Er din bil rustskadet? Så stor er risikoen for at dø i et uheld

En ny undersøgelse viser, at du har større risiko for at komme slemt til skade eller i værste fald dø, hvis der er kraftig rust i bilens bærende konstruktion

Sådan så en af testbilerne ud efter crashtesten. Foto: Folksam/Villaägarnas Riksförbund
Sådan så en af testbilerne ud efter crashtesten. Foto: Folksam/Villaägarnas Riksförbund

-  Undersøgelsen er opsigtsvækkende og har betydning for mange danske bilejere. Det er alment kendt, at stål svækkes af rust, men den nuværende viden om, hvordan rust i bilers bærende konstruktion påvirker kollisionssikkerheden, er meget begrænset, fordi kollisionstests normalt kun bliver foretaget på helt nye biler.

Sådan lyder det fra Erik Rasmussen, der er direktør i Dansk Bilbrancheråd, i en kommentar til resultaterne fra en spritny kollisionstest fra det svenske forsikringsselskab Folksam og forbundet Villaägarnas Riksförbund.

Det er første gang, at forsikringsselskabet og forbundet udfører crashtest på brugte biler, og undersøgelsens resultater viser, at der er langt større risiko for at komme alvorligt til skade eller i værste fald dø, hvis der er kraftig rust i bilens skelet, når man kører galt med 64 km/t.

Denne bil scorer NUL stjerner i crashtest, og FDM fraråder direkte at købe den. Foto: FDM/Euro Ncap Biler - 13. dec. 2017 - kl. 10:48 Denne bil får NUL stjerner i crashtest: - Det er skandaløst ringe

Stor risiko for ulykke med dødelig udgang
Folksam og Villaägarna har testet to nye biler mod en brugt Mazda med kraftig rust og en brugt VW Golf med moderat rust. Alle fire testbiler havde kort inden undersøgelsen kørt rundt blandt offentligheden i trafikken og var alle sluppet igennem et normalt obligatorisk bilsyn uden så meget som et eneste rødt flag.

- Den bilmodel, som havde mest omfattende rustskader på de energioptagende dele, mistede en stjerne i Euro NCAP-sikkerhedsvurderingen. Det er meget og svarer faktisk til 20 procents øget risiko for død eller alvorlig tilskadekomst. Det forklarer, hvorfor rust forringer kollisionsbeskyttelsen i så høj grad, at bilen mister en stjerne, siger Anders Ydenius, trafiksikkerhedsforsker hos Folksam i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Rustskaderne gør de bærende konstruktioner i bilen så porøse, at energioptagende strukturer risikerer at ændre form helt ukontrolleret. Biler med rust kan altså krølle mere sammen, end når de bliver testet fra ny, og det øger risikoen for skader og kan i sidste ende være livsfarligt.

De to brugte biler; Mazda og VW Golf er tilfældigt udvalgt, men konklusionerne gælder for alle bilmærker og modeller. Dermed påvirker rust personsikkerheden markant, hvilket vil sige, at der altså er en langt større sikkerhedsrisiko på vejene end hidtil antaget, hvis man drøner rundt i en rustskadet vogn.

Biler - 24. okt. 2017 - kl. 08:53 Sikrere at være chauffør end passager: Airbags skal være lige gode

'Det er skræmmende'
At alle fire testbiler slap igennem et obligatorisk syn på trods af, at der på bilen med de mest omfattende rustskader var 20 procents øget risiko for død eller skader i et uheld, er det ikke unormalt, at biler med ekstrem rust i skelettet slipper gennem synet uden anmærkninger.

Det fortæller Mogens Vestergaard, teknisk chef hos Dinitrol:

- Bilsyn skal sikre, at køretøjet fungerer, som det skal og hverken er til fare for fører eller andre trafikanter. Men i lyset af Folksam og Villaägarnas undersøgelse og med tanke for, hvor mange brugte biler, der kører rundt på de danske veje, er det skræmmende, at det ikke er en del af værkstedernes rutine at tjekke for rust på de bærende konstruktioner. Det giver mange danske bilejere en falsk tryghed.

Dansk Bilbrancheråd opfordrer i kølvandet på undersøgelsen folk til at være mere opmærksomme på rustskader. En bil, der ser godt ud udenpå, kan nemlig sagtens have rust indeni.

- Vi opfordrer altid til at forebygge og rustbeskytte bilen fra start. Biler, der ikke er rustbeskyttet, vil uundgåeligt ruste over tid, og derfor bør man især være opmærksom på bilens tilstand, hvis man køber en brugt bil. Hvis man har mistanke om - eller ligefrem konstaterer rust, så er det vigtigt at få afklaret, om rusten har sat sig på den bærende konstruktion og i så fald straks få udbedret skaderne på et professionelt autoværksted, siger Erik Rasmussen, direktør for Dansk Bilbrancheråd.

Nye biler er meget mere sikre end ældre, og nu fortæller en norsk rapport præcis, hvor meget bedre en ny bil er. Foto: Euro Ncap Biler - 30. jan. 2018 - kl. 10:48 Kører du rundt i en 10 år gammel bil? Så er den markant farligere end en ny

 

13 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere