Europas strikse regler og generelle tilbageholdenhed over for selvkørende biler får måske nok udviklingen til at gå langsommere, men til gengæld mindsker det risikoen for tragiske ulykker som dem, der de seneste år har ramt USA.
Selvkørende Uber dræber fodgænger: Nu offentliggør politiet video
Det siger Harald Proff, ekspert i selvkørende teknologi hos Deloitte til mediet Automotive News.
- USA er på ingen måde hensynsløs, når det kommer til forsøg med selvkørende biler. Men i Europa og især i Tyskland er reglerne en anelse strengere over for at lukke bilerne ud på offentlig vej, siger han.
Strengere regler
Mandag blev en kvinde dræbt af en selvkørende Volvo fra transporttjenesten Uber, da hun ville krydse en vej i Tempe, Arizona, og tilbage i 2016 blev føreren af en Tesla dræbt, da bilen - der kørte i Autopilot-indstilling - kørte op bag i en lastbil, som Teslaens systemer ikke havde registreret.
Selvkørende biler af samme type som den, der mandag var involveret i ulykken i Arizona, testes også i Europa, men her må de ifølge Automotive News typisk holde sig til private veje eller køre ved meget langsomme hastigheder.
I Berlin er man eksempelvis ved at gøre klar til en test af selvkørende busser, og i stedet for at lukke dem ud på vejene, vil man sætte dem til at køre ansatte rundt på området ved et af byens hospitaler.
Dyrere biler efter Brexit: Det her har politikerne glemt
En utrolig forandring
På en pressekonference tirsdag sammenlignede topchefen for Volkswagen Group, Matthias Mueller, udviklingen hen mod selvkørende biler med den, der i øjeblikket er i gang med elbiler.
- Selvkørende biler repræsenterer en utrolig forandring. Det vil tage mange år, før vi ser en bil med level 5-kørefunktioner (helt automatisk kørsel, red.) på vejene. Se bare på, hvor svært skiftet fra biler med forbrændingsmotorer til elbiler er, sagde han ifølge Automotive News.
I Frankrig er forsøg med selvkørende biler lovligt på offentlige veje, men ifølge mediet ofte begrænset til små områder. Bilerne må desuden kun køre hurtigt på eksempelvis motorveje, hvor der ikke er nogen fodgængere.
Må vi komme med på stationen? Så lækre er de nye politibiler i Schweiz