En af landets travleste motorveje udvides: - Det bliver uden tvivl den største flaskehals

Vejdirektoratets entreprenør går nu for alvor i gang med at udbygge E45 fra fire til seks spor

Der er normalt meget trafik og stor trængsel på motorvej E45, og derfor skal motorvejen udvides. Arbejdet går i gang nu. Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix
Der er normalt meget trafik og stor trængsel på motorvej E45, og derfor skal motorvejen udvides. Arbejdet går i gang nu. Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix

Det er en af landets mest travle motorveje. Strækningen bliver kaldt 'rygraden' i den jyske nord-syd transportkorridor, og trængslen i dag er stor.

Østjyske Motorvej E45 skal udvides fra fire til seks spor, og Vejdirektoratets entreprenører tager for alvor hul på arbejdet nu.

Fra på torsdag den 18. januar vil trafikanterne på Østjyske Motorvej E45 kunne mærke, at udbygningen af motorvejen går i gang.

Vejarbejdet starter i den nordligste del af strækningen mellem motorvejskryds Århus S til syd for tilslutningsanlægget Skanderborg N, og det kommer i første omgang til at omfatte de sydgående spor.

- Motorvejskrydset ved Aarhus S bliver uden tvivl den største flaskehals på projektet, fordi trafikanterne får endnu mindre plads at flette sammen på. Derfor prioriterer vi at få den nordligste strækning færdig først. Vi forventer at være færdig dér inden sommerferien, siger Robin Højen Madsen, projektleder i Vejdirektoratet, i en pressemeddelelse.

Et pusterum
I første omgang skal trafikken flyttes mod højre, så trafikken fremadrettet kommer til at køre i nødsporet og det langsomme spor. Køresporet bliver smallere, og derfor sættes hastigheden til 80 km/t.

Derudover skal der sættes skilte op og etableres bygge- og arbejdsplads i midterrabatten. Det hurtige spor inddrages til arbejdsområde.

- Vi holder cirka fire kilometer fri for vejarbejde midt på hele strækningen, hvor hastigheden sættes op til 110 km/t. Det gør vi for at give et 'pusterum' i vejarbejdet og for at få skabt luft i trafikken igen, og endelig vil vi se, hvordan trafikken arter sig med omlægningerne og hastighedsnedsættelsen, inden vi går i gang med den midterste etape, siger Robin Højen Madsen.

Se også: Her er landets mest populære firmabiler: - De er store og luksuriøse

Arbejdsplads i midterrabatten
Vejdirektoratets entreprenør vil arbejde i midterrabatten og meget tæt på trafikken, og der vil være trafik til og fra arbejdsområdet.

- Det, at vi har arbejdsområde så tæt på trafikken betyder, at trafikanterne skal være opmærksomme på, at der vil være trafik til og fra byggepladsen. Der kommer biler direkte ud i det venstre kørespor. Derfor skal trafikanterne være opmærksomme, så farlige situationer ikke opstår, siger Robin Højen Madsen.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Sådan ser planen for vejarbejdet på motorvej E45 ud. Grafik: Vejdirektoratet
Sådan ser planen for vejarbejdet på motorvej E45 ud. Grafik: Vejdirektoratet

I etableringsperioden fra torsdag den 18. januar til mandag den 21. januar vil der kun være et spor farbart i aften- og nattetimerne. I dagstimerne vil der være to spor farbare. Trafikanter i nordgående retning bliver indtil videre ikke berørt af vejarbejdet.

I perioden fra den 1. februar til den 5. februar følger trafikomlægningerne i den sydligste delstrækning, som strækker sig fra syd for Skanderborg V til syd for Skanderborg søerne.

Se også: Politiet med opsang til lastbilchauffører

0 kommentarer
Vis kommentarer