse strengere over for at lukke bilerne ud på offentlig vej, siger han.

Strengere regler
Mandag blev en kvinde dræbt af en selvkørende Volvo fra transporttjenesten Uber, da hun ville krydse en vej i Tempe, Arizona, og tilbage i 2016 blev føreren af en Tesla dræbt, da bilen - der kørte i Autopilot-indstilling - kørte op bag i en lastbil, som Teslaens systemer ikke havde registreret.

Selvkørende biler af samme type som den, der mandag var involveret i ulykken i Arizona, testes også i Europa, men her må de ifølge Automotive News typisk holde sig til private veje eller køre ved meget langsomme hastigheder.

I Berlin er man eksempelvis ved at gøre klar til en test af selvkørende busser, og i stedet for at lukke dem ud på vejene, vil man sætte dem til at køre ansatte rundt på området ved et af byens hospitaler.

Se også: Dyrere biler efter Brexit: Det her har politikerne glemt

En utrolig forandring
På en pressekonference tirsdag sammenlignede topchefen for Volkswagen Group, Matthias Mueller, udviklingen hen mod selvkørende biler med den, der i øjeblikket er i gang med elbiler.

- Selvkørende biler repræsenterer en utrolig forandring. Det vil tage mange år, før vi ser en bil med level 5-kørefunktioner (helt automatisk kørsel, red.) på vejene. Se bare på, hvor svært skiftet fra biler med forbrændingsmotorer til elbiler er, sagde han ifølge Automotive News.

I Frankrig er forsøg med selvkørende biler lovligt på offentlige veje, men ifølge mediet ofte begrænset til små områder. Bilerne må desuden kun køre hurtigt på eksempelvis motorveje, hvor der ikke er nogen fodgængere.

Se også: Må vi komme med på stationen? Så lækre er de nye politibiler i Schweiz

38 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere