Elbil, diesel- eller benzinbil? Her er det billigste valg

Meget spiller ind, når en bils samlede omkostninger skal regnes ud

En ny analyse giver svaret på, om det er billigst at køre benzin-, diesel- eller elbil. Foto: Katrine Marie Kragh/Ritzau Scanpix
En ny analyse giver svaret på, om det er billigst at køre benzin-, diesel- eller elbil. Foto: Katrine Marie Kragh/Ritzau Scanpix

Når man køber en bil, er det langt fra kun selve købsprisen, som afgør, hvor dyrt et ejerskab af den firehjulede ender med at være. Faktorer som værditab, brændstoføkonomi og forsikring blandt flere andre spiller ind på bilens totale omkostninger.

Sitet Mikonomi.dk har foretaget en dataindsamling og efterfølgende en økonomisk sammenligning af forskellige biltyper baseret på de mest solgte biler i 2019 for at blive klogere på, om det er el-, diesel- eller benzinbilen, som er den billigste at køre rundt i.

Undersøgelsen er udarbejdet på et gennemsnit af de forskellige biltyper, baseret på de mest solgte biler i Danmark for 2019. Forsikring og værditab er baseret på nyprisen. Den grønne ejerafgift er baseret på brændstoføkonomien i km. pr. liter, og for at kunne sammenligne biltyperne, gælder det for elbilerne, at Wh (Watt-timer) per km. er omsat til km. per liter ved hjælp af Skats formel.

Analysen viser, at en gennemsnitlig elbil i dag koster ca. 2,14 kr. per kørt km. Det er omkring 10 procent mindre end en dieselbil og 15 procent mindre end en benzinbil. En dieselbil koster således 2,40 kroner per kilometer, mens en benzinbil koster 2,54 kroner per kilometer.

Se også: Bilister snyder sig selv: Vælger dyre værksteder uden grund

Høj nypris på elbiler
Noget af det, der er med til at sende den samlede pris i vejret per kilometer på en bil, er naturligvis selve indkøbsprisen.

En gennemsnitlig benzin- eller dieselbil koster stadig mindre end en tilsvarende elbil. Til gengæld er registreringsafgiften på elbiler væsentligt lavere end biler, der kører på fossilt brændstof, hvilket i nogen grad udligner slutprisen ved forhandleren.

På udgifterne til brændstof vinder elbilerne stort. Her er udgifterne til elbilen kun halvdelen af udgifter til en tilsvarende dieselbil eller blot en tredjedel af en tilsvarende benzinbil. I forhold til de grønne ejerafgifter, ser det også godt ud for elbilerne. De koster i gennemsnit kun 700 kr. om året, hvilket svarer til en fjerdedel af benzinbilerne eller helt ned til 14 procent af en dieselbil.

Hvis man på et tidspunkt ønsker at sælge sin bil videre på brugtmarkedet, vil både benzin- og dieselbilerne helt overordnet have tabt mindre værdi. Sammenholder man igen dette beløb med nyprisen, taber elbilerne dog procentvist mindst.

Samtidigt gives der fra 1. januar 2020 en forhøjet skrotpræmie på dieselbiler.

Se også: Bilgigant med elektriske planer: - Den nye standard

96 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere