Er varebilen fyldt? Så stor effekt har det på bremselængden

Varebilens bremselængde øges betragteligt, når den lastes med 500 kilo, men mange chauffører ved tilsyneladende ikke hvor meget

Mange har ifølge en rundspørge, som Volkswagen har lavet, svært ved at vurdere, hvad den ekstra vægt i varerummet betyder for varebilens bremselængde. Foto: VW
Mange har ifølge en rundspørge, som Volkswagen har lavet, svært ved at vurdere, hvad den ekstra vægt i varerummet betyder for varebilens bremselængde. Foto: VW

Værktøjskasser, støvsugere og muligvis et par hjemmebyggede reoler.

Lasten i et helt almindeligt håndværkervarerum kan hurtigt få varebilens samlede vægt til at ryge i vejret, og det har ikke kun betydning for brændstofforbrug og slid på dækkene. Også bremselængden bliver påvirket, og det endda i markant grad.

En ny undersøgelse, som den britiske afdeling af Volkswagen står bag, konkluderer, at 500 kilo i varerummet får bremselængden til at stige med op til 33 procent ved 30 miles i timen (svarende til 48 km/t).

Bilen skal med andre ord bruge to meter mere på at stoppe, end hvis varerummet var tomt. Det skriver Volkswagen i en pressemeddelelse.

Mange kender ikke effekten
Konklusionen er baseret på Volkswagens egne tests med de tre varebilsmodeller VW Caddy, Transporter og Crafter. De er blevet bremset ned med og uden vægt fra 30 og 60 miles i timen, men VW afslører ikke, hvordan de hver især klarer sig. Det fremgår heller ikke, hvor langt de faktisk bruger på at stoppe.

Til gengæld viser det sig, at forskellen på at stoppe med og uden ballast bliver mindre, når hastigheden sættes op. Ved 60 miles i timen (cirka 97 km/t.) bliver den gennemsnitlige bremselængde for de testede biler 'kun' 19 procent længere, når der ligger 500 kilo i varerummet.

Det betyder dog stadig, at varebilen skal bruge yderligere fem meter på at bremse helt op, hvis den er lastet.

Har man nogensinde prøvet at køre med læs, kommer det muligvis ikke som nogen stor overraskelse, at bremselængden bliver påvirket i negativ retning. Det kan tydeligt mærkes.

Skal man tro en rundspørge blandt 500 britiske chauffører, som Volkswagen også står bag, har mange dog alligevel svært ved at vurdere, præcis hvor stor effekten er. Over halvdelen af de adspurgte er angiveligt ude af stand til at svare på, hvor meget bremselængden bliver forøget, når varerummet lastes med 500 kilo.

Se også: Schweiz konfiskerer 25 luksusbiler fra diktatorsøn

Lang reaktionslængde
Undersøgelsen får den britiske chef for VW's afdeling for erhvervsbiler, Carl zu Dohna, til at rette en løftet pegefinger mod varebilschauffører.

- Uanset om de er blikkenslagere, gartnere eller bygningarbejdere, så kører vores kunder ofte med et halvt ton værktøj og udstyr, og de bør være opmærksomme på, at de skal tilpasse deres kørestil, hvis de vil undgå en dyr og potentielt alvorlig ulykke, siger Carl zu Dohna i pressemeddelelsen.

Med til regnestykket skal også altid lægges den reaktionstid, man bruger på at omsætte synet af en pludselig forhindring til et hårdt tryk på bremsepedalen. Ifølge Rådet for Sikker Trafik bruger man cirka 33 meter på at reagere, når man kører 80 km/t.

Se også: Et lille kamera kan frikende dig for ansvaret ved trafikuheld

13 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere