Elskerinde og dominans: Her er de skjulte betydninger bag kendte emblemer

Der ligger ofte en fascinerende historie eller detalje bag de emblemer, som bilproducenterne udstyrer deres biler med

Mercedes' logo er genkendeligt og samtidig et symbol på det tyske producents ambitioner. Foto: Sebastian Gollnow/AP/Ritzau Scanpix
Mercedes' logo er genkendeligt og samtidig et symbol på det tyske producents ambitioner. Foto: Sebastian Gollnow/AP/Ritzau Scanpix

Fra de fire Audi-ringe til Ferraris stejlende hingst.

Bilverdenen er fyldt med logoer, og dykker man - som britiske The Sun har gjort det - ned i historien bag, finder man hurtigt masser af anekdoter, overraskelser og skjulte betydninger, der har været med til at forme bilproducenterne.

Mercedes-Benz
Den tretakkede Mercedes-stjerne symboliserer den tyske bilproducents ambition om at dominere motorverdenen til lands, til vands og i luften.

Logoet kan føres tilbage til 1980’erne - før Mercedes blev til Mercedes-Benz. Hvorvidt det tyske bilmærke har indfriet ambitionerne, kan der nok være delte meninger om.

Foto: Michael Probst/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Michael Probst/AP/Ritzau Scanpix
 

Audi
De fire ringe i Audis logo blev til i 1932, da Audi sluttede sig sammen med tre andre tyske bilfabrikanter og dannede Auto Union.

Ringene på logoet repræsenterer hver af de fire producenter, Audi, Horch, Wanderer og Dampf-Kraft-Wagen (DKW).

Arkivfoto: Kim Agersten
Arkivfoto: Kim Agersten

Se også: Parkering for millioner: Priserne for p-pladser i denne storby slår alt

Rolls-Royce
Initialerne 'RR' udgør britiske Rolls-Royce’ nuværende logo.

Det kan man ikke sige meget om. Men det kan man til gengæld om bilfabrikantens kølerfigur, den mesterlige skulptur 'Spirit of Ecstasy', der forestiller en kvinde, der læner sig frem i vinden, mens hendes løse ærmer flagrer bagud.

Kvinden er skuespillerinden Eleanor Thornton, der var skulptørens sekretær - og elskerinde.

Foto: Laurent Cipriani/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Laurent Cipriani/AP/Ritzau Scanpix

Ferrari
De fleste er nok i stand til at placere den stejlende hingst som Ferraris logo.

Logoet er et af verdens mest kendte, og historien lyder, at Enzo Ferrari, grundlæggeren af den italienske bilfabrik, valgte en hest som logo i den tro, at det ville bringe ham held.

Den gule baggrund repræsenterer i øvrigt Enzo Ferraris hjemby Modena i Norditalien.

Foto: Marco Vasini/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Marco Vasini/AP/Ritzau Scanpix
 

Hyundai
Mange forveksler muligvis Hyundais logo med et 'H' - hvilket man næppe kan fortænke dem i, da det 'H' som bekendt er første bogstav i den sydkoreanske bilproducents navn.

Det er dog ikke tilfældet. I stedet forestiller logoet faktisk et håndtryk mellem sælger og køber.

Håndtrykket symboliserer udvekslingen af tillid og tilfredshed mellem virksomhed og kunde.

Arkivfoto: Martin Bubandt
Arkivfoto: Martin Bubandt

Se også: Ny Mercedes elbil skal trække førertrøjen af Tesla

46 kommentarer
Vis kommentarer