Er tilbage i Danmark

Suzuki Jimny vender tilbage på markedet - denne gang som varebil

Nu kan den lille firehjulstrækker Suzuki Jimny igen fås på det danske marked. Foto: Suzuki
Nu kan den lille firehjulstrækker Suzuki Jimny igen fås på det danske marked. Foto: Suzuki

Formelt set har Suzuki Jimny som personbil aldrig været taget af markedet - hverken i Danmark eller resten af Europa.

Men EU's CO2-krav, som siger, at en bilproducents modelprogram gennemsnitligt ikke må udlede mere end 95 g C02 pr. kilometer pr. bil, gjorde, at Suzuki var tvunget til at skrue ned for leverancerne af Jimny til europæiske kunder, da bilen har en høj CO2-udledning.

Nu vender Jimny dog tilbage til Danmark som varebil, for her er CO2-kravet højere.

Således kan modellen nu i begrænset omfang leveres på papegøjeplader til delvis privatbrug eller på gule plader til erhvervskørsel. Det er lykkes den danske Suzuki-importør at skaffe et begrænset parti til landet som varebil.

I stedet for bagsæderne er der nu et varerum med plads til 863 liter bagage. Prisen for Jimny på gule plader er 169.390 kr. eks. moms og 199.230 kr. inklusive moms.

Artiklen fortsætter efter videoen ...

I vinter gik Lego-arving Anders Kirk Johansens Suzuki Jimny gennem isen, da han forsøgte at køre ud på en frossen sø.

Til offroadkørsel
Jimny-modellen er udviklet til at være bedre end næsten alle andre nye biler, når man drejer væk fra almindelig asfaltvej og ud i terrænet.

Hvor de fleste biler har selvbærende karrosseri og uafhængigt hjulophæng, er Jimny karrosseriet boltet fast på en solid chassisramme med stiv for-og bagaksel og et kuglekredsløb styretøj, der er det bedste til terrænkørsel.

Almindeligvis kører Jimny med baghjulstræk, men man skifter nemt til firehjulstræk, når det går løs i terrænet. Til de seriøse udfordringer kan reduktionsgearet tages i brug for endnu bedre kontrol med bilen ved offroad kørsel.

Som varebil må Jimny trække op til 1300 kilo på krogen.