Norge er det land i Europa, hvor antallet af elbiler har oplevet størst vækst, hvor 2 ud af 3 af de mest solgte biler i år kører på el, og hvor efterspørgslen på Tesla er så høj, at den amerikanske producent ikke kan følge med.
Alligevel er landet fortsat med at bruge meget brændstof, og forbruget af diesel er ligefrem steget. Frem til nu. For første gang siden mindst 2013 faldt forbruget af både benzin og diesel til biler i 2017.
Det viser tal fra Statistisk Sentralbyrå, Norges pendant til Danmarks Statistik, som Forbes har beskrevet.
Sidste år faldt det norske salg af bilbenzin med 2,9 procent og diesel med 2,6 procent i forhold til 2016. Benzin har været på vej tilbage siden mindst 2013, mens det i samme periode har set noget anderledes ud for diesel. Her steg salget med 12 procent fra 2013 til 2016.
Danskernes favorit har det svært: Her er de mest populære biler i Europa
Trodser politiske tiltag
Efter knap et årti med et stigende antal elbiler på de norske veje kan det måske virke underligt, at Norge ikke har formået at få forbruget af bilbrændstof ned.
Ifølge Forbes sakkede landet også efter EU i perioden mellem 2009 og 2016, hvor efterspørgslen på olie faldt med samlet 14 procent i unionen.
En af grundene er ifølge mediet, at det tager tid at skifte bilerne ud i landets vognpark, og at mange nordmænd fortsætter med at købe biler med konventionelle forbrændingsmotorer - til trods for de politiske tiltag, der skal lede dem i retning af de grønnere alternativer. Elbilerne udgør i dag omkring 10 procent af vognparken i Norge.
I Danmark er der ifølge Vejdirektoratet knap 3,2 millioner køretøjer i Danmark. Af disse er kun 8746 eldrevne, viser tal fra de danske bilimportører, som Ingeniøren har beskrevet.
Glem udstødningsgas: Her er den lille dræber, vi endnu ikke taler om