En Rolls-Royce på stylter: Så vild er den nye Cullinan

Det britiske adelsmærke vil ind på det hastigt voksende marked for luksuriøse SUV'er med Cullinan, der oser af penge og er alt andet end ydmyg omkring det

Rolls-Royce Cullinan er lavet til at blive kørt derud, hvor vejen ender, men spørgsmålet er, om nogen tør gøre det. (Video: Rolls-Royce)

Rolls-Royce har torsdag lanceret en bil til rigmanden, der er blevet træt af at svømme i penge. Og det er ikke bare prisskiltet på 2,1 mio. kroner før danske afgifter, vi taler om her. Nej, det drejer sig i stedet om bilens evne til at vade gennem vand på op til 54 centimeters dybde.

For en bil, der er opkaldt efter verdens største diamant, Cullinan, og har en offroad-knap, som internt i Rolls-Royce går under navnet 'overalt'-knappen, synes det kun naturligt, at dette også må gøre bilen egnet til lidt let offroad-kørsel mellem mønterne i pengetanken - om end det ikke fremgår direkte af pressematerialet fra lanceringen.

Bilen er Rolls-Royce' tre ton tunge svar på den stigende efterspørgsel på store SUV'er og er designet til at tage kampen op mod superluksuriøse firehjulstrækkere som Bentley Bentayga og Lamborghini Urus. Ideen er, at bilen skal være praktisk, uden at det går ud over Rolls-Royce' helt særlige luksusfornemmelse.

Eller som bilproducenten selv beskriver det i pressemeddelelsen:

- For dem, der ønsker at tage en lang genstand med hjem fra turen - hvad enten det er en Mark Rothko fra kunstgalleriet eller en nyfunden artefakt fra den seneste arkæologiske udgravning - så vil en lastlængde på 2245 mm og læssekapacitet på 1930 liter kunne opnås ved at løfte gulvet elektronisk.

Foto: Rolls-Royce
Foto: Rolls-Royce
 

Elegant driver's car
Bilen, der ifølge Rolls-Royce er 'testet til destruktion over hele verden' drives frem af en V12-motor på 6,75 liter, der yder 563 hestekræfter. Ikke helt nok til at matche de 600 hk i Bentley Bentayga, som ifølge mediet The Drive også er cirka 230 kilo lettere end Cullinan.

Til gengæld er det svært at følge med på elegance, når Cullinan automatisk går 40 mm ned i fjerdrene for at lette adgangen til bilen, så snart passagererne rører ved dørhåndtaget. For slet ikke at tale om, når selvmordsdørene åbner hver sin vej.

I kabinen ligner alting ved første øjekast sig selv med tykt læder og håndlavede træpaneler ad libitum - men én ting skiller sig ud: Rattet. Det er nemlig både tykkere og en hel del mindre end det normalt er, og det er stort set det eneste synlige tegn på, at lige netop denne Rolls-Royce er skabt ud fra en anden filosofi end sine søskende: Føreren skal nemlig i højere grad selv køre i Cullinan.

Foto: Rolls-Royce
Foto: Rolls-Royce

Se også: Mini laver pladderromantisk bryllupsbil til royale turtelduer

Beskidte designerbukser
Selv om det måske ikke lige er til at se, så er bilens læder forberedt på det hårde liv som firehjulstrækker. Øverste del af instrumentbord og døre er beklædt med slidstærkt, vandtæt læder, der minder om det, der bliver brugt i italienske designertasker. 

Bilens døre er også udformet på en måde, så der ikke kommer skidt ind på dørtrinnet. En detalje, hvis eneste funktion synes at være, at 'passagererne kan stige ud uden at gøre deres bukser beskidte', når de ankommer til 'den afsides destination', som Rolls-Royce selv beskriver det.

Hvis du derfor går med planer om at transportere kostbare malerier, mumier eller bare har brug for en bil, der kan holde smokingen tør på turen fra det nordsjællandske landsted til dronningens nytårskur, så er Cullinan måske ikke helt ved siden af.

Se flere billeder af Cullinan herunder:

1 af 5 Foto: Rolls-Royce
2 af 5 Foto: Rolls-Royce
3 af 5 Foto: Rolls-Royce
4 af 5 Foto: Rolls-Royce
5 af 5 Rolls-Royce Cullinan er lavet til at blive kørt derud, hvor vejen ender, men spørgsmålet er, om nogen tør gøre det. Foto: Rolls-Royce
47 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere